Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-16, 09:54
  #1
Medlem
Nihennas avatar
När jag var liten på 90-talet så hade jag en röd grej som man tittade in i. Såg ut ungefär som en kikare. På toppen så stoppade man i ett runt papper med fotonegativ på, som sedan visades när man tittade in i grejen. Man klickade på en knapp för att byta bild.

Skulle vilja ha en sån igen, mest för nostalgins skull. Någon som vet vad de heter?
Citera
2024-04-16, 09:57
  #2
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
När jag var liten på 90-talet så hade jag en röd grej som man tittade in i. Såg ut ungefär som en kikare. På toppen så stoppade man i ett runt papper med fotonegativ på, som sedan visades när man tittade in i grejen. Man klickade på en knapp för att byta bild.

Skulle vilja ha en sån igen, mest för nostalgins skull. Någon som vet vad de heter?

Kan vara stereoskop?
Citera
2024-04-16, 09:58
  #3
Medlem
tzjs avatar
Om du googlar red photo slide viewer, så får du fram vad du söker. Fast dom produkterna ser lite modernare ut än vad jag minns.

View Master verkar vara märket dom såldes under.
Citera
2024-04-16, 09:59
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Kan vara stereoskop?
Verkar vara det, ja! Tack!

Denna är det som jag menade: https://media.istockphoto.com/id/866...vXhrp_xdCgRlE=
Citera
2024-04-16, 09:59
  #5
Medlem
View Master
Citera
2024-04-16, 09:59
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
När jag var liten på 90-talet så hade jag en röd grej som man tittade in i. Såg ut ungefär som en kikare. På toppen så stoppade man i ett runt papper med fotonegativ på, som sedan visades när man tittade in i grejen. Man klickade på en knapp för att byta bild.

Skulle vilja ha en sån igen, mest för nostalgins skull. Någon som vet vad de heter?

En sån här?

https://lekakademin.se/3d-diabild-gl...E&gclsrc=aw.ds

Edit: Jag var visst för långsam
Citera
2024-04-16, 10:01
  #7
Medlem
De sista framgångsrika var röda och såldes under varumärket View-Master men att försöka få ut tredimensionell upplevelse ur foton har folk försökt sedan 1800-talet.

Några tittare och skivor på Tradera:
Citera
2024-04-16, 10:04
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
View Master

Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
De sista framgångsrika var röda och såldes under varumärket View-Master men att försöka få ut tredimensionell upplevelse ur foton har folk försökt sedan 1800-talet.

Några tittare och skivor på Tradera:
Ja.
Lustigt nog är det inte äkta 3D, som man kanske tror.
Det är mera 2 djup samtidigt.
Citera
2024-04-16, 10:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja.
Lustigt nog är det inte äkta 3D, som man kanske tror.
Det är mera 2 djup samtidigt.
Det är precis samma 3D som i VR - En stereobild.
Citera
2024-04-16, 10:42
  #10
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är precis samma 3D som i VR - En stereobild.
Du får nog läsa på lite
Citera
2024-04-16, 14:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är precis samma 3D som i VR - En stereobild.
Lite att läsa på om detta med att uppleva den tredje dimensionen utan elsladdar.


Bästa 3D utan glasögon jag sett var på ett museum där de hade projektion från flera på en kontrollerad vattendimma.
Sawyers Viewmaster vanligaste sorter är den röda lite lättare och den äldre svarta i bakelit av tyngden att döma.
Citera
2024-04-16, 16:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Du får nog läsa på lite
Det är nog du som ska läsa på. Presentationen i VR-glasögon är precis samma sak som i de här manickerna - En stereoild.

Att den ena framställs av två fotografier och den andra en dubbel videobild som genereras av mjukvara, är en annan sak.

Hologram. däremot, är en annan teknik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback