Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 16:33
  #1
Medlem
Hej.

För några år sedan målade jag en mur föräldrarna har i trädgården. Idag tyckte jag den såg trist ut och spolade rent med högtryckstvätt. Färgen började flagna av och jag insåg att muren, gjord i någon form av betong, hade en naturligt fin färg. Föräldrarna håller med och nu är tanken att den inte ska målas på nytt, utan att vi istället ska få bort färgen helt.

Färgen är Biltemas murbruksfärg. Finns det någon form av medel man kan spruta för att få bort färgen?
Citera
2024-04-17, 18:00
  #2
Medlem
Här är en med liknande problem
(FB) Ta bort gammal färg från grund tips?
Citera
2024-04-17, 20:57
  #3
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Hej.

För några år sedan målade jag en mur föräldrarna har i trädgården. Idag tyckte jag den såg trist ut och spolade rent med högtryckstvätt. Färgen började flagna av och jag insåg att muren, gjord i någon form av betong, hade en naturligt fin färg. Föräldrarna håller med och nu är tanken att den inte ska målas på nytt, utan att vi istället ska få bort färgen helt.

Färgen är Biltemas murbruksfärg. Finns det någon form av medel man kan spruta för att få bort färgen?

Steg ett är att ta reda på vilket bindemedel färgen är baserad på (linolja, alkydolja, akrylat o s v) sedan blir steg två att ta reda på vad som löser det bindemedlet.
Alternativet är att avlägsna färgen mekaniskt. Skrapa, stålborste blästring o s v men det fungerar nog bäst om underlaget inte är för poröst.

Den som Biltema säljer idag är baserad på Styrenakrylat. Hittade det här om Styrenakrylat:
Citat:
Styrenakrylat Dålig kulörbeständighet genom kritning. Blir vanligtvis med tiden spröd och flagnar. Färgkanter kan krulla upp sig. Färgflagna smälter och droppar när den brinner. Löses inte av lacknafta och sprit. Aceton löser färgen snabbt och fullständigt.
Källa: https://www.introteknik.se/sv/olika-fargtyper/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback