Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-30, 17:23
  #1
Medlem
Hej!

Jag är fast anställd hos kommunen sedan 2022. Är det någon som vet om
det är möjligt att ta ut en del av lönen i förskott? Alltså redan om några dagar. Under också om det är möjligt att ta ut några semesterdagar i pengar istället? Har ju en del sparade semesterdagar.

Kanske någon som gjort det tidtagare?
Citera
2024-03-30, 17:40
  #2
Medlem
hockexs avatar
Nej
Citera
2024-03-30, 17:43
  #3
Avstängd
HubertOlssons avatar
Nej går ej.
Citera
2024-03-30, 19:01
  #4
Medlem
Tranquility Bass avatar
Arbetsgivaren har ingen skyldighet att betala ut lön i förskott eller betala ut semester i pengar. fråga kan du alltid men du kommer med all sannolikhet få nej.
Citera
2024-03-30, 19:08
  #5
Medlem
Loreias avatar
Du kan ju fråga din chef eller lönekontoret om dom inte kan vara lite schyssta mot dig så du kan spela bort pengarna online
Citera
2024-03-30, 23:42
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byebyee
Hej!

Jag är fast anställd hos kommunen sedan 2022. Är det någon som vet om
det är möjligt att ta ut en del av lönen i förskott? Alltså redan om några dagar. Under också om det är möjligt att ta ut några semesterdagar i pengar istället? Har ju en del sparade semesterdagar.

Kanske någon som gjort det tidtagare?


Det beror på din chef och kan vara möjligt. Ett gott råd är att se till att få ordning på din ekonomi, din arbetsgivare är inte din bank! Jag har aldrig gjort det, men har kollegor som gjort det. Mitt råd kvarstår!
Citera
2024-03-31, 04:09
  #7
Medlem
CookieClickers avatar
Vissa chefer kan gå med på detta men det är dumt att sätta sig i den sitsen. Chefen kommer säkerligen fråga varför och anta att du har dålig ekonomi mm. Bättre att låna av någon du känner.
Citera
2024-03-31, 06:16
  #8
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tänker lite grann med tanke på din andra tråd att du har spelat bort 400.000 på två månader.
Det är lika bra att du satsar allting på rött om du får förskott och kan ta ut semestern i pengar.
Jag tror alltid på folk som har förlorat alltid vinner tillbaka.
Man kan ändå säga Lycka till.
Citera
2024-03-31, 11:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tänker lite grann med tanke på din andra tråd att du har spelat bort 400.000 på två månader.
Det är lika bra att du satsar allting på rött om du får förskott och kan ta ut semestern i pengar.
Jag tror alltid på folk som har förlorat alltid vinner tillbaka.
Man kan ändå säga Lycka till.

Hur kan du skriva såhär till någon som du vet har blivit jätteskuldsatt på grund av ett spelmissbruk? Skäms på dig!

Du är uppenbarligen ett troll men den du skriver till är en riktig människa vars liv har blivit väldigt negativt påverkat på grund av ett missbruk. Och du uppmuntrar till att fortsätta med det. 🙄 Även om du trollar så är detta skadligt för en missbrukare har ingen eller mycket lite kontroll.
__________________
Senast redigerad av Lalala2023 2024-03-31 kl. 12:07.
Citera
2024-03-31, 12:17
  #10
Medlem
tomatlarss avatar
I ett sådant fall får arbetsgivaren göra som han vill. De har inga skyldigheter att gå med på det. Och det är en risk för dom så de drar sig nog från att bevilja det om man inte har jobbat där lojalt i 10+ år och säger att det är till ett hus köp eller liknande. Är man ny på jobbet kommer de troligen säga nej för de vet ju inte om du kommer dra med pengarna och inte jobba in det.
Citera
2024-03-31, 14:17
  #11
Medlem
godboys avatar
Kommunerna är väl rätt svåra med sånt har jag för mig. Sen så måste du ju tänka att det du då får ut får du mindre på nästkommande lön och hur har du tänkt klara den månaden.

Nu gillar jag inte spel och dobbel men jag har fattat att det är riktigt jävligt att ta sig ur om man blivit beroende. Rekommenderar TS att söka till sin vårdcentral för hjälp och vidare rådgivning för att komma ur detta satans skit.
Citera
2024-04-10, 07:14
  #12
Medlem
WhatsGuccis avatar
Skulle nog säga att det beror på vart du jobbar.
Jobbar du på ett mindre företag som inte är så stort? Större sannolikhet men inte alls garanterat.
Stora företag? Ganska blankt Nej.
Varför vill du ta ut lönen tidigare och ta ut semestern i pengar?
Dock så brukar man kunna få ut semestern i pengar om denne person inte vill ha semesterdagar.
Men fråga kan du alltid göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback