Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-18, 06:30
  #13
Medlem
Kanastras avatar
Sjätte sinne.. Dom känner dofter och märker att man beter sig annorlunda. Klart den kryper ner hos ägaren när den ligger två dygn i sängen och är sjuk. Det hade den gjort om ägaren var frisk också, bara det att man sällan ligger i två dygn i friskt tillstånd.
Även jag, som inte är hund eller har fler sinnen än nån annan märker av om nån är sjuk.

Men hundar är skärpta och märker signaler tydligt. Jag hade en snäll hund som blev skärpt och tittade ut folk på långt håll som när dom kom närmare visade sig vara knäppa eller berusade.
Citera
2024-04-18, 13:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tror helt klart hundar känner av hur någon beter sig och därmed känner av om någon är sjuk. Och antagligen även personens lukt, även om de inte blivit direkt tränade på det.

Vad skulle det vara för energier som hundar känner av?

Jag menar att de känner av om någon är bestämd, osäker, rädd, självsäker, aggresiv, farlig, konstig, sjuk osv. Kalla det energier, sjätte sinne, vad du vill.
Citera
2024-04-18, 23:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag menar att de känner av om någon är bestämd, osäker, rädd, självsäker, aggresiv, farlig, konstig, sjuk osv. Kalla det energier, sjätte sinne, vad du vill.
Har inte du den förmågan också?

Jag brukar kunna känna av detta. Har inte rätt alla gånger, men ofta.

Jag kan till och med känna av det hos andra arter, t.ex. min hund.

Jag använder främst min syn och hörsel för att bedöma detta.

Det låter som att du vill få det till ”Det måste vara magi!”/”det måste vara omöjligt att förklara! För det vore ju tråkigt om det gick!” Varför folk envisas med att intala sig själv att saker som har en fullt logisk förklaring ändå vill kalla det för magi har jag aldrig fullt förstått.

Men jag har mina aningar. Det känns som samma mekanism som hos folk ser dödsmegakonspirationer överallt.

Eller de som hellre gnuggar kristaller/klistrar fast en höna på huvudet snarare än att ta medicin som statistiskt sätt har 10000 gånger högre sannolikhet att bota dem.

Kan det vara att ni saknar (spänning i) livet?

Jag kan köpa det. Det kan vara en psykologisk försvarsmekanism. Men kom ihåg att verkligheten anpassar sig inte efter era känslor heller.

Vulkanutbrott sker även om ni önskar att det inte vore så. Och ni kommer förmodligen att må bättre om ni inte tror att ni magiskt kan överleva lavan.

Och ibland kan detta avståndstagande av verkligheten resultera i att andra skadas, t.ex. via häxprocesser, eller bara fattar dumma beslut och slösar bort sitt liv på svammel, på ena eller andra sättet

Jag kanske drog det långt nu, men jag vill förmedla att jag knappast ser upp till ditt beteende eller mentalitet.

Det är inte en oförklarlig irrationell magi. Det är ”bara” verkligheten. Men det är synd att du inte kan se magin i verkligheten utan behöva magi. Verkligheten är redan sjukt jävla häftig som det är, varför behöver du blanda in trams?

Se några dokumentärer om kvantfysik så ska du se att universum är häftigare och sjukare än vad du någonsin hade kunnat föreställa dig i dina vildaste fantasier. I jämförelse så är det ”sjätte sinnet” så jävla lamt och tråkigt att det kan ju slänga sig i väggen i jämförelse.
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-04-18 kl. 23:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback