Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 20:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Det som är helt jävla bisarrt är att man ger andras pengar till folk som inte arbetar.
Både jag och min sambo jobbar. Men nu ska min sambo jobba tills den exakta dagen barnet är beräknat så han KANSKE får lite mer än 60% av sin nuvarande lön så vi kan vara hemma med vårat nyfödda barn och inte leva på soc-bidrag nivå.
Citera
2024-04-15, 20:46
  #14
Avstängd
LezFears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Det är inte planen, vill helst föda vaginalt. När de gör ultraljud så får man ett "exakt" datum för födseln genom någon algoritm eller så. Men som man ser så tar f-kassan detta datumet väldigt seriöst.

Nu vet jag inte om detta är ditt första barn, men visst är det så att det första barnet ofta kommer senare än beräknat?

Nu vet jag i och för sig inte om den faktiska dagen för förlossning påverkar Försäkringskassans beslut.
Citera
2024-04-16, 06:47
  #15
Medlem
8bitrages avatar
240-dagarsregeln gäller bara de första 180 dagarna efter födseln. Ska pappan inte vara ledig på heltid första halvåret gör det alltså ingen större skillnad för er.

Tar han ledigt 10 dagar efter födseln, sen går tillbaka till jobbet och jobbar tills det är hans tur att vara hemma (antagligen efter 180 dagar i ert fall) så kommer han uppnå sin fulla SGI typ. Notera då också att 80% bara gäller om ni tar ut föräldraledigt 7 dagar i veckan, många missar det och tar ut 5 dagar och blir förvånade när de hamnar mycket lägre.
Citera
2024-04-16, 09:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Hej!

Min sambo har jobbat sedan den 31 november 2023 och fram tills BF (24 juli 2024) kommer han ha jobbat ihop 237 dagar. Då är det bara 3 dagar som saknas tills han kan få 80% av sin lön.
Kan han jobba ihop de resterande 3 dagarna EFTER födseln för att komma upp i 240-dagars gränsen och få inkomstbaserat föräldrapenning (även de första 180 dagarna) ?
Blir jo så jävla drygt om de 3 dagarna ska förstöra?? Skillnaden blir 4k/månad

mvh!
Varför ringer du inte FK och frågar?
Citera
2024-04-16, 09:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Han behöver inta ta ut föräldrapenningen precis efter BF men enligt F-kassan så står det att man ska ha samlat in 240-dagar tills BF. Såklart kan han ta den ut efter han samlar de 3 sista dagarna, men vet inte om man kan fortsätta samla de in EFTER födseln. Har iaf skrivit till F-kassan så ska se om det går. Annars så är det bara väldigt frustrerande, det är jo precis som du sa att han behöver jo inte ta ut föräldrapenning PRECIS efter barnet föds. Men ja, de har sina jävla krångliga regler.


Kan han inte arbete ett par helger!
Citera
2024-04-16, 09:57
  #18
Medlem
Vad sägs om att jobba extra 3-4 dagar på helgerna för att skrapa ihop dom dagar som fattas eller att någon egen företagare i bekantskapkretsen betalar skatter och skriver arbetsgivarintyg för 3-4 dagar för hans arbete innan December 31.2023?
Problem solved..
Citera
2024-04-16, 11:12
  #19
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Både jag och min sambo jobbar. Men nu ska min sambo jobba tills den exakta dagen barnet är beräknat så han KANSKE får lite mer än 60% av sin nuvarande lön så vi kan vara hemma med vårat nyfödda barn och inte leva på soc-bidrag nivå.
Han kan väl ta ett extrajobb på någon helg? Aha redan föreslaget såg jag.
Citera
2024-04-16, 13:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Varför ringer du inte FK och frågar?
Jag har redan kontaktat FK, tänkte bara fråga om någon annan var i liknande situation och kunde dela med sig.
Citera
2024-04-16, 13:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han kan väl ta ett extrajobb på någon helg? Aha redan föreslaget såg jag.
Det hjälps inte. 240-dagarsvillkoret säger att man under de 240 dagarna före BF ska ha varit försäkrad för arbetsbaserade förmåner (som t ex föräldrapenning), men det betyder inte att man jobbat alla dagar. Har man t ex ett vanligt heltidjobb så är man ju ledig 2 dgr/vecka. Man uppfyller ändå 240-dagarsvillkoret. Och tvärtom om man har ett jobb redan så hjälps det inte om man lägger till helgjobb.
Citera
2024-04-16, 16:57
  #22
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det hjälps inte. 240-dagarsvillkoret säger att man under de 240 dagarna före BF ska ha varit försäkrad för arbetsbaserade förmåner (som t ex föräldrapenning), men det betyder inte att man jobbat alla dagar. Har man t ex ett vanligt heltidjobb så är man ju ledig 2 dgr/vecka. Man uppfyller ändå 240-dagarsvillkoret. Och tvärtom om man har ett jobb redan så hjälps det inte om man lägger till helgjobb.


Men som sagt bara de första 180 dagarna efter BF, ska inte pappan vara ledig på heltid inom de första 180 dagarna så finns ju inte problemet
Citera
2024-04-16, 17:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Men som sagt bara de första 180 dagarna efter BF, ska inte pappan vara ledig på heltid inom de första 180 dagarna så finns ju inte problemet
Ja det håller jag med om.
Citera
2024-04-16, 17:35
  #24
Avstängd
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Han behöver inta ta ut föräldrapenningen precis efter BF men enligt F-kassan så står det att man ska ha samlat in 240-dagar tills BF. Såklart kan han ta den ut efter han samlar de 3 sista dagarna, men vet inte om man kan fortsätta samla de in EFTER födseln. Har iaf skrivit till F-kassan så ska se om det går. Annars så är det bara väldigt frustrerande, det är jo precis som du sa att han behöver jo inte ta ut föräldrapenning PRECIS efter barnet föds. Men ja, de har sina jävla krångliga regler.
Klart att det går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback