Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-17, 16:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Men som sagt bara de första 180 dagarna efter BF, ska inte pappan vara ledig på heltid inom de första 180 dagarna så finns ju inte problemet
Ja i guess? Fast 180 dagar är faktiskt ett halvår och de flesta pappor vill nog spendera den tiden med barnet.
Citera
2024-04-17, 16:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Kan han inte arbete ett par helger!
Han ska prata med sin arbetsgivare i början om maj när han ändå ska säga till de att han kommer (förmodligen) vara pappa ledig inom de 2-3 kommande månaderna, så vi tänkte att han kan fråga om pass i helgerna. Måste lägga till att han jobbar lager 8h/dag mån-fre och att sedan jobba 6 dagar i veckan kommer vara tufft. Men men, hoppas att det går.
Citera
2024-04-17, 16:47
  #27
Medlem
Var i samma situation. Sambon hade en schysst arbetsgivare som skrev ett anställningsintyg att han börjat jobba tre dagar tidigare än han gjorde.
Citera
2024-04-17, 17:19
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Han ska prata med sin arbetsgivare i början om maj när han ändå ska säga till de att han kommer (förmodligen) vara pappa ledig inom de 2-3 kommande månaderna, så vi tänkte att han kan fråga om pass i helgerna. Måste lägga till att han jobbar lager 8h/dag mån-fre och att sedan jobba 6 dagar i veckan kommer vara tufft. Men men, hoppas att det går.
Vilket som sagt inte kommer att hjälpa alls.
Citera
2024-04-17, 22:17
  #29
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Han ska prata med sin arbetsgivare i början om maj när han ändå ska säga till de att han kommer (förmodligen) vara pappa ledig inom de 2-3 kommande månaderna, så vi tänkte att han kan fråga om pass i helgerna. Måste lägga till att han jobbar lager 8h/dag mån-fre och att sedan jobba 6 dagar i veckan kommer vara tufft. Men men, hoppas att det går.

Att jobba 6 dagar i veckan 3-4 veckor tufft?

Säker på att han är redo för småbarn
Citera
2024-04-22, 07:48
  #30
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Ja i guess? Fast 180 dagar är faktiskt ett halvår och de flesta pappor vill nog spendera den tiden med barnet.


Fast ni har väl bara 10 dubbeldagar att ta ut? Så mamman ska vara ledig utan föräldradagar för mammor vill väl också spendera tid med den nyfödda?

Tror fler mammor är ledig första 180 dagarna än pappor faktiskt. Och då det bara finns 10 dubbeldagar så jobbar nog de flesta pappor första halvåret för att sen gå ledig (så gjorde vi iallafall med våra två barn).

Jag arbetade mycket hemifrån och var hemma på annat vis. Men tog bara ut de tio dubbeldagarna och sen tog jag över föräldraledigheten efter några månader.

Är mamman ändå arbetslös eller liknande så förstår jag, men tror ändå det absolut vanligaste är att mamman är hemma första halvåret
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2024-04-22 kl. 07:51.
Citera
2024-04-22, 14:20
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast ni har väl bara 10 dubbeldagar att ta ut? Så mamman ska vara ledig utan föräldradagar för mammor vill väl också spendera tid med den nyfödda?

Tror fler mammor är ledig första 180 dagarna än pappor faktiskt. Och då det bara finns 10 dubbeldagar så jobbar nog de flesta pappor första halvåret för att sen gå ledig (så gjorde vi iallafall med våra två barn).

Jag arbetade mycket hemifrån och var hemma på annat vis. Men tog bara ut de tio dubbeldagarna och sen tog jag över föräldraledigheten efter några månader.

Är mamman ändå arbetslös eller liknande så förstår jag, men tror ändå det absolut vanligaste är att mamman är hemma första halvåret
Jag är mamman och kommer plugga 100% hemifrån vilket ger mig möjligheten att stanna hemma och ta hand om barnet. På samma gång behöver jag min sambo hemma då jag ändå behöver PLUGGA liksom och få godkänt. Kanske det är mer ovanligt än jag trodde att farsan stannar hemma de första månaderna.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback