Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 14:15
  #13
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Intressant att du tog upp detta, bra analysering och fråga.
Finns en visselblåsare från Nya Zealand eller om det var Australien som jobbat högt uppsatt i ledningen för vindsnurror som berättar om just det här.
Dom drar el för att fungera för att sedan generera skräp el.
Som sedan måste stabiliseras för att passa in i el-nätet.

Jag är lite upptagen just nu men jag ska söka efter videon och återkommer med den där dom berättar hur dom ser att dom fungerar och vad dom kostar.

Det är något sådant jag har misstänkt.
Citera
2024-04-05, 14:19
  #14
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vindkraftverk har bromsar. Dessa används dels om vinden är för kraftig, dels om vindkraftverket exempelvis behöver repareras. Ett vindkraftverk kan alltså stå still på grund av fel eller servicebehov, medan ett annat är obromsat och snurrar som vanligt.

Att du aldrig har sett ett vindkraftverk som snurrar snabbare än ett annat tyder på att du mycket sällan rör dig utomhus. Att vindkraftverk inte snurrar jättesnabbt vid kraftiga vindar beror på ovanstående bromsar; verken klarar inte de krafter det skulle innebära att köra dem obromsat vid kraftiga vindar.

Tråden passar f.ö bättre i konspirationsforat.

Nej den passar inte i konspirationsforat eftersom den handlar om den rent tekniska funktionen av ett vindkraftverk.

Om någon sedan upptäcker att det verkligen är som jag tror, att vindkraftverk är värdelösa (som så många andra produkter som prackas på oss..... av folk som vill sälja produkter....) och om någon sedan vill forska i VEM eller VILKA som ligger bakom den bluffen: då passar det däremot bra att starta en tråd där.

Jag har f.ö. ett jobb som påminner om en tågvärd (mycket resande över halva landet, mycket dötid) så jag ser många vindkraftverk i olika väder.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-04-05 kl. 14:22.
Citera
2024-04-05, 14:21
  #15
Medlem
noll.con.trolls avatar
Någon duktig fysiker som kan förklara hur man kan maximera energiutvinning med så tunna och få propellerblad?

Som någon påpekade har ju vindsnurror för barn syftet att SNURRA (snabbt) - ett syfte som i någon mån ändå borde delas av ett vindkraftverk, kan jag tycka. Men jag köper konceptet att en energialskapande snurra behöver snurra långsammare.

Ytterligare en relevant fråga: krävs det el för att driva vindkraftverken, och isf varför?
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-04-05 kl. 14:24.
Citera
2024-04-05, 14:23
  #16
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Någon duktig fysiker som kan förklara hur man kan maximera energiutvinning med så tunna och få propellerblad?

Som någon påpekade har vindsnurror för barn syftet att SNURRA (snabbt) - ett syfte som i någon mån ju ändå borde delas av ett vindkraftverk.

Vindkraftverk snurrar nog lika fort som, om inte fortare än, ditt barns snurra. Det är bara det att de är jävligt stora. Kolla bara hur fort spetsarna rör sig.
Citera
2024-04-05, 14:25
  #17
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Vindkraftverk snurrar nog lika fort som, om inte fortare än, ditt barns snurra. Det är bara det att de är jävligt stora. Kolla bara hur fort spetsarna rör sig.

Jag menade fort i förhållande till storlek.
Citera
2024-04-05, 14:28
  #18
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Jag menade fort i förhållande till storlek.

Om ett vindkraftverk skulle snurra så fort att det såg ut som din barnsnurra skulle påfrestningarna slita det i stycken. Bladspetsarna snurrar redan i hundratals km/h, men då skulle de röra sig med flera gånger ljudhastigheten. Skulle nog lite låta så trevligt heller.
Citera
2024-04-05, 14:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Sälja dyra vindkraftverk?
Och ingen köpare av vindkraftverk skulle märka att det står ett minus istället för plus på levererad kraft?
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Nej den passar inte i konspirationsforat eftersom den handlar om den rent tekniska funktionen av ett vindkraftverk.
Näe, frågan handlar inte om det tekniska för dig. Utan din frågan är om vi blir lurade och vindkraftverk egentligen inte fungerar.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-05 kl. 14:32.
Citera
2024-04-05, 14:30
  #20
Medlem
Vindkraftverken har också växellådor, så bara för att det snurrar sakta betyder inte det att dom inte arbetar optimalt
Citera
2024-04-05, 14:32
  #21
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och ingen köpare av vindkraftverk skulle märka att det står ett minus istället för plus på levererad kraft?

Inte om de inte behöver produkterna för att producera el, utan om huvudsyftet är att få deras företag att verka miljövänligt 😉
Citera
2024-04-05, 14:33
  #22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Haha, va?
Du fattar väl att man har ett växelhus på stora vindkraftverk för att bromsa hastigheten. Hur länge tror du ett vindkraftverk med 300meters vingspann skulle hålla om man lät det snurra fritt

Jag har ett litet vindkraftverk på 400W. Det snurrar fritt i hög hastighet, när vinden blir för stark så svänger det bort ifrån vinden med hjälp av viktbalansering.
Citera
2024-04-05, 14:34
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Inte om de inte behöver produkterna för att producera el, utan om huvudsyftet är att få deras företag att verka miljövänligt 😉
Tror du man sätter upp vindkraftverk för miljarder enbart för att verka miljövänliga?

När våra barn var små så skojade vi med dem när vi bilade i Danmark, och sa att vindkraftverken drog massor med ström för att kunna snurra. De bara skrattade.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-05 kl. 14:37.
Citera
2024-04-05, 14:43
  #24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Snurra fortare? då fasar den väl ur, det är ju växelström den producerar, även en asynkrongenerator måste väl gå på fast varvtal.
Varvtalet kan variera, det är flera förskjutna faser som producerar taskiga sinusvågor som man sedan omvandlar till likström med likriktare. Växelströmmen som kommer ur vindturbinen är inget man kan använda direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback