Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-18, 00:13
  #1
Medlem
Det är ju enormt viktigt vad barnet heter eftersom det speglar rakt tillbaka till föräldern och därmed barnet (eftersom det bär föräldrarnas gener).

Nu menar jag inte exakta namnet ( så petigt är det inte) men rent allmänt om det är WT-stämpel, direkt fult, e.t.c det är ju något man direkt associerar till föräldern och därmed vad avkomman är för något.

Sannolikheten att min tjej vill döpa till samma namn som jag vill är ganska låg ändå.. så vad gör man?

Om jag vill döpa vår dotter till Cassandra, går min tjej med på det då? Jag tycker det låter roligt.

Eller vinner bara tjejen den striden som alla andra ( i slutändan?)
Citera
2024-04-18, 00:17
  #2
Avstängd
Crabbofixs avatar
Du gör en poll på Flashback och sen tar ni det namn som får flest röster.
Citera
2024-04-18, 00:20
  #3
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Det är ju enormt viktigt vad barnet heter eftersom det speglar rakt tillbaka till föräldern och därmed barnet (eftersom det bär föräldrarnas gener).

Nu menar jag inte exakta namnet ( så petigt är det inte) men rent allmänt om det är WT-stämpel, direkt fult, e.t.c det är ju något man direkt associerar till föräldern och därmed vad avkomman är för något.

Sannolikheten att min tjej vill döpa till samma namn som jag vill är ganska låg ändå.. så vad gör man?

Om jag vill döpa vår dotter till Cassandra, går min tjej med på det då? Jag tycker det låter roligt.

Eller vinner bara tjejen den striden som alla andra ( i slutändan?)

Jag och frun var ganska överens när vi döpte/namngav våra barn.
Hon hade namnförslag som jag avvisade, och vice versa, men vi kom fram till namn som vi båda tyckte var passande.
Vad gäller namnet Cassandra och begreppet WT-stämpel, så tycker jag att de två borde skrivas i samma mening, för de hör ihop.
Enligt min åsikt...
Citera
2024-04-18, 00:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
.
Vad gäller namnet Cassandra och begreppet WT-stämpel, så tycker jag att de två borde skrivas i samma mening, för de hör ihop.
Enligt min åsikt...

"Kassandra eller Cassandra (grekiska Κασσάνδρα) också känd som Alexandra, är i grekisk mytologi en sierska och dotter till kung Priamos och Hecuba av Troja"

Om inte det inger respekt vet jag inte vad som gör det.
Citera
2024-04-18, 00:33
  #5
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
"Kassandra eller Cassandra (grekiska Κασσάνδρα) också känd som Alexandra, är i grekisk mytologi en sierska och dotter till kung Priamos och Hecuba av Troja"

Om inte det inger respekt vet jag inte vad som gör det.

Visst, du får gärna gilla namn ur grekisk (eller romersk) mytologi, såsom Cassandra, Stella, Bia, Athena, eller Gaia, men särskilt mycket respekt inger det inte.
Men kör hårt, döp sonen till Zeus eller Poseidon!
Citera
2024-04-18, 00:39
  #6
Medlem
Man föreslår namn tills man hittar ett som både tycker är bra.

Vad har ni för skevt jävla förhållanden.
Citera
2024-04-18, 00:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Visst, du får gärna gilla namn ur grekisk (eller romersk) mytologi, såsom Cassandra, Stella, Bia, Athena, eller Gaia, men särskilt mycket respekt inger det inte.
Men kör hårt, döp sonen till Zeus eller Poseidon!

Du får gärna förklara hur grekisk mytologi är WT i din världsbild.

Motsatsen till WT är grekisk mytologi.
Citera
2024-04-18, 01:02
  #8
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Du får gärna förklara hur grekisk mytologi är WT i din världsbild.

Motsatsen till WT är grekisk mytologi.

Fast är det inte din bättre hälft du ska ta den debatten med istället om du nu prompt ska döpa dottern till Cassandra?
Citera
2024-04-18, 01:08
  #9
Medlem
Fråga på facebook de namn som får flest likes blir de inte svårare än så.
Citera
2024-04-18, 01:22
  #10
Medlem
Venators avatar
Vi pratade om lite olika namn som fanns i hennes och min släkt och var ganska snabbt överens om förslag oavsett om det blev pojke eller flicka. Ett namn fanns två generationer tillbaka i båda släkterna och var självskrivet. En faktor var att vi ville ha namn som också funkade internationellt. Inget av namnen fanns heller på listan över de tio vanligaste de åren men inget var så udda att det var risk för mobbing (eller som rimmade på något olämpligt, som Ulla). Vi var också överens om att om det blev en pojke skulle han ha mitt namn som andranamn och en flicka skulle ha min frus namn som andranamn. De samtalen var en trevlig del av att vänta barn.

Ingen av oss hade en tanke på att välja namn som inte hade en historia i någon våra släkter. Jag lägger ingen värdering i att välja ett sådant namn men det är en aspekt på trådstartens fråga.
Citera
2024-04-18, 07:02
  #11
Medlem
Dimpens avatar
Man döper inte barnet till ett namn. Dopet har inget med att ge ett namn att göra.
Citera
2024-04-18, 09:44
  #12
Medlem
Man gör varsin lista med namn som man gillar. Sedan går man igenom dom båda två listorna och förhandlar.
Förhoppnings hittar man nått som funkar annars får man göra nån form av deal att den här ungjäveln får du sätta namn på och nästa ungjävel tar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback