Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-14, 21:47
  #1
Medlem
Jag har sedan några månader haft högt blodtryck. Det korrelerar med nytt jobb. Så jag behöver byta jobb. När anser läkare och Försäkringskassan att hälsan går före jobbet och man behöver sjukskrivning?

Min bedömning är att jag skulle få ned blodtrycket efter en månads sjukskrivning. Senaste två veckorna har medelblodrycket varit 162 över 101 mätt morgon och kväll.

Jag käkar bra, reducerar kolhydrater till under 100 gram per dag.

Styrketränar tungt med få repitioner, springer, cyklar och simmar. Intervall och distans. Ej ôverviktig.

Arbetsmiljôn är irriterande med en icke teknisk arbetsledning på ett tekniskt jobb. Arbetsledning har åsikter på vårat jobb som de inte har kunskap att backa upp.

Läkare har ordinerat blodtryckssänkande medicin men jag har bett om några dagars betänketid.
Citera
2024-04-14, 21:50
  #2
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Jag har sedan några månader haft högt blodtryck. Det korrelerar med nytt jobb. Så jag behöver byta jobb. När anser läkare och Försäkringskassan att hälsan går före jobbet och man behöver sjukskrivning?

Min bedömning är att jag skulle få ned blodtrycket efter en månads sjukskrivning. Senaste två veckorna har medelblodrycket varit 162 över 101 mätt morgon och kväll.

Jag käkar bra, reducerar kolhydrater till under 100 gram per dag.

Styrketränar tungt med få repitioner, springer, cyklar och simmar. Intervall och distans. Ej ôverviktig.

Arbetsmiljôn är irriterande med en icke teknisk arbetsledning på ett tekniskt jobb. Arbetsledning har åsikter på vårat jobb som de inte har kunskap att backa upp.

Läkare har ordinerat blodtryckssänkande medicin men jag har bett om några dagars betänketid.

Men ät din ordinerade medicin för farao så slipper du sjukskrivning. Och byt sedan jobb.
Citera
2024-04-14, 21:59
  #3
Medlem
Kantarellgudens avatar
Nej, du kommer inte få någon sjukskrivning, särskilt om du inte tar tabletterna som din läkare säger åt dig att ta.
Citera
2024-04-14, 22:00
  #4
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Jag har sedan några månader haft högt blodtryck. Det korrelerar med nytt jobb. Så jag behöver byta jobb. När anser läkare och Försäkringskassan att hälsan går före jobbet och man behöver sjukskrivning?

Min bedömning är att jag skulle få ned blodtrycket efter en månads sjukskrivning. Senaste två veckorna har medelblodrycket varit 162 över 101 mätt morgon och kväll.

Jag käkar bra, reducerar kolhydrater till under 100 gram per dag.

Styrketränar tungt med få repitioner, springer, cyklar och simmar. Intervall och distans. Ej ôverviktig.

Arbetsmiljôn är irriterande med en icke teknisk arbetsledning på ett tekniskt jobb. Arbetsledning har åsikter på vårat jobb som de inte har kunskap att backa upp.

Läkare har ordinerat blodtryckssänkande medicin men jag har bett om några dagars betänketid.
Sjukskrivning för högt blodtryck är extremt ovanligt. Det är om man har så högt blodtryck att man får blödningar i ögonbotten och behöver läggas in på sjukhus. I 99.5% av alla fall behövs bara blodtryckssänkande medicin. Högt blodtryck kan verkligen förstöra kroppen på sikt, så min starkaste rekommendation är att ta dina mediciner.
Citera
2024-04-14, 22:01
  #5
Medlem
Börja ta medicin och sen byt jobb.
Citera
2024-04-14, 22:02
  #6
Medlem
Menar du allvar?
Ta dina blodtrycksmediciner. Gå till jobbet. Sök ett nytt jobb under tiden.

Tvivlar starkt på att FK hade beviljat ersättning för din åkomma.
Citera
2024-04-14, 22:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Menar du allvar?
Ta dina blodtrycksmediciner. Gå till jobbet. Sök ett nytt jobb under tiden.

Tvivlar starkt på att FK hade beviljat ersättning för din åkomma.
Nu har jag och läkaren en diskussion om vi ska sätta in medicinering. Vi överväger även andra alternativ. Innan nyår hade jag 105 över 67 i medeltryck. Så är inte speciellt sugen på sympomlindrande medicinering.

Men som nämnts ovan, något måste göras.

Funderar även på ansöka om tjänstledighet eller gå ned på halvtid.
__________________
Senast redigerad av Richard09 2024-04-14 kl. 22:13.
Citera
2024-04-14, 22:14
  #8
Avstängd
Kommer inte att fungera.

Jag har urinstämma!
Men pinka då!
Nä, jag vill bli sjukskriven.

Jag är förstoppad!
Men ta något lkm somhjälper!
Nä, buhu, jag vill bli sjukskriven.

Jag har ont i huvudet!
Men ta en Alvedon!
Nä, jag vill bli sjukskriven!

Jag har inte betalat in kvarskatten!
Men gör det då??
Nä, jag vill bli, buhu, sjukskriven!

TS, skärp dig. Fjant.
Citera
2024-04-14, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Nu har jag och läkaren en diskussion om vi ska sätta in medicinering. Vi överväger även andra alternativ. Innan nyår hade jag 105 över 67 i medeltryck. Så är inte speciellt sugen på sympomlindrande medicinering.

Men som nämnts ovan, något måste göras.

Börja ta din medicin. Ta den ett tag och se hur det påverkar ditt sjukligt höga blodtryck. Du kan samtidigt även sjukskriva dig själv en vecka utan intyg. När trycket normaliseras kan du och läkaren ta en ny diskussion om piller eller ej.

Varför vill du inte följa läkarens ordination på läkemedel?
Förstår du vilka irreversibla skador du får av ditt höga blodtryck?

Alkohol, öl, rökning, fikabröd unviker du förstås redan nu, eller hur?
Citera
2024-04-14, 23:26
  #10
Medlem
Juristen08s avatar
Du blir inte sjukskriven för fysiska saker i Sverige. Särskilt inte småsaker. Det var länge sen man blev det.

Varför äter du så lite kolhydrater för? När du verkar träna mycket. Total idioti och kanske det som orsakar ditt höga blodtryck. Det är salt och dåliga mättade fetter du bör undvika.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 2024-04-14 kl. 23:36.
Citera
2024-04-14, 23:29
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Läkare har ordinerat blodtryckssänkande medicin men jag har bett om några dagars betänketid.

Ät din blodtrycksmedicin så du inte får en stroke i onödan. Högt blodtryck sänks effektivast om du kombinerar aerob med anaerob träning, exempelvis cykling med styrketräning. Dvs det räcker ej gå promenader.
Citera
2024-04-14, 23:34
  #12
Medlem
Vad fan. Ta din medicin innan du får en stroke.

Du kommer bara kunna bli sjukskrivning och få ersättning av FK om du inte kan äta medicinerna pga allvarliga biverkningar eller om medicinering inte fungerar. Men om det är ditt jobb som är orsaken kommer de bara säga åt dig att byta jobb istället för sjukskrivning.

Jag tvivlar starkt på att ditt blodtryck blir bra efter en månads sjukskrivning. Då skulle du tillbaka till jobbet och bli stressad igen.

Sjukskriv dig själv en vecka som någon skrev och börja med medicinerna (bra att vara sjukskriven första veckan ändå, man kan få en del biverkningar).
Sök annat jobb direkt. Ta dig från ditt nuvarande jobb snabbast möjligast så kanske du slipper medicineringen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback