Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-02, 17:28
  #1
Medlem
Sitter och renskriver på datorn och upptäckte nu att jag får tre olika svar beroende om jag räknar på miniräknare, MS egna miniräknare i datorn och min fristående miniräknare som är Ti-nspire CX CAS.

Ett exempel är

cos(65.5)*cos(20)*cos(-39.3)+sin(65.5)*sin(20)

Windows egna miniräknaren ger att cos(65.5)*cos(20)*cos(-39.3)+sin(65.5)*sin(20) = 0,3420

I excel blir svaret 0,42719

på miniräknare blir svaret 0,61277

Har satt allt på grader men blir helt förvirrad nu när man skriver in allt på exakt samma sätt men får tre olika svar.

Hjälp uppskattas vad som kan vara för fel
Citera
2024-04-02, 17:40
  #2
Medlem
Fistpumps avatar
Svårt att säga varför det blir olika men är du medveten om att Excel räknar i radianer?
Exempelvis måste du skriva:
SIN(RADIANER(60))
För sinus 60 grader.

När jag testar i Excel utan att konverta från grader till radianer får jag svaret 0.42719 . När jag konverterar till radianer enligt ovan får jag svaret 0.61277.
__________________
Senast redigerad av Fistpump 2024-04-02 kl. 17:44.
Citera
2024-04-02, 17:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistpump
Svårt att säga varför det blir olika men är du medveten om att Excel räknar i radianer?
Exempelvis måste du skriva:
SIN(RADIANER(60))
För sinus 60 grader.

När jag testar i Excel utan att konverta från grader till radianer får jag svaret 0.42719 . När jag konverterar till radianer enligt ovan får jag svaret 0.61277.

Ah okej missade den delen helt för jag kollade runt och jag fick intrycket va att excel räknar i grader. aja men då kan man man dra slutsatsen att miniräknaren och excel räknar rätt men MS egna miniräknare gör inte det.
Citera
2024-04-02, 18:01
  #4
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Ah okej missade den delen helt för jag kollade runt och jag fick intrycket va att excel räknar i grader. aja men då kan man man dra slutsatsen att miniräknaren och excel räknar rätt men MS egna miniräknare gör inte det.

Problemet med en enkel miniräknare är att du måste ta hänsyn till i vilken ordning dom olika räknesätten ska räknas ut. Detta är inte ett problem om du använder en mer avancerad räknare där du kan skriva in hela beräkningen innan den börjar räkna. Eller själv lägger till paranteser.
Citera
2024-04-02, 18:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Problemet med en enkel miniräknare är att du måste ta hänsyn till i vilken ordning dom olika räknesätten ska räknas ut. Detta är inte ett problem om du använder en mer avancerad räknare där du kan skriva in hela beräkningen innan den börjar räkna. Eller själv lägger till paranteser.

En enkel ska väl ändå följa räknelagarna så som jag visar: cos(65.5)*cos(20)*cos(-39.3)+sin(65.5)*sin(20)

cos(65,5) gångrar sig med cos(20) som i sin tur gångrar med cos(-39,3), sin(65,5) o sin(20) gångrar med varandra för sedan plussar på vad talet blir från cos sidan.

Okej då va det bekräftat den enkla är betydligt korkande än vad jag trodde man måsta vara övertydlig med extra parenteser för att den ska förstå (cos(65.5)*cos(20)*cos(-39.3))+(sin(65.5)*sin(20))
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback