Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-07, 17:05
  #1
Medlem
AllenbySt45s avatar
Jag har alltid gillat att gå och på resande fot noterat att städer är olika bra att promenera i.

En av mina favoritstäderna för spatserande är Prag som är lagom kuperat med ganska varierande stadsområden och litegrann vindlande gator vilket gör att man känner att man rör sig omkring utan transportsträckor. Dessutom är det inte jättestort och man kan komma till många olika platser där man ser ut över stan.

En stad som jag i övrigt gillar men inte riktigt inbjuder till bra promenader är Berlin. Gatorna känns för breda och raka, dessutom på är det flackt vilket gör att det blir lite segt till fots. Att knalla omkring inom en stadsdel brukar vara jättebra men mellan dem känns u-bahn eller buss ofta lockande.

Vilka till-fots-favoriter har ni (i primärt Europa) och vad är det egentligen som gör en stad bra att promenera i?
Citera
2024-04-07, 17:14
  #2
Medlem
Upplyftens avatar
Paris ( Montmartre)
Alicante (gamla stan)
Brygge (Belgien) Klart underskattad
Lissabon ( En favorit)
Istanbul ( speciellt på den asiatiska sidan)

Alla dom har mycket varierande höjdskillander

Sådär på rak arm
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-07 kl. 17:18.
Citera
2024-04-07, 17:20
  #3
Medlem
Gamla stan i Tallinn och gatorna runt Rådhustorget i Tartu. Tartu är en universitetsstad så det finns ofta mycket att göra där.
Citera
2024-04-07, 17:23
  #4
Medlem
ArtificialElegances avatar
Paris. Barcelona.

Metropoler med oräknerliga intressanta arkitektoniska element, närvaro av vatten, sprängfyllda av karaktär och historiens vingslag. Varierande terräng - småbruten, kuperad och urban. Parker och grönområden skapar balans i stadsplaneringen. Pittoreska kvarter möter paradboulevarder.
Citera
2024-04-07, 17:34
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Barcelona är strövningsvänligt, tycker jag. Även Lissabon som någon skrev är mysigt att vandra omkring i.
Citera
2024-04-07, 17:51
  #6
Medlem
Glostrups avatar
Rom och stockholm är mina promenadfavoriter.
Citera
2024-04-07, 19:19
  #7
Medlem
Knucklehugss avatar
Har promenerat från Buda till Pest och tillbaka ett par gånger, annars är Quedlinburg pittoresk och fint att promenera i.
Citera
2024-04-07, 19:21
  #8
Medlem
DagobertDagoberts avatar
I Prag har jag promenerat så fötterna till slut sagt stopp, riktigt nice stad.
Citera
2024-04-07, 19:51
  #9
Medlem
Farbaute666s avatar
Trevlig tråd, faktiskt :-)

Jag skulle säga Lund, Uppsala kanske möjligen Västerås och Lidköping i Sverige.

Utomlands, så Tallinn, Riga, Köpenhamn är kanske lite fusk, för då använder man ju gärna cyklar och annat för att spara tid.

Hansastäderna är ju ofta lite mindre och har en gemytlig innerstad, de är ganska trevliga att traska runt i.
Citera
2024-04-07, 21:46
  #10
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Gamla stan i Tallinn och gatorna runt Rådhustorget i Tartu. Tartu är en universitetsstad så det finns ofta mycket att göra där.
Håller med om båda. I Tartu/Dorpat är det inte heller helt ovanligt att man blir tilltalad på svenska när man slinker in på något vattenhål för att vila promenadbenen lite. Finns många språkstudenter som tar chansen att pröva sina färdigheter, när de märker att det sitter svenskar vid ett bord.
Citera
2024-04-07, 21:49
  #11
Medlem
Diverse städer har en gammal stadskärna som är liten nog att vara promenadvänlig.
Spontant kommer jag att tänka på dessa som jag själv har vandrat runt i:
Lübeck, D
Quedlinburg, D, absolut värd ett besök!
Lüneburg, D
Goslar, D
Celle, D
Rothenburg odT, D
Dinkelsbühl, D
Nördlingen, D
Einbeck, D
Marburg, D
Monschau, D
Hameln, D
St Malo, F
Colmar, F
Riquewihr, F
Kaysersberg, F
Citera
2024-04-07, 21:54
  #12
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag har alltid gillat att gå och på resande fot noterat att städer är olika bra att promenera i.

En av mina favoritstäderna för spatserande är Prag som är lagom kuperat med ganska varierande stadsområden och litegrann vindlande gator vilket gör att man känner att man rör sig omkring utan transportsträckor. Dessutom är det inte jättestort och man kan komma till många olika platser där man ser ut över stan.

En stad som jag i övrigt gillar men inte riktigt inbjuder till bra promenader är Berlin. Gatorna känns för breda och raka, dessutom på är det flackt vilket gör att det blir lite segt till fots. Att knalla omkring inom en stadsdel brukar vara jättebra men mellan dem känns u-bahn eller buss ofta lockande.

Vilka till-fots-favoriter har ni (i primärt Europa) och vad är det egentligen som gör en stad bra att promenera i?
Den absolut bästa är nog Ljubljana i Slovenien. Helt fantastiska promenadstråk, med natur, berg och vatten, mitt i stan.
För arkitektur och otroliga statyer och fontäner bakom varje hörn är Budapest makalöst. För en mycket intressant historisk upplevelse har du Palermo med sina marmorgator och palats i förfall. Det finns ju hur många platser som helst för oss som gillar att gå.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3599304

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback