Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-04-06, 14:21
  #85
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det kan ju vara en poäng. Men är inte det ändå bättre med ett något sämre självförtroende än vad som är relevant än att ha fyra gånger så bra självförtroende i förhållande till vad man faktiskt är kapabel att prestera?

Det är ju i alla fall lite av definitionen av en snackpåse.

Finns ju många med översjälvförtroende, men som inte är så snacksaliga. Finns även en del som pladdrar mycket just för att de är nervösa och osäkra på sig själva.

Ser det som två distinkt olika egenskaper/attribut hos en person.
Citera
2024-04-06, 14:24
  #86
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Så om du lever tillsammans med en kvinna och lovar henne att du ska jobba stenhårt hela våren för att ni och ungarna ska få en fantastisk semester och slutresultatet blir en halv dag på "Tom titts experiment" i Södertälje kommer hon tycka att du är modig, beundransvärd för ditt självförtroende och mycket mindre patetisk än en man som utlovat "Tom Titt" men i det tysta gnetat på och ser till att ni får en hotellweekend i Göteborg?

Var du i en tävling med en "snackpåse" om ditt ex. om just detta med semesterlöften?
Citera
2024-04-06, 14:44
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du väljer alltså att leda in diskussionen på om Södertälje är trevligare än Göteborg, snart uppfyller du alla kriterier för vad som definierar en snackpåse. Men det är ok, det är ju det tråden handlar om.


Jag har lite svårt att greppa dina exempel bara, jag tror vi ska försöka hålla lite neutrala exempel istället och inte referera till obskyra saker på din hemmaplan.
Men om du menar att man lovar något till ett lågt värde men levererar något som har ett lite högre värde och det är bättre än att lova något till högt värde men leverera ett lägre så är det tveksamt. Beror helt på mannen som lovar. Utstrålning och hur man levererar det är a och o. Oftast skulle jag säga att det är inte fel på vad de med lågt självförtroende lovar och leverarar utan deras utstrålning.
Citera
2024-04-06, 14:45
  #88
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tycker det är lite dålig uppsida i den här med att hålla vad man lovar, ställa upp när det gäller etc. Visst det är ju kul att få folks förtroende, att dom litar på en osv. Men det börjar fan bli lite tråkigt.

Med stigande ålder har jag blivit allt mer nyfiken på hur tillvaron ter sig för svamlare och snackpåsar.

Det hela aktualiserades sig ytterligare i samband med att ha blivit dumpad till förmån för en uppenbar snackpåse. "Han är så snäll"

Visst det är ju ingen toppenegenskap när det kommer till att bygga långsiktiga relationer, men vad gör det när det räcker med att knalla in på första bästa kvarterskrog och lova brett, hålla hov och dra ihop lite historier.

Tidigare i livet har jag alltid nästan föraktat snackpåsar, som lovar brett och håller tunt och som bara varit med om en bråkdel av allt i deras fantastiska historier.

Men som sagt jag börjar nästan bli lite sugen på att sälla mig till skaran som ex svarar: "Ja, för fan det fixar jag" utan en tanke på att det ens ska lyftas ett finger för att hjälpa till när det väl gäller. Dra ihop lite historier på Tinder. Leka bror duktigt och tacka ja till massa uppdrag som aldrig kommer bli utförda. Säga sig vilja bjuda på en riktig helkväll nästa gång mot ölen den aktuella aftonen. Eller bara bli en sån där gubbe som går runt och småljuger och påstår sig ha varit med om det mesta. Det ter sig lite lättsamt i alla fall.



Vad tänker ni om livet som snackpåse?

Har vi kanske rent av någon här på forumet som valt den livsstrategin och vill dela med sig lite av sina erfarenheter?

Allt som relaterar till ämnet är fritt för diskussion, för min del.

Snacka om din stora penis så brukar problemet lösa sig till slut
Citera
2024-04-06, 14:52
  #89
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Kan man inte tänka sig en differentiering här? Alltså att du anammar snackpåse-personan gentemot ditt perifera sociala nätverk - löst bekanta, kollegor, etcetera. Samtidigt som du odlar din genuina pålitliga aura gentemot nära vänner och familj.

Tänker att man kanske kan utvinna det bästa av två världar på detta sätt, vad tror du?
Citera
2024-04-06, 15:35
  #90
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kan man inte tänka sig en differentiering här? Alltså att du anammar snackpåse-personan gentemot ditt perifera sociala nätverk - löst bekanta, kollegor, etcetera. Samtidigt som du odlar din genuina pålitliga aura gentemot nära vänner och familj.

Tänker att man kanske kan utvinna det bästa av två världar på detta sätt, vad tror du?

Jag förstod det som att problemet var inte främst på jobbet, utan att problemet för TS var främst gällande konkurrensen om sambo/flickvänner.

Så alltså mest ett privat problem, och inte främst ett jobbproblem (även om kanske där också).
Citera
2024-04-07, 19:16
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
👍

Kvinnor gillar män med lite skön både självdistans och humor, och som samtidigt inte är narcissister utan trygga i sig själva som du verkar vara. Samtidigt helt rätt att inte ljuga, utan ärligt hålla sig till sanningen även om man skämtar och är rolig. Den absolut bästa kombon och helt rätt approach!

Tack för det konstaterandet. Jag hoppas att någon yngre singel tar till sig av det hela.

I mitt fall känns det däremot lite som salt i såren. Jag fattade aldrig vad jag gjorde då, utan den insikten har kommit långt efteråt, nu när det är för sent.
Citera
2024-04-07, 19:24
  #92
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Tack för det konstaterandet. Jag hoppas att någon yngre singel tar till sig av det hela.

I mitt fall känns det däremot lite som salt i såren. Jag fattade aldrig vad jag gjorde då, utan den insikten har kommit långt efteråt, nu när det är för sent.

Man lär sig så länge man lever! ☀️

Det märkliga att TS, som snackade så vitt, brett och bittert, är helt frånvarande i tråden. Troligen övar TS på att istället fokusera på ett bli en tjatig "snackpåse" i andra trådar...
Citera
2024-04-27, 03:33
  #93
Medlem
Allt som relaterar till ämnet.. Ja, det känns ju som det där "for better or for worse" "i vått och torrt" "i nöd och lust" eller varför inte "hela paketet" inte längre är någon grej idag.

Eller möjligen som studieobjekt, i syfte att senare på avstånd uppfostra.

Därför väljs istället den enkla snackpåsen, där allt är trevligt, ja-sägande, positivt, korkat och blandat med lögner och halvsanningar.

Intressant trådstart. Och troligen endast möjlig på flashback.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback