Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-08, 09:46
  #13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
London är bra om man gillar riktiga långpromenader.
Citera
2024-04-08, 18:26
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Ett problem med London är att de kör på fel sida, så varje gång man korsar en gata blir man överkörd. Men håller man sig till parker och liknande är det trevligt. Från Paddingtonstationen finns en riktigt trevlig sträcka norrut och sedan öster längs en kanal, det hela slutar (tror jag) runt Camden/St Pancras.

Berlin är gåvänligt, ganska platt, och lätt att hitta i men avstånden är stora. Staden känns en storlek för stor i förhållande till folkmängden.
Citera
2024-04-11, 12:48
  #15
Medlem
Gillar man sevärdheter är Rom lätt att vandra i trots att staden är så stor. En annan pärla i mindre format är Sarajevo med sina kyrkor, moskeer och annat sida vid sida.
Citera
2024-04-11, 14:44
  #16
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag har alltid gillat att gå och på resande fot noterat att städer är olika bra att promenera i.

En av mina favoritstäderna för spatserande är Prag som är lagom kuperat med ganska varierande stadsområden och litegrann vindlande gator vilket gör att man känner att man rör sig omkring utan transportsträckor. Dessutom är det inte jättestort och man kan komma till många olika platser där man ser ut över stan.

En stad som jag i övrigt gillar men inte riktigt inbjuder till bra promenader är Berlin. Gatorna känns för breda och raka, dessutom på är det flackt vilket gör att det blir lite segt till fots. Att knalla omkring inom en stadsdel brukar vara jättebra men mellan dem känns u-bahn eller buss ofta lockande.

Vilka till-fots-favoriter har ni (i primärt Europa) och vad är det egentligen som gör en stad bra att promenera i?

Som jag förstår det så skall stan vara lite pittoresk då du nog inte har lust att gå längs en hårt trafikerad led.
Staden skall dessutom ha en viss storlek. 20 min promenad och du är ute på landsbygden är nog inte direkt tilltalande. Alltså städer som Kristianstad faller bort.
Sedan utgår jag från att du även har ett visst krav på säkerhet. Det är nog ingen höjdare att hamna i fel kvarter och känna sig hotad.

Låt mig presentera följande städer för dig:

Porto
Lissabon är en fin stad, men ta till Porto och du kommer garanterat inte att ångra dig. Stan är helt fantastisk och du kan gå riktigt länge längs Duero floden. Mycket kuperad terräng, och fantastiska vyer från vissa ställen.

London
Kanske är självklar på den här listan, men London blir man liksom inte trött på att gå i. Man upptäcker hela tiden något nytt. London är helt klart mer promenadvänlig än bilvänlig.

Wien
Österrikes huvudstad är trygg, mysig, pittoresk och framför allt säker. Du har massor av sevärdheter och kul udda ställen.
Citera
2024-04-11, 19:27
  #17
Medlem
Edinburgh och Dublin är mina favoriter. Det mesta är inom gångavstånd, med få undantag. Edinburgh har en del riktigt fina platser också.
Citera
2024-04-15, 06:46
  #18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Diverse städer har en gammal stadskärna som är liten nog att vara promenadvänlig.
Spontant kommer jag att tänka på dessa som jag själv har vandrat runt i:
Lübeck, D
Quedlinburg, D, absolut värd ett besök!
Lüneburg, D
Goslar, D
Celle, D
Rothenburg odT, D
Dinkelsbühl, D
Nördlingen, D
Einbeck, D
Marburg, D
Monschau, D
Hameln, D
St Malo, F
Colmar, F
Riquewihr, F
Kaysersberg, F
Håller med om Lüneburg, Quedlinburg och Marburg. Riktigt fina tyska småstäder som även är kuperade och bjuder på utsikt om man orkar gå i uppförsbacke ett tag. Hameln är lite småtrist tycker jag även om det är fint direkt i centrum.

Strassbourg (Frankrike ) är en fin stad att promenera i. Mycket att se och lagom stor för en Weekend.
Citera
2024-04-23, 16:08
  #19
Medlem
Dubrovnik i Kroatien
Citera
2024-04-23, 23:55
  #20
Medlem
Adelaides avatar
Edinburgh är en väldigt promenadvänlig stad full med sevärdheter på en relativt liten yta.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3599304

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback