Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-10, 11:27
  #13
Medlem
Snopphulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeypikey
Jag vill slå ett slag för Elvin Jones och Billy Cobham. Men tror faktiskt ändå att jag gillar Tony Williams mest av alla.
Williams är väl kanske den trummis som haft störst inverkan på musiker utanför jazzen med.

Finns såklart många man kan nämna, men ingen av mina favoriter har sin grund inom jazzen utan har snarare sökt sig till improvisationsmusik genom t.ex rock och pop.

Elvin kunde verkligen döna på asså! Älskar hans råa power som samtidigt är så kontrollerat. att kompa Coltrane på sättet han gjorde finns det nog inte många som kan varken då eller nu. I intervjuer låter han också som en sympatisk snubbe. Annat kan man säga om Williams. Han verkar rätt dryg som person av va jag har sätt.. meen har man lirat med världsproffs från tidig ålder som han gjorde blir man nog lätt rätt Cp va gäller det sociala.
Citera
2024-04-10, 11:57
  #14
Medlem
Snopphulkens avatar
Sitter nu o lyssnar lite på Jan Johanssons Jazz på ryska.. och asså Egil Johansen e fan inte dum asså.. jävlar vad det svänger! Men bäst genom tiderna är han kanske inte.. fast oj va bra han e
Citera
2024-04-10, 12:03
  #15
Medlem
PerversPolitikers avatar
Jag slänger in Joe Morello i diskussionen :-D
Ett jävla sväng när han lirar och det är på en nivå som är lite extra ,

https://www.youtube.com/watch?v=tT9Eh8wNMkw
Citera
2024-04-10, 12:05
  #16
Medlem
Snopphulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Gene Krupa och Buddy Rich var och är nog fortfarande att betrakta som de bästa. Ser man gamla filmklipp så var ju Krupa även en underhållande trummis. Han satt inte bara och kompade.

Min favorit bland jazz- och swingtrummisarna är alltså Krupa och hans jobb i "Sing Sing Sing" är alltid kul att lyssna på, särskilt i den långa versionen från konserten i Carnegie Hall 1938 när han spelade i Benny Goodmans orkester. Hela den konserten är guld. Många bra musiker var med då.

Krupa e inte dum asså.. har personligen rätt svårt för Buddy. Känns som att han såg på musik som en sport,,, lite som jazztrummandets Yngve Malmsten typ.. extremt imponerande hantverk men inget djup
Citera
2024-04-10, 12:09
  #17
Medlem
Snopphulkens avatar
För o dra in ett modernt alternativ i mixen så kan jag börja med Brian blade.. han får verkligen trummorna att sjunga och hans anslag är helt magisk

https://youtu.be/TI87MSwRZS0?si=o_RWxx2laVtn7r8S
Citera
2024-04-10, 12:38
  #18
Medlem
Pecka-s avatar
Chico Hamilton var bra också.
Citera
2024-04-10, 12:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphulken
För o dra in ett modernt alternativ i mixen så kan jag börja med Brian blade.. han får verkligen trummorna att sjunga och hans anslag är helt magisk

https://youtu.be/TI87MSwRZS0?si=o_RWxx2laVtn7r8S

Så jävla bra. Men ska vi dra in lite moderna namn så måste jag fråga vad du tycker om Keith Carlock? Lite samma liga enligt mig.
Citera
2024-04-10, 19:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphulken
Krupa e inte dum asså.. har personligen rätt svårt för Buddy. Känns som att han såg på musik som en sport,,, lite som jazztrummandets Yngve Malmsten typ.. extremt imponerande hantverk men inget djup
Buddy Rich dog inte av för lite motion! Fick uppmärksamhet för sitt ivriga dunkande som sextiotvååring.

Att bli bra på något kräver 10 000 timmar och att sitta bakom trummor kan då bli tråkigt och alltför anonymt.
Den individuella världen tränger sig på i privatlivet, arbetslivet och inom scenkonsten.
Improvisationsteater och Standup blev mera lockande under en tid.
Vad dagens ungdom gör vet jag ej. Att skriva för rapsång kanske! Tråkigt om den kommunala musikskolan går bakåt dock. Alla som vill borde få börja med blockflöjt, för musik ska vara roligt och inte ett urval av rätt anlag.
Citera
2024-04-10, 19:37
  #21
Medlem
Snopphulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Buddy Rich dog inte av för lite motion! Fick uppmärksamhet för sitt ivriga dunkande som sextiotvååring.

Att bli bra på något kräver 10 000 timmar och att sitta bakom trummor kan då bli tråkigt och alltför anonymt.
Den individuella världen tränger sig på i privatlivet, arbetslivet och inom scenkonsten.
Improvisationsteater och Standup blev mera lockande under en tid.
Vad dagens ungdom gör vet jag ej. Att skriva för rapsång kanske! Tråkigt om den kommunala musikskolan går bakåt dock. Alla som vill borde få börja med blockflöjt, för musik ska vara roligt och inte ett urval av rätt anlag.
Vad är det du försöker säga? Vad har standup och kommunala musikskolan med Buddys spelande att göra?
Citera
2024-04-10, 19:45
  #22
Medlem
Snopphulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeypikey
Så jävla bra. Men ska vi dra in lite moderna namn så måste jag fråga vad du tycker om Keith Carlock? Lite samma liga enligt mig.

Nytt namn för mig men men han låter otroligt bra. Mångbottnad vad gäller genre verkar det som. Dock får jag vibben av att han är mer av en studiotrummis först och främst så lite svårt att jämföra..
Citera
2024-04-10, 19:46
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphulken
Vad är det du försöker säga? Vad har standup och kommunala musikskolan med Buddys spelande att göra?
Jo det kommer inga mera Gene Krupa. Det är andra tider nu. Min CD-skiva med Art Blakey är en scenkonst som inte kommer tillbaka. Man sa på den tiden att improvisationsjazz är olika och därför bestående. Den musiken, jazztrummor, kommer att tystna tyvärr.
Bas och trumma som bas för rock har en framtid för en större publik och under lång tid framåt.
__________________
Senast redigerad av MyOpinion2 2024-04-10 kl. 20:07.
Citera
2024-04-10, 20:17
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphulken
Nytt namn för mig men men han låter otroligt bra. Mångbottnad vad gäller genre verkar det som. Dock får jag vibben av att han är mer av en studiotrummis först och främst så lite svårt att jämföra..

Han har klart gjort mycket sessiongrejer, men lyssna gärna på det han gjort med wayne krantz.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback