Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 19:55
  #1
Medlem
Har en elutb i ryggen och intresse kring el men nu till säsongen så la slingan av i min trädgård till roboten.

Är där ett tapp som letat sig in i slingan?
Jag har V ut från stationen på 2.5V
Har provat slingan genom att dela den och felsöka åt båda hållen men då signalerar stationen att det är OK. Har även testat med roboten vilket funkat.

Men kopplar jag in huvudslingan så får jag inte Ohm eller Volt genom slingan.

Motståndet ökar med längden av kabel osv men har funkar felfritt i många år.

Som sagt delar jag slingan och felsöker med extern kabel så funkar den men sätter jag i ordinarie kablar så nej.

Skall man mäta Ohm/V successivt istället dvs från brytningen jag gjort för att felsöka?
Citera
2024-04-17, 20:10
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Slingan måste ju ha gått av.
Citera
2024-04-17, 20:17
  #3
Medlem
paerras avatar
Du får nog skriva vilken gräsklippare du har. Men 2.5V är väl lite lågt för de flesta tillverkare?
Citera
2024-04-19, 06:22
  #4
Moderator
pbos avatar
TS får nog fler och bättre svar i Bostad, hem och trädgård.

Fysik, matematik och teknologi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2024-04-20, 00:24
  #5
Medlem
killawifes avatar
Jag håller med. 2,5 v låter som för lite. Min morsa hade en stiga robot och om jag inte minns fel så hade slingan 9,6volt.
Citera
2024-04-20, 18:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Har en elutb i ryggen och intresse kring el men nu till säsongen så la slingan av i min trädgård till roboten.

Är där ett tapp som letat sig in i slingan?
Jag har V ut från stationen på 2.5V
Har provat slingan genom att dela den och felsöka åt båda hållen men då signalerar stationen att det är OK. Har även testat med roboten vilket funkat.

Men kopplar jag in huvudslingan så får jag inte Ohm eller Volt genom slingan.

Motståndet ökar med längden av kabel osv men har funkar felfritt i många år.

Som sagt delar jag slingan och felsöker med extern kabel så funkar den men sätter jag i ordinarie kablar så nej.

Skall man mäta Ohm/V successivt istället dvs från brytningen jag gjort för att felsöka?
Ska vi tolka det som att du har gått in ungefär mitt i slingan och kopplat in en ”extern kabel” där så att du via denna externa kabel och de ordinarie ändarna på slingan kunde mäta motstånd(ohm) och spänning för vardera delen? Och i så fall vad fick du för motstånd, ohmtal, när du mätte?
…Så här typ?
https://i.ibb.co/ftgZyQz/klippproblem.png

.

Motståndet för en slinga bör ju ligga kring 1,67 Ohm per 100 meter vid 1 kvadratmillimeter tjock koppartråd. Så berätta gärna hur lång slingan var, typ, och hur grov tråden är, så kanske det går att säga något mer om huruvida ohmtalet du fick fram verkar stämma med trådens dimensioner.
Ohm = 0,0167 * Längd(m) / tjocklek(mm²)


En sak att tänka på är att Stationen matar in en signal med en förinställd genomsnittlig strömstyrka i tråden och justerar därför inspänningen efter detta, så om trådslingans motstånd är högre så blir också inspänningen högre(..inom rimliga gränser givetvis).
Enligt en sida på nätet bör inte resistansen för en slinga överstiga 30 Ohm, så helst ganska mycket lägre Ohmtal än så alltså ifall du vill känna dig säker.
https://www.gplshop.se/sv/help-cente...ha-pa-slingan#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback