Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-15, 03:43
  #1
Medlem
Finns det någon Kryptovaluta som idag är allmänt accepterad och egentligen går att handla för i vardagen?

Jag syftar inte på att man köper tjänster eller annat via Darknet utan att man faktiskt kan blippa telefonen på ICA som med SEK.
Citera
2024-04-15, 04:28
  #2
Avstängd
Kattknullarns avatar
Alla
Citera
2024-04-15, 07:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Finns det någon Kryptovaluta som idag är allmänt accepterad och egentligen går att handla för i vardagen?

Jag syftar inte på att man köper tjänster eller annat via Darknet utan att man faktiskt kan blippa telefonen på ICA som med SEK.
Inte direkt, men via kryptokort.
__________________
Senast redigerad av Cyber500 2024-04-15 kl. 07:18.
Citera
2024-04-15, 09:57
  #4
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Finns det någon Kryptovaluta som idag är allmänt accepterad och egentligen går att handla för i vardagen?

Jag syftar inte på att man köper tjänster eller annat via Darknet utan att man faktiskt kan blippa telefonen på ICA som med SEK.

Du kan köpa ett digitalt presentkort som du kan ha på telefonen och som kassörskan skannar i kassan.

https://www.bitrefill.com/se/en/gift...kortet-sweden/
Citera
2024-04-15, 10:53
  #5
Medlem
Finns fortfarande inget alternativ som slår nano (XNO) när det gäller betalningar.
Avgiftsfri och blixtsnabb. Jag köpte t ex en sådan här för nano.
Använd inte kreditkort online.
__________________
Senast redigerad av ManManne 2024-04-15 kl. 10:58.
Citera
2024-04-15, 12:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Finns det någon Kryptovaluta som idag är allmänt accepterad och egentligen går att handla för i vardagen?

Jag syftar inte på att man köper tjänster eller annat via Darknet utan att man faktiskt kan blippa telefonen på ICA som med SEK.

ICA tar inte emot någon kryptovaluta. Inga valutor överhuvudtaget utöver SEK.

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Finns fortfarande inget alternativ som slår nano (XNO) när det gäller betalningar.
Avgiftsfri och blixtsnabb. Jag köpte t ex en sådan här för nano.
Använd inte kreditkort online.

Kreditkort är safe online. Värre med debit-kort vilket nästan alla svenskar använder.
Citera
2024-04-15, 12:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella

Kreditkort är safe online. Värre med debit-kort vilket nästan alla svenskar använder.

Ett modigt uttalande. När du betalar med krypto-valuta signerar du alltid betalningen med din privata nyckel. Visst kan du bli lurad att betala till en skojare, men skojaren kan inte hålla på att signera ytterliga betalningar, eftersom bara du har den privata nyckeln.

Säg att du vill testa ett nytt online-spel. Vill du verkligen ge ut information som kreditkorts-nummer, adress mm till dem?
Inte jag. En betalning med krypto, inga problem.
__________________
Senast redigerad av ManManne 2024-04-15 kl. 12:52.
Citera
2024-04-15, 13:04
  #8
Avstängd
Kattknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ett modigt uttalande. När du betalar med krypto-valuta signerar du alltid betalningen med din privata nyckel. Visst kan du bli lurad att betala till en skojare, men skojaren kan inte hålla på att signera ytterliga betalningar, eftersom bara du har den privata nyckeln.

Säg att du vill testa ett nytt online-spel. Vill du verkligen ge ut information som kreditkorts-nummer, adress mm till dem?
Inte jag. En betalning med krypto, inga problem.
Haha vad pratar du om
Citera
2024-04-15, 15:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ett modigt uttalande. När du betalar med krypto-valuta signerar du alltid betalningen med din privata nyckel. Visst kan du bli lurad att betala till en skojare, men skojaren kan inte hålla på att signera ytterliga betalningar, eftersom bara du har den privata nyckeln.

Säg att du vill testa ett nytt online-spel. Vill du verkligen ge ut information som kreditkorts-nummer, adress mm till dem?
Inte jag. En betalning med krypto, inga problem.

Blir jag blåst på krypto kan jag ej få tillbaks dem.

Har jag betalat med kreditkort anmäler jag bara till kreditkortsföretaget att det är scam.
Citera
2024-04-15, 15:19
  #10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Finns det någon Kryptovaluta som idag är allmänt accepterad och egentligen går att handla för i vardagen?

Jag syftar inte på att man köper tjänster eller annat via Darknet utan att man faktiskt kan blippa telefonen på ICA som med SEK.

Kolla med ett kort från quickbit så kan du handla i vilken butik du vill utan konstigheter.

https://www.quickbit.com/int/en-us/
Citera
2024-04-15, 15:49
  #11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Blir jag blåst på krypto kan jag ej få tillbaks dem.

Har jag betalat med kreditkort anmäler jag bara till kreditkortsföretaget att det är scam.
Ingen kan ta din wallet adress och handla för så som man kan göra med kreditkort.

Om man inte har problem med att bli blåst när man handlat med cash, så skall man inte behöva oroa sig när man handlar med krypto.
Citera
2024-04-15, 15:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Blir jag blåst på krypto kan jag ej få tillbaks dem.

Har jag betalat med kreditkort anmäler jag bara till kreditkortsföretaget att det är scam.

Sant, men kreditkortsbolagen hjälper inte alltid till beroende på vad som anses forsumligt beteende eller inte, plus att en kreditkortsbedragare kan norpa helt andra belopp än det du gjorde en betalning för och flera gånger dessutom.

Med krypto har du kontrollen själv och behöver inte outa onödig information. Köper du något för 100 kronor, kan du vara säker på att högst förlora det, och bara om försäljaren scammar eller inte har koll. En tredje part kan inte stjäla något genom att se kreditkorts-nummer osv.
__________________
Senast redigerad av ManManne 2024-04-15 kl. 15:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback