Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 18:52
  #1
Medlem
Denoms avatar
Kan människor någonsin skapa ett medvetande i framtiden med hjälp av teknologiska verktyg under några förutsättningar om vi inte ens kan sätta fingret på vad det är ännu?

Eller är allt vi människor skapar underordnat oss på något sätt?
Citera
2024-04-05, 18:58
  #2
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kan människor någonsin skapa ett medvetande i framtiden med hjälp av teknologiska verktyg under några förutsättningar om vi inte ens kan sätta fingret på vad det är ännu?

Eller är allt vi människor skapar underordnat oss på något sätt?
Vi vet inte riktigt vad medvetandet är och hur det uppstår. Så innan vi vet vad vi ska skapa, kommer vi nog inte att lyckas. Idag finns medvetande bara hos levande varelser. Så min tes är att det är kopplat till livet självt, som vi inte heller vet hur man skapar. Hur skapar man liv ur materia och hur skapar man medvetande, kan vara samma fråga.
Citera
2024-04-05, 19:01
  #3
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kan människor någonsin skapa ett medvetande i framtiden med hjälp av teknologiska verktyg under några förutsättningar om vi inte ens kan sätta fingret på vad det är ännu?

Eller är allt vi människor skapar underordnat oss på något sätt?

Man kan knulla fram ett medvetande .
Vad är skillnaden på de du vill åstadkomma?
Citera
2024-04-05, 19:03
  #4
Avstängd
Full-Retards avatar
Det är klart att det går ”syntetiskt” om man involverar organiska strukturer som defacto är medvetna i övetflöd just nu.
Personligen tror jag inte att det går utan den organiska strukturen som genererar, eller connectar till själva hologrammet (medvetandet).

Det finns naturligtvis lagar och etiska dilemman i detta som kan göra möss till Gud.

Frågan är inte om, utan när.

Den andra frågan är vem, men oavsett vem så är det en typ av Terminator manus. För om man inte väljer nej utan vem, så är det ett hasardspel med mänskligheten som insats.
__________________
Senast redigerad av Full-Retard 2024-04-05 kl. 19:06.
Citera
2024-04-05, 19:04
  #5
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Man kan knulla fram ett medvetande .
Vad är skillnaden på de du vill åstadkomma?
Föräldrar är inte barnets skapare.
Citera
2024-04-05, 19:20
  #6
Medlem
"Medvetande" och "materia" är så djupt sammanflätade så jag tror dom är oskiljaktiga på något vis. Det ena kan inte existera utan det andra. Varför det är så har jag ingen aning om, men vi kan ständigt bevittna det enas effekt på det andra.

Svaret är nej, AI kommer aldrig bli medvetet.
__________________
Senast redigerad av Tandan 2024-04-05 kl. 19:35.
Citera
2024-04-05, 19:21
  #7
Medlem
WhatsYourNames avatar
Jag anser att de redan har gjort det. Men utan själ.
Citera
2024-04-05, 19:31
  #8
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Föräldrar är inte barnets skapare.

Vem anser du är skaparen? och kan du utveckla de hela.
Citera
2024-04-05, 20:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vi vet inte riktigt vad medvetandet är och hur det uppstår. Så innan vi vet vad vi ska skapa, kommer vi nog inte att lyckas. Idag finns medvetande bara hos levande varelser. Så min tes är att det är kopplat till livet självt, som vi inte heller vet hur man skapar. Hur skapar man liv ur materia och hur skapar man medvetande, kan vara samma fråga.
Har du alltid talat om dig själv i plural?
Citera
2024-04-05, 20:15
  #10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har du alltid talat om dig själv i plural?
Faktiskt ganska ofta. Jag och min hjärna. Inte så att säga avsiktligt. Men i det här fallet tänkte jag nog på vetenskapen eller kanske t.o.m. mänskligheten.
Citera
2024-04-05, 20:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Faktiskt ganska ofta. Jag och min hjärna. Inte så att säga avsiktligt. Men i det här fallet tänkte jag nog på vetenskapen eller kanske t.o.m. mänskligheten.
Visst, bara du är medveten om att du begår ett klockrent argumentationsfel:
Citera
2024-04-05, 20:48
  #12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Visst, bara du är medveten om att du begår ett klockrent argumentationsfel:
Man kan förstås ersätta vi med man, men det betyder egentligen samma sak här. Mänskligheten.

Lek med ord egentlig. Beroende på vilket påstående du avser. Vilket är lite oklart. Men upplys mig gärna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback