Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 13:46
  #13
Medlem
Incendios avatar
Det låter väldigt barnsligt att förvänta sig att ens vänner känner likadant som en själv om alla människor.
Citera
2024-04-18, 17:57
  #14
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Berätta vad det är för hjälp jag behöver kanske lär mig något. Tycker mina tankar är fullt rimliga här i saken. Hur kan en ovän/fiende till mig samtidigt vara vän med min "vän" är det inte skevt? Vad har dom gemensamt?

Jag skrev ju två frågor som du kanske bör titta närmare på med hjälp av någon som inte är så rigid i sitt tänkande som du.
Citera
2024-04-18, 18:22
  #15
Medlem
Pillar43s avatar
Förstår inte riktigt backlashen i tråden för det förefaller vara en helt rimlig frågeställning. Nu specificeras det ju inte riktigt vad som kvalificerar som "drägg" men visst måste det väl finnas anledningar till att ifrågasätta ens vänners omdömen om de också umgås med rent förkastliga personer. Nu kan man ju tycka att sådana attribut då också borde ha lyst igenom hos vännerna men bara det faktum att de accepterar någon med ett - vad jag förutsätter - oacceptabelt beteende ger ju anledning att även ifrågasätta dem.
Sen kan det ju också finnas grå-zons fall där man själv kanske läser av någon innan vännerna själva upptäckt det. Jag kan minnas två sådana fall från mitt eget liv och i båda fallen umgicks jag helt enkelt inte med de vännerna när deras "red flag vän" var med. Vänner tog så småningom avstånd från den ena av dessa red flags pga av den narcissism jag flaggat för tidigt och den andra schasades ut mer naturligt men tog vid ett senare tillfälle livet av en annan person - vilket i min mening bara varit en fråga om tid. Så jag antar att det är det man får göra, dra en linje för vad man är villig att acceptera och sedan umgås eller inte umgås utifrån det.
Och inte för att ta det för offtopic men det finns ju många scenarier där man kan ifrågasätta en vän eller partner för val de gjort - val som på intet sätt påverkat en själv men som kan reflektera deras karaktär. Vill man t ex vara ihop med en tjej som bara lämnade sin förra för en själv? Eller någon som begått - och sonat för - våldsbrott?
__________________
Senast redigerad av Pillar43 2024-04-18 kl. 18:28.
Citera
2024-04-18, 18:25
  #16
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Har ni funderat ibland om ni haft en "vän" eller två där den här personen samtidigt är vän med folk du fucking hatar och kanske t.o.m har beef med liksom vad har dessa jävla drägg gemensamt och hur kan det komma sig att den här personen kallad "vännen" kan vara vän med sådana jävla svin? Jag har börjat hata på folk från att ha haft en neutral positiv känsla till personen efter att man sett vilka som är deras vänner.

Samma gäller brudar ser jag att deras ex är någon jävel man vill slå in med hela näven har funderat vad fan är det här för fucking brud egentligen hon är galen måste lämna eländet trots att hon är vacker till det yttre måste avskärma mig från dom här människorna.

Vilka man associeras med säger en hel del.

Känner ni igen er i min beskrivning eller är jag ensam med att bära dessa reflektioner?
Skandal att du inte får bestämma vem dina vänner ska ungås med. Du bör klippa kontakten med dem omedelbart.
Citera
2024-04-20, 19:12
  #17
Avstängd
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Förstår inte riktigt backlashen i tråden för det förefaller vara en helt rimlig frågeställning. Nu specificeras det ju inte riktigt vad som kvalificerar som "drägg" men visst måste det väl finnas anledningar till att ifrågasätta ens vänners omdömen om de också umgås med rent förkastliga personer. Nu kan man ju tycka att sådana attribut då också borde ha lyst igenom hos vännerna men bara det faktum att de accepterar någon med ett - vad jag förutsätter - oacceptabelt beteende ger ju anledning att även ifrågasätta dem.
Sen kan det ju också finnas grå-zons fall där man själv kanske läser av någon innan vännerna själva upptäckt det. Jag kan minnas två sådana fall från mitt eget liv och i båda fallen umgicks jag helt enkelt inte med de vännerna när deras "red flag vän" var med. Vänner tog så småningom avstånd från den ena av dessa red flags pga av den narcissism jag flaggat för tidigt och den andra schasades ut mer naturligt men tog vid ett senare tillfälle livet av en annan person - vilket i min mening bara varit en fråga om tid. Så jag antar att det är det man får göra, dra en linje för vad man är villig att acceptera och sedan umgås eller inte umgås utifrån det.
Och inte för att ta det för offtopic men det finns ju många scenarier där man kan ifrågasätta en vän eller partner för val de gjort - val som på intet sätt påverkat en själv men som kan reflektera deras karaktär. Vill man t ex vara ihop med en tjej som bara lämnade sin förra för en själv? Eller någon som begått - och sonat för - våldsbrott?
Klart man måste få ifrågasätta och undra hur en "vän" kan vara vän med någon man själv har antagonism emot befogat sådant inte baserat på småsaker. Dom som tycker det är kontrollbehov eller vad dom säger är ju snurriga i huvudet själva här i tråden.
Citera
2024-04-20, 19:59
  #18
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Har ni funderat ibland om ni haft en "vän" eller två där den här personen samtidigt är vän med folk du fucking hatar och kanske t.o.m har beef med liksom vad har dessa jävla drägg gemensamt och hur kan det komma sig att den här personen kallad "vännen" kan vara vän med sådana jävla svin? Jag har börjat hata på folk från att ha haft en neutral positiv känsla till personen efter att man sett vilka som är deras vänner.

Samma gäller brudar ser jag att deras ex är någon jävel man vill slå in med hela näven har funderat vad fan är det här för fucking brud egentligen hon är galen måste lämna eländet trots att hon är vacker till det yttre måste avskärma mig från dom här människorna.

Vilka man associeras med säger en hel del.

Känner ni igen er i min beskrivning eller är jag ensam med att bära dessa reflektioner?

Du verkar väldigt folkilsk
Citera
2024-04-21, 00:32
  #19
Medlem
kulturstrategs avatar
Folk som umgås med drägg trots att de inte är drägg själva, är enablers. Sådana människor kommer inte att vara på din sida när det kommer till kritan. De ägs av mörkret. Nästan alla som svarat i tråden tillhör denna förkastliga kategori människor

Det är bara att sluta vara vän med såna individer. Är din familj såna, bryt kontakten med din familj.
Citera
2024-04-21, 05:07
  #20
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Förstår inte riktigt backlashen i tråden för det förefaller vara en helt rimlig frågeställning. Nu specificeras det ju inte riktigt vad som kvalificerar som "drägg" men visst måste det väl finnas anledningar till att ifrågasätta ens vänners omdömen om de också umgås med rent förkastliga personer. Nu kan man ju tycka att sådana attribut då också borde ha lyst igenom hos vännerna men bara det faktum att de accepterar någon med ett - vad jag förutsätter - oacceptabelt beteende ger ju anledning att även ifrågasätta dem.
Sen kan det ju också finnas grå-zons fall där man själv kanske läser av någon innan vännerna själva upptäckt det. Jag kan minnas två sådana fall från mitt eget liv och i båda fallen umgicks jag helt enkelt inte med de vännerna när deras "red flag vän" var med. Vänner tog så småningom avstånd från den ena av dessa red flags pga av den narcissism jag flaggat för tidigt och den andra schasades ut mer naturligt men tog vid ett senare tillfälle livet av en annan person - vilket i min mening bara varit en fråga om tid. Så jag antar att det är det man får göra, dra en linje för vad man är villig att acceptera och sedan umgås eller inte umgås utifrån det.
Och inte för att ta det för offtopic men det finns ju många scenarier där man kan ifrågasätta en vän eller partner för val de gjort - val som på intet sätt påverkat en själv men som kan reflektera deras karaktär. Vill man t ex vara ihop med en tjej som bara lämnade sin förra för en själv? Eller någon som begått - och sonat för - våldsbrott?

Vad som är förkastligt och oacceptabelt samt vad man anser är dräggigt är ju dock subjektivt och det som är det för dig behöver inte vara det för mig och tvärtom vilket leder till att jag kan umgås med folk som du anser är drägg och tvärtom att du kan umgås med folk som jag anser är drägg.

Jag har dessutom lite svårt för det där med guilt by association , bara för att polaren Pär umgås med en person jag inte gillar så betyder inte det att polaren Pär speglar den personens åsikter eller beteende vilket i sin tur leder till att jag kan vara polare med polaren Pär.
Citera
2024-04-21, 07:29
  #21
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Vad som är förkastligt och oacceptabelt samt vad man anser är dräggigt är ju dock subjektivt och det som är det för dig behöver inte vara det för mig och tvärtom vilket leder till att jag kan umgås med folk som du anser är drägg och tvärtom att du kan umgås med folk som jag anser är drägg.

Jag har dessutom lite svårt för det där med guilt by association , bara för att polaren Pär umgås med en person jag inte gillar så betyder inte det att polaren Pär speglar den personens åsikter eller beteende vilket i sin tur leder till att jag kan vara polare med polaren Pär.

+1

Delar det du skriver. Har aldrig förstått folk som har den åsikt som TS har. Jämför t ex med de politiker som fått löpa gatlopp för att de var på samma fest som någon med tvivelaktig karaktär. Ungefär som att personen skulle "smitta" en. Sedan utgår media och andra personer - som t ex TS - att den personen ska påverka mig mer än vad jag påverkar den personen. Det är lite förminskande i det tankesättet.

Sedan skulle jag aldrig acceptera att någon annan ska diktera vem jag ska umgås med. Den som gör det anser jag är ett "drägg" och då kan du gissa vad som händer med den relationen.

// CC
Citera
2024-04-21, 12:47
  #22
Avstängd
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Folk som umgås med drägg trots att de inte är drägg själva, är enablers. Sådana människor kommer inte att vara på din sida när det kommer till kritan. De ägs av mörkret. Nästan alla som svarat i tråden tillhör denna förkastliga kategori människor

Det är bara att sluta vara vän med såna individer. Är din familj såna, bryt kontakten med din familj.
Jag bryter väljer att "vara jobbig" "göra en grej av det" men man undrar ibland vad har dessa gemensamt när jag och vederbörande har antagonism? Jagsvaga enablers utan varken moral, heder eller ryggrad.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Vad som är förkastligt och oacceptabelt samt vad man anser är dräggigt är ju dock subjektivt och det som är det för dig behöver inte vara det för mig och tvärtom vilket leder till att jag kan umgås med folk som du anser är drägg och tvärtom att du kan umgås med folk som jag anser är drägg.

Jag har dessutom lite svårt för det där med guilt by association , bara för att polaren Pär umgås med en person jag inte gillar så betyder inte det att polaren Pär speglar den personens åsikter eller beteende vilket i sin tur leder till att jag kan vara polare med polaren Pär.
Allting är subjektivt i dennes värld jasså det är inga problem om dina väns vän rånar pensionärer och våldtar kvinnor eftersom det ändå inte är Polare Pär som gör det han umgås bara med kräket inga problem med det alls överhuvudtaget.
Citera
2024-04-22, 19:18
  #23
Medlem
Fruxo9987s avatar
För vanliga vänner kan man inte begära att dom ska ogilla samma personer som en själv.

För djupare relationer däremot är det svårare. Exempel:
Om en kvinna är intresserad av en djupare relation med mig men hon har en vän som är grym, orättvis etc mot mig men kvinnan ändå har kvar henne som kompis, så kommer det inte bli något.
__________________
Senast redigerad av Fruxo9987 2024-04-22 kl. 19:20.
Citera
2024-04-22, 19:35
  #24
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är inte normalt att ha så många personer som man vill "slå in med hela näven"

Jag tror han menar som en present.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback