Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 23:12
  #97
Medlem
En fråga på detta.
Säg att man har en sådan standardlön och tar ett sådant lån för att köpa en bil för 800k som TS säger.
Vad händer om han får sparken? Han får A-kassa så han klarar avbetalningarna. Men finns det inte en risk att det går åt hvete när man lever så på marginalen? Förstår tanken och tycker också den bästa tiden att ha en sådan bil är ungdomen, men ser även risker med det. Själv hade jag nog köpt något för köregenskaperna mer än ögonbrynen. För att verkligen ha den där wow-faktorn måste man väl ha minst en Ferrari, eller vissa modeller av Porsche.
Citera
2024-04-07, 23:59
  #98
Medlem
ValkPaddas avatar
Ja du...

30k netto och ska köpa en Audi RS för 800k?

Jag googlade lite och en bromsskiva till en RS6:a går lös på ~10k.

Bara service/slitdelar kommer förmodligen ruinera dig, sen kanske bilen går sönder också. Jag kan tänka mig att man inte behöver allt för mycket otur för att få pynta 100 tusen för ett verkstadsbesök.
Citera
2024-04-08, 00:09
  #99
Medlem
Rumpkorvens avatar
Finns det något mer patetiskt än folk som köper bilar för lånade pengar för uppmärksamhet?

Lyxfällan, här har vi en deltagare!
Citera
2024-04-08, 00:54
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Tror 99% skulle säga att RS är en sportbil.
Maseratin var fet men kanske lite gammal? Vad kostar det att serva en sådan?
Kan du ens något om bilar? Inser du hur stor plånbok du behöver för att äga och sköta om en prestandabil? Det verkar inte som det, det är inte som en vanlig bil, det kostar betydligt mer.

För att överhuvudtaget fundera på att köpa en så bör du ha råd att köpa bilen två gånger utan att det förstör din ekonomi.

Försäkring 1000-5000kr i månaden.
Köper du en RS6 så är en fullservice hos Audi 25-30k, 10-15k för lilla servicen.
1-2 liter milen.

Det är den billiga och förutsägbara delen, ihop med 10-15k i månaden på lån så kommer du ha det kämpigt redan där. Sen tillkommer dom dyra sakerna.

Varenda litet problem kan bli svindyrt eftersom att stora motorer i många fall måste plockas ur för att det ska gå att komma åt, så att byta en liten slang kan gå på 10k.
Däck blir svindyrt.
Bromsar är svindyrt, är det keramiska så kan fullt byte gå på 100k, vanliga 30-40k.
Kamremsbyte är väl 4-6k mil och går på 25-30k.
10-15k mil innan lådan ska renoveras för 50k+
osv osv...

Du kan ha råd om du bor hemma hos mamma och pappa, inte utnyttjar bilens prestanda, inte kör så ofta och undviker att sköta om bilen. Sen när bilen rasar efter 2-3 år på grund av att du snålar på skötseln så har du bara 7-8 år kvar innan den är betald, kör på.
Citera
2024-04-08, 04:09
  #101
Medlem
Kattskos avatar
Det är inte så många som höjer på ögonbrynen som du tror, för en vanlig person ser en RS6 inte mycket annorlunda ut mot en vanlig A6 och ljudet imponerar inte, det stör mest den ointresserade.

Kategorin som kollar på bilen är förmodligen mest unga killar eller folk med samma intresse, du kommer knappast få tjejer bara pga en bil såvida det inte är en R8, Huracan, 488 eller dylikt. Men då är det ju tjejer som tror att du är rik vilket snabbt lär visa sig att så inte är fallet. 😁

Om du lyckas få igenom lånet har du en hög ränta att äta upp, hög försäkringskostnad, hög bränslekostnad och hög kostnad för underhåll. Men det sistnämnda sker ju inte så ofta, ett par däck håller 2-3 säsonger och dom flesta bilar servad med 2 år / 3000 mil intervall.

Jag tror att du rimligtvis bör räkna på en utgift per månad på cirka 14k i snitt, ej medräknat värdeminskning. Du kollar ju ändå på rolig bil nu under den säsong där alla vill köpa och priserna trissas upp.

I slutändan är det inte lika kul som man tror, kanske en solig fredagkväll eller under en helg. Men vardagskörningen blir exakt lika tråkig som i en vanlig bil.

Lycka till!
Citera
2024-04-08, 07:38
  #102
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Du bör ha en kontantinsats, säkert 20% för att ens banken el annan finansiär ska vara med på tåget.

Utöver är bilen oftast dyr o äga, så med 30 netto så måste du nog bo hemma och inte betala hyra.
Du bör ha ett bolag med alla försäkringar i ett o samma bolag där du ska försäkra bilen, annars sjukt dyrt.
Hade en något värre bil tidigare, så räkna med 1,8-2 l/mil.
Men det som var förvånande var hur mkt kvinnorna visste om bilar, det överraskade, där var det inget jante.
Citera
2024-04-08, 07:56
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Jag har alltid velat ha en sportbil som får folk att höja på ögonbrynen när man kör, gärna någon RS eller motsvarande och inser att jag inte kommer ha råd eller åtminstone inte innan jag är 50. Därför tänker jag köpa en på kredit så jag ändå kan ha nöje av den i min relativa ungdom.

30K netto in.

Vad för månadskostnader+försäkring kollar vi på om jag letar runt 800K?

Har du 160.000kr du vill lägga in kontant?
Du lär hamna nånstans på 4500:- i bara ränta per månad plus amorteringen som nog är liknande.

Så runt 10k är inte orimligt

Vilken bil?
Citera
2024-04-08, 09:22
  #104
Medlem
Silltunnas avatar
Skit i den där Audin. Inget speciellt alls med de där.
Jag ger dig här nu istället ett tips om en bra mycket coolare sportbil för ungefär halva priset:

https://www.blocket.se/annons/1000252889
Citera
2024-04-08, 10:08
  #105
Medlem
Vill man ha uppmärksamhet är det nog en ovanlig bil du vill ha. En RS ser ju ut som alla andra bilar idag förutom ett par dekaler.
En Ferrari, lamborghini eller motsvarande ger dig mer uppmärksamhet. Eller så skaffar du uppmärksamhet genom att köra ett lik med avsågat avgasrör billigt också.

Ett annat budget alternativ jag sett flera gånger är att köpa den billigaste bmw/audi/mercedes du kan som har samma form och stil som en dyrare. Sen köper du emblem som den dyrare varianten har och sätter på din billiga bil. voila din billiga bmw med 100 hästar ser nu ut som en M5.
Var hela TRE yngre killar som gjort exakt detta på jobbet

Vet inte om de egentligen får så mycket uppmärksamhet då det bara är bilintresserade som "ser" sådant och ens vet vad det är eller innebär.

EDIT: ELLER så köper du en bil som DU vill ha oavsett om det är en audi RS eller en nissan micra...
Citera
2024-04-10, 15:48
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Även en garageförsäkring kostar. 305 breda pirelli kostar 5500:/-st. En storservice, lätt 25k.

En vxllåda till en Porsche gt4 kostar 350k.

Trist betala när bilen står på verkstaden och en nota på 400k skall betalas.
Jo, men stor service sker inte varje år, och växellåda går ju på maskinförsäkring, om inte bilen är för gammal.
Däck håller ju också flera år om man inte burnar alltför mycket.
Citera
2024-04-10, 21:56
  #107
Medlem
whyduhevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Att få ut så mycket som 30 000 efter skatt är verkligen få förunnat.

Skaffa mer pengar då, vad fan är problemet? Inget hindrar dig, jävla kärring.
Citera
2024-04-11, 12:29
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyduheven
Skaffa mer pengar då, vad fan är problemet? Inget hindrar dig, jävla kärring.
Jag har inte sagt att jag vill ha mer pengar.
Jag lever i ett överflöd med min lön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback