Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-11, 00:13
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Ja jag anser inte att de är jämlika och det är möjligt att det är en bild jag byggt upp som ett försvar för att förklara varför vissa person jag mött har agerat som de gjort. Var t ex ihop med en tjej som agerade på ett sätt som jag skulle säga var långt utanför det spektrum av vad jag skulle kalla normalt socialt mänskligt - och då skulle jag ända anse att detta spektrum är ganska brett. Likväl agerade och reagerade hon på ett sätt som ibland var helt oväntat. Så om det mänskliga spektrumet var 30 till 70 så kunde reaktionen vara 5 eller 97 - och detta kunde ske i situationer som inte var laddade. Helt oförutsägbart - till den grad att det blev ganska märkbart att hon saknade något. Därför har jag aldrig heller kunnat hata henne. Det kändes som att hennes reaktioner saknade intention utan bara var grundad i något primalt overtande om sociala normer. Vilket ironiskt nog skulle göra det mer mänskligt. På samma sätt blir man inte heller särskilt förvånad eller särskilt arg om en 5 åring går upp till en annan 5 åring och bara slår till den. Ett helt galet beteende om du är en normal 25-åring dock.
Och nej, jag skulle inte använda det som en ursäkt för mitt eget beteende för jag anser att jag inte saknar de delar som begränsar en att göra galna saker. Och om jag skulle göra dem ändå så förutsätter jag att jag att jag skulle känna någon form av intern skuld.
Jag kan förstå det som en skyddsmekanism och att sådana personer är så pass svåra att leva med att det är bättre att hålla avstånd till dem. Men även om man inte accepterar dem eller förstår dem så går det ändå att veta vad de är för något.

Att de är splittrade inom sig själva, de har ingen självkännedom alls, samtidigt som att ingen annan förstår dem heller. Så de är fast i ett status quo och kan inte utvecklas eller lära sig något. Vilket är tragiskt både för dem och för alla som råkar ut för dem.
Citera
2024-04-11, 03:36
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Du definierar vad du tycker är ondska och sedan visar det sig att du själv föreskriver det du fördömer. På så vis fördömer du dig själv, och jag gissar att det har ideologisk grund. Du kan fundera på ifall den ideologi du håller dig till gör att du känner ett existentiellt självförakt vad har den då för värde?

Va?

Jag definierar ondska som förhindret till att ens behov uppfylls
Menar du att jag föreskriver sådana förhinder eller?

Håller inte med beskrivningen av mig som en person med existentiellt självförakt. Det som förhindrar människor från att uppfylla sina behov är kort sagt moralism och verklighetsflykt.
Citera
2024-04-11, 15:58
  #39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Jag kan förstå det som en skyddsmekanism och att sådana personer är så pass svåra att leva med att det är bättre att hålla avstånd till dem. Men även om man inte accepterar dem eller förstår dem så går det ändå att veta vad de är för något.

Att de är splittrade inom sig själva, de har ingen självkännedom alls, samtidigt som att ingen annan förstår dem heller. Så de är fast i ett status quo och kan inte utvecklas eller lära sig något. Vilket är tragiskt både för dem och för alla som råkar ut för dem.

Om någon beskrev dig som en sådan person, hur skulle du försvara dig?

Det verkar helt ofalsifierbart... Du påstår dig ha en nästintill övernaturlig förmåga att klassificera folks inre liv.
Citera
2024-04-11, 16:20
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Tyvärr misstog du dig på ordet, jag sa kultister inte kulturalister. Eller var det ett strategiskt misstag kanske? För att du skulle få tala mer om religionernas förtjänst?


Jag har redan förklarat hur. Svag självkänsla leder till att man dras till en roll, en persona. En liknelse jag skulle ge som kan gå att relatera till kanske är scenskräck. Upplevelsen av att bli skärskådad och att vara helt försvarslös. All självkritik man har inom sig kommer plötsligt upp till ytan och kan börjar darra och svettas. Det är en obehaglig upplevelse för många. Att vara helt naken och autentisk är för många en stressig och jobbig upplevelse. Det är enklare att leva sig in i en persona istället som får ta hand om presentationen.

Händer det tillräckligt tidigt i livet eller håller på tillräckligt länge så glöms det verkliga jaget bort och individen identifierar sig helt med sin persona.

Har du inte hört talas om hur charmiga psykopater och narcissister kan vara? Tills man inleder en relation med dem. Deras mask glider sakta av och avslöjar ett galet monster där bakom.

Detta monster existerar eftersom de tidigt gled in i en persona. Jag föreställer mig att de är så involverade med sin persona att de vägrar erkänna sitt verkliga jag och allt det jobbiga som är kopplat till sina verkliga jag.

Du kanske inte har haft något med dylika människor att göra, men om du haft det så skulle du veta att de aldrig erkänner några fel eller brister, det är alltid alla andra som det är fel på.

Det är här jag menar att religionerna och vissa psykologiska teorier misstar sig. De ser en egoist och arrogant typ och drar därför slutsatsen att de saknar ödmjukhet.

Men om du hängt med i resonemanget hittills så kanske du ser att det är lite mer komplext och att egoismen och arrogansen är en produkt av det splittrade psyket, vilket i sin tur kommer från det undanträngda jaget.

Därav idén om jagsvaghet och hur det kan skapa en ondskefull människa borde vara ganska tydlig.

Men du nämner rörelser som AA och liknande. Kanske kan det ligga någonting i själva metoden att ödmjuka sig själv, men som du kanske ser, så är det inte fråga om att förinta sitt eget jag utan personan, masken som döljer den verkliga människan där bakom.

Masken kanske till och med skulle kunna liknas vid en slags idolatri eftersom den gör att man går genom livet som en bedragare.

Masken, personan, behöver förintas, inte jaget. Jaget behöver bekräftas och stärkas.

Att kalla religionsintresserade för kultister låter som att du själv betraktar alla oss som farliga och hjärntvättade sektmedlemmar, medan vi som ser oss som sökare och tvivlare själva tycker att vi är mer tänkande än många sekulerade svenskar. Du får skylla dig själv om diskussionen får en religiös vinkling, eftersom du la den i ett filosofiforum istället för ett psykologiforum, och använde begreppet "ondska" som både enligt Wikipedia och NE delvis definieras utifrån religion och andlighet. Men nu har jag förstått att du är rätt ointresserad av religion, så vi släpper det.

Du verkar istället vara mycket kunnig om psykologi, men använder begrepp som du behöver förklara, särskilt när du pratar med glada amatörer som mig.

För mig är det du kallar "jagkänsla" ett oklart begrepp. Hur skiljer sig jagkänsla från självkännedom och självförtroende? Hur kan jag veta om jag har svag jagkänsla, hur märks det? Håller du med Chatgpt, som säger att tecken på svag jagkänsla är svårigheter att definiera eller upprätthålla egna gränser, svårigheter att känna igen eller uttrycka egna behov och känslor, att lätt påverkas av andra eller ha svårt att stå upp för sig själv. Jag är lite osäker på innebörden av detta, men jag tror att allt det stämmer in på mig. Riskerar jag därför att vara "ond" enligt ditt sätt att de det? Dessutom säger den att andra tecken på låg jagkänsla är en känsla av tomhet eller osäkerhet kring vem man är, samt svårigheter att hantera stress eller förändringar - där känner jag inte igen mig.

Har man gjort något empiriskt experiment som mäter t.ex. jag-känslan och hur den är korrelerad med psykopati, eller som på annat vis stödjer din uppfattning med statistisk. Eller bygger denna uppfattning bara på filosofiska argument?

Beror psykopati enligt dig främst beror på uppväxtmiljö, eller kan det bero på en hjärnskada, t.ex. efter ett slag mot frontallooben, eller på genetiska faktorer? Brukar dessa skador eller faktorer också förorsaka andra personlighetsförändringar, t.ex. svag jagkänsla?

Jag tror att bara förklara psykopati med svag jagkänsla är en överförenkling. Förmodligen är det ett samspel mellan många olika faktorer som kan förorsaka bristfällig empati, manipulativt beteende, och ytlig charm.

Jag som är färgad av Freuds något utdaterade ickevetenskapliga teorier tänker att "ondska" inte bara kommer från "jaget" (är det vad du anser?). Istället tänker jag att det bygger på en komplex interaktion mellan "jaget", "detet", och "överjaget". "Detet" är biologi, t.ex. hjärnskador, hormoner och gener, och är nog ändå viktigare än "jaget" som främst formats av uppväxten. Både medfödda personlighetsdrag eller extrem uppväxtmiljö kan göra att en persons moraliska och etiska värderingar (formade av "överjaget") ignoreras. Eller att moraliska och etiska värderingar blir förvrängda och präglas av t.ex. överdriven tro på extrema konservativa ideer om nationalism, lojalitet med en social grupp eller tro att människor är olika värda.

Men jag är bara kvacksalvare. Har jag fel?
__________________
Senast redigerad av guru1966 2024-04-11 kl. 16:25.
Citera
2024-04-12, 13:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Att kalla religionsintresserade för kultister låter som att du själv betraktar alla oss som farliga och hjärntvättade sektmedlemmar, medan vi som ser oss som sökare och tvivlare själva tycker att vi är mer tänkande än många sekulerade svenskar. Du får skylla dig själv om diskussionen får en religiös vinkling, eftersom du la den i ett filosofiforum istället för ett psykologiforum, och använde begreppet "ondska" som både enligt Wikipedia och NE delvis definieras utifrån religion och andlighet. Men nu har jag förstått att du är rätt ointresserad av religion, så vi släpper det.

Du verkar istället vara mycket kunnig om psykologi, men använder begrepp som du behöver förklara, särskilt när du pratar med glada amatörer som mig.

För mig är det du kallar "jagkänsla" ett oklart begrepp. Hur skiljer sig jagkänsla från självkännedom och självförtroende? Hur kan jag veta om jag har svag jagkänsla, hur märks det? Håller du med Chatgpt, som säger att tecken på svag jagkänsla är svårigheter att definiera eller upprätthålla egna gränser, svårigheter att känna igen eller uttrycka egna behov och känslor, att lätt påverkas av andra eller ha svårt att stå upp för sig själv. Jag är lite osäker på innebörden av detta, men jag tror att allt det stämmer in på mig. Riskerar jag därför att vara "ond" enligt ditt sätt att de det? Dessutom säger den att andra tecken på låg jagkänsla är en känsla av tomhet eller osäkerhet kring vem man är, samt svårigheter att hantera stress eller förändringar - där känner jag inte igen mig.

Har man gjort något empiriskt experiment som mäter t.ex. jag-känslan och hur den är korrelerad med psykopati, eller som på annat vis stödjer din uppfattning med statistisk. Eller bygger denna uppfattning bara på filosofiska argument?

Beror psykopati enligt dig främst beror på uppväxtmiljö, eller kan det bero på en hjärnskada, t.ex. efter ett slag mot frontallooben, eller på genetiska faktorer? Brukar dessa skador eller faktorer också förorsaka andra personlighetsförändringar, t.ex. svag jagkänsla?

Jag tror att bara förklara psykopati med svag jagkänsla är en överförenkling. Förmodligen är det ett samspel mellan många olika faktorer som kan förorsaka bristfällig empati, manipulativt beteende, och ytlig charm.

Jag som är färgad av Freuds något utdaterade ickevetenskapliga teorier tänker att "ondska" inte bara kommer från "jaget" (är det vad du anser?). Istället tänker jag att det bygger på en komplex interaktion mellan "jaget", "detet", och "överjaget". "Detet" är biologi, t.ex. hjärnskador, hormoner och gener, och är nog ändå viktigare än "jaget" som främst formats av uppväxten. Både medfödda personlighetsdrag eller extrem uppväxtmiljö kan göra att en persons moraliska och etiska värderingar (formade av "överjaget") ignoreras. Eller att moraliska och etiska värderingar blir förvrängda och präglas av t.ex. överdriven tro på extrema konservativa ideer om nationalism, lojalitet med en social grupp eller tro att människor är olika värda.

Men jag är bara kvacksalvare. Har jag fel?
Det finns forskning som styrker vad jag säger:

Om mörka triaden

Om narcissism

Jag har inga problem med en religiös vinkel och jag ser mig själv som betydligt mer kunnig inom religion än inom psykologi. Men hittills har religionerna eller deras representanter, prästerna, inte kunnat eller velat förklara det som forskningen hittat. Detta skulle jag tro beror på att religioner generellt är ämnade för den breda massan och inte för mystiker med specialintresse för andlighet men kan även ha andra skäl.

Som jag ser det idag är jaget något gudomligt och måste därför respekteras och bekräftas. Har religionerna lyckats förklara det för gemene man? I så fall skulle det kunna vara Vedantasystemet men det är inte direkt vanligt i västvärlden.

Men Torahn säger något som skulle kunna tolkas som att jaget är heligt när Gud kallar sig för "Jag är". En hint kanske om att Gud är det ultimata Jaget?

Även Jesus gjorde uttalanden som skulle kunna tolkas som att jaget är i evig förening med Gud. Exempelvis uttalandet "vad ni har gjort för dem har ni även gjort för mig".

Men varken judendomen eller kristendomen, den katolska och protestantiska, har sagt rakt ut att jaget är gudomligt och förenat med Gud. Istället har det varit tal om lydnad och hot om bestraffning. Undantaget kanske är ortodox kristendom som har behållit idén om theosis.

Kristendomen kommer från Judendomen, men visste du att judendomen kommer från Persien? Den persiska religionen var Zoroastrianism och många av de grundtankar som vi kan läsa om i Bibeln såsom syndafallet, ormen i lustgården (Ahriman), frälsning och återuppståelsen av de döda kommer från Zoroasters lära.

Zoroastrianismen kommer i sin tur ifrån Vedisk hinduism där det styrande kastet bestämde sig för att dyrka Asuras istället för Devas. Asuras är för övrigt ursprunget till de nordiska gudarna, Asarna.

För hinduerna var Asuras onda och Devas var goda medan för perserna förhöll det sig tvärtom.

Zoroaster upphöjde Ahura(s) till allsmäktig Gud och gjorde Devas till demoner. Med andra ord så dyrkar vi i väst demoner!

Vad hände sedan? Jo den världsbild som Zoroaster skapade som blev judendom och kristendom rämnade med vetenskapens upptäckter som skapade en motreaktion som skapade det ultramaterialistiska samhälle vi lever i idag, där bland annat Freud var en föregångare som menade att människan inte har någon själ och att Gud är en produkt av ett neurotiskt psyke.

Så vad är jagkänsla? Ytterst är det Gudsmedvetande. Att veta att man har gudomligt ursprung.

Men som sagt, istället för att förklara det för folk så har våra religioner här i väst ständigt argumenterat för den oändliga avgrund som skulle finnas mellan Gud och människa och har på så vis skapat skrymteri och en hycklande inställning till Gud och livets mening. Dessa saker tror jag också bidragit starkt till varför folk snabbt tog avstånd från religion och hoppade in i den modernistiska hopplösheten.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback