Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-28, 09:12
  #1
Medlem
Kvinna påkörd av tåg i Frövi, norr om Örebro 20240327

En kvinna i 40-årsåldern avled på onsdagskvällen efter att ha blivit påkörd av ett tåg vid järnvägsstationen i Frövi norr om Örebro, skriver NA.

Larmet kom strax före klockan 20 på onsdagen, och det inträffade beskrivs som en ren olyckshändelse.

– Personen som stod på spåret hade för avsikt att ta sig därifrån – men hann inte, säger presstalesperson Lars Hedelin till NA.

Tragiskt! Vila i frid
Citera
2024-03-28, 09:49
  #2
Medlem
Påkörd av tåg - omkom

En till som lyckades bli påkörd av tåget.
Denna gång i Frövi.

Är det återigen en raketforskare som har blivit påkörd?
Någon som vet?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...v-tag-i-frovi/
Citera
2024-03-28, 09:53
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrodicken12
Kvinna påkörd av tåg i Frövi, norr om Örebro 20240327

En kvinna i 40-årsåldern avled på onsdagskvällen efter att ha blivit påkörd av ett tåg vid järnvägsstationen i Frövi norr om Örebro, skriver NA.

Larmet kom strax före klockan 20 på onsdagen, och det inträffade beskrivs som en ren olyckshändelse.

– Personen som stod på spåret hade för avsikt att ta sig därifrån – men hann inte, säger presstalesperson Lars Hedelin till NA.

Tragiskt! Vila i frid

Frågan är varför hon var på spåret när tåget kom? Man ska inte vara på spåret annat än på övergångar om bommarna inte är nere eller varningssignaler larmar. Det är verkligen busenkelt att slippa bli påkörd av tåg.
Citera
2024-03-28, 09:55
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skrev såhär i annan tråd om händelsen:

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Frågan är varför hon var på spåret när tåget kom? Man ska inte vara på spåret annat än på övergångar om bommarna inte är nere eller varningssignaler larmar. Det är verkligen busenkelt att slippa bli påkörd av tåg.
Citera
2024-03-28, 09:56
  #5
Medlem
Frövi. Det är två stationer från Örebro södra.
Citera
2024-03-28, 10:21
  #6
Medlem
DoktorNos avatar
Det kanske var någon som gick över järnvägsövergången mellan Norra Bangatan och Södra Bangatan? Övergången har varit avstängd för biltrafik (och gående, tror jag) i flera år men den brukar användas av gående ändå.

Edit: var tydligen vid järnvägsstationen det hände.
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2024-03-28 kl. 10:32.
Citera
2024-03-28, 10:28
  #7
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Personen ska ha stått på spåret och hade för avsikt att ta sig därifrån när tåget kom men hann inte.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...av-tag-i-frovi
Citera
2024-03-28, 10:42
  #8
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Frågan är varför hon var på spåret när tåget kom? Man ska inte vara på spåret annat än på övergångar om bommarna inte är nere eller varningssignaler larmar. Det är verkligen busenkelt att slippa bli påkörd av tåg.

Skett ett gäng olyckor/självmord nära där jag växte upp, en hade fastnat med foten. Men visst, kanske inte de flesta som fastnar.
Citera
2024-03-28, 10:53
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Skett ett gäng olyckor/självmord nära där jag växte upp, en hade fastnat med foten. Men visst, kanske inte de flesta som fastnar.

Jag jobbar med tåg och går i spår nästan varje dag. Har aldrig fastnat och har aldrig hört talas om någon som fastnat. Det är en myt det där att man kan fastna. Hur skulle man kunna fastna? Öppnas en lucka i marken och en stor gripklo kommer upp och tar tag i en?
Citera
2024-03-28, 11:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag jobbar med tåg och går i spår nästan varje dag. Har aldrig fastnat och har aldrig hört talas om någon som fastnat. Det är en myt det där att man kan fastna. Hur skulle man kunna fastna? Öppnas en lucka i marken och en stor gripklo kommer upp och tar tag i en?
Så man ska behöva jobba med tåg för att gå över en räls?
(dödsolyckorna skulle nog minska drastiskt men jobbigt med alla staket)
Citera
2024-03-28, 11:13
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddahisbuddy
Så man ska behöva jobba med tåg för att gå över en räls?
(dödsolyckorna skulle nog minska drastiskt men jobbigt med alla staket)

Vad surrar du om? Bara behöriga personer med rätt utbildning får beträda spårområdet utanför anlagda övergångar. Så har det varit i 100 år. Sen att folk inte bryr sig om det är en annan sak...

Vad jag menar är att jag har stor erfarenhet av att röra mig på spår och fattar inte hur nån kan fastna. Kan du inte berätta för mig hur man kan fastna? Kan ju vara bra för mig att veta så det inte händer mig på jobbet!
Citera
2024-03-28, 11:22
  #12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag jobbar med tåg och går i spår nästan varje dag. Har aldrig fastnat och har aldrig hört talas om någon som fastnat. Det är en myt det där att man kan fastna. Hur skulle man kunna fastna? Öppnas en lucka i marken och en stor gripklo kommer upp och tar tag i en?
Cyklar du längs ett spårvagnsspår som inte är upphöjt, utan ligger i plan med den omgivande asfalten så kan cykelhjulet fastna mellan spår och asfalt. Samma sak med smala damskor.

Detsamma gäller vid järnvägsövergångar där man lagt asfalt eller gummimattor runt spåren. På sina håll (t ex i Värtahamnen i Stockholm) finns även järnvägsspår som går längs trafikerade gator och som ligger i plan med den omgivande asfalten.

Har själv aldrig fastnat, men känner folk som fastnat med cykeln, samt en dam som fastnade med skon (som hon klokt nog trampade ur och inte lirkade loss förrän hon förvissat sig om att inget tåg var på väg.)

Fråga mig inte hur man bär sig åt för att lyckas fastna, men nog händer det alltid.
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-03-28 kl. 11:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback