Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-10, 02:20
  #1
Medlem
Snopphulkens avatar
Halloj! Undrar om de finns folk med åsikter om vem som är den ”bästa” jazztrummisen? Sånt e ju subjektivt men jag kan börja med att slå ett slag för Tony Williams…. Det finns inte en inspelning där han spelat rötet va jag vet. Har en massa andra trumslagare på lager men vill vem tycker ni e bäst och varför?
Citera
2024-04-10, 02:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphulken
Halloj! Undrar om de finns folk med åsikter om vem som är den ”bästa” jazztrummisen? Sånt e ju subjektivt men jag kan börja med att slå ett slag för Tony Williams…. Det finns inte en inspelning där han spelat rötet va jag vet. Har en massa andra trumslagare på lager men vill vem tycker ni e bäst och varför?

Visa gärna hur han är bäst med nån länk till musiken.
__________________
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-04-10 kl. 02:46.
Citera
2024-04-10, 03:21
  #3
Medlem
OneTaps avatar
ja röstar oxå för tony williams. mannen som var tvungen o hålla miles davis i tempo o de e ingen lätt uppgift =) davis i all sin ära va duktig melodiskt men ökänd för o slira på tempot o behövde en extra stadig trum slagare för o hålla sig i schack :P på vissa inspelningar kan man till o med höra williams som ropar åt davis: "get in the pocket miles!" :P
Citera
2024-04-10, 04:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphulken
Halloj! Undrar om de finns folk med åsikter om vem som är den ”bästa” jazztrummisen? Sånt e ju subjektivt men jag kan börja med att slå ett slag för Tony Williams…. Det finns inte en inspelning där han spelat rötet va jag vet. Har en massa andra trumslagare på lager men vill vem tycker ni e bäst och varför?


Buttercorn Lady Art Blakey som jag aldrig noterat finns med på skivan bara trumpetaren Chuck Mangione. Spelar själv ibland med, trumpet, i Secret Love under introt.
Vet inget om trummor men hårdrocks trummor är kraftfullt.
JO Buddy Rich Stockholm 1986 och död: 2 april 1987 Jag var där då ! Kommer ihåg trumpetarna särskilt.
Min kommunala musikskola ville inte lära ut den rätta tekniken för det lät illa i början.

https://www.youtube.com/watch?v=4kacBjMeW58
https://www.youtube.com/watch?v=oRdRilN-WIE
https://www.youtube.com/watch?v=Mz_F8E4OsfE
Love For Sale var en rivig låt
Åkte runt med sitt storband till sin död.
__________________
Senast redigerad av MyOpinion2 2024-04-10 kl. 04:47.
Citera
2024-04-10, 06:33
  #5
Medlem
pojkpingiss avatar
Elvin Jones, ingick under ett antal år i John Coltranes klassiska "kvartett", de gjorde magiska inspelningar för skivetiketten Impulse Records på sextiotalet.
Citera
2024-04-10, 08:19
  #6
Avstängd
Omar Hakim och Billy Cobham. Den senare tänker jag f ö se live i sommar när han kommer till Skåne.
Citera
2024-04-10, 08:53
  #7
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Gene Krupa, legendarernas legendar!
Citera
2024-04-10, 08:58
  #8
Medlem
Mullrets avatar
Charlie Watts var väl jazztrummis? . Även om han mestadels fick kompa stenarna.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2024-04-10 kl. 09:00.
Citera
2024-04-10, 09:30
  #9
Medlem
Jag vill slå ett slag för Elvin Jones och Billy Cobham. Men tror faktiskt ändå att jag gillar Tony Williams mest av alla.
Williams är väl kanske den trummis som haft störst inverkan på musiker utanför jazzen med.

Finns såklart många man kan nämna, men ingen av mina favoriter har sin grund inom jazzen utan har snarare sökt sig till improvisationsmusik genom t.ex rock och pop.
Citera
2024-04-10, 09:59
  #10
Medlem
DoktorNos avatar
Gene Krupa och Buddy Rich var och är nog fortfarande att betrakta som de bästa. Ser man gamla filmklipp så var ju Krupa även en underhållande trummis. Han satt inte bara och kompade.

Min favorit bland jazz- och swingtrummisarna är alltså Krupa och hans jobb i "Sing Sing Sing" är alltid kul att lyssna på, särskilt i den långa versionen från konserten i Carnegie Hall 1938 när han spelade i Benny Goodmans orkester. Hela den konserten är guld. Många bra musiker var med då.
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2024-04-10 kl. 10:45.
Citera
2024-04-10, 10:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Charlie Watts var väl jazztrummis? . Även om han mestadels fick kompa stenarna.
+1 Bra med lite variation om man skall vara musiker i +50 år.

Jag föreslår även en som var upplärd som jazztrummis men sedan utökade vad som gick göra i en av de få svenska musikgruppen som var progressiva på riktigt i slutet av 1960-talet.

Janne "Loffe" Karlsson i Hansson & Karlsson.
Tax Free känd delvis p g a Jimi Hendrix cover av den:
__________________
Senast redigerad av OnlyHans 2024-04-10 kl. 10:14. Anledning: Staavfeel
Citera
2024-04-10, 10:48
  #12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
+1 Bra med lite variation om man skall vara musiker i +50 år.

Jag föreslår även en som var upplärd som jazztrummis men sedan utökade vad som gick göra i en av de få svenska musikgruppen som var progressiva på riktigt i slutet av 1960-talet.

Janne "Loffe" Karlsson i Hansson & Karlsson.
Tax Free känd delvis p g a Jimi Hendrix cover av den:

Härligt med personer som har minne … plus på den.

Sedan undrar jag om inte Ginger Baker hade lite jazz i sina trumpinnar. En av de största grupperna någonsin. Jack Bruce var ju jazzbasist. Och inte en helt oäven sångare. Rip på Bruce och Ginger.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2024-04-10 kl. 10:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback