Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-18, 16:45
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Jag håller på att flytta. Därför har jag hämtat mängder med tomma bananlådor från Willys. Willys packar upp sina bananer och sedan hämtar folk tomma lådor därifrån.

Såg en film på YouTube där en människa dött av att en farlig spindel fanns i en bananlåda.

Hur stor är sannolikheten att ett dödligt djur finns i bananlådor i Sverige?

Annat?

Tråden kanske ligger fel, I så fall kan moderator flytta den.
Citera
2024-04-18, 16:48
  #2
Medlem
Crabbofixs avatar
Du kan titta i lådan först, om den är tom är den ingen fara.
Citera
2024-04-18, 17:40
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Bananerna kommer från plantager, som borde vara en mono-kultur, det vill säga få andra livsformer trivs där!
Citera
2024-04-18, 17:49
  #4
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag håller på att flytta. Därför har jag hämtat mängder med tomma bananlådor från Willys. Willys packar upp sina bananer och sedan hämtar folk tomma lådor därifrån.

Såg en film på YouTube där en människa dött av att en farlig spindel fanns i en bananlåda.

Hur stor är sannolikheten att ett dödligt djur finns i bananlådor i Sverige?

Annat?

Tråden kanske ligger fel, I så fall kan moderator flytta den.
Läste här att man inte behöver vara orolig även om det skulle finnas en spindel i lådan:

Citat:
Jonas Wahlström, chef för Skansenakvariet, säger att det är ganska vanligt att man hittar spindlar i bananlådor.
- Nej, man behöver inte oroa sig. Riktigt farliga spindlar finns inte i bananproducerande länder. De håller främst till i Australien, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...land-bananerna

Jag hade inte oroat mig men att skaka ur lådorna innan du lägger in dem i bilen eller tar hem dem är nog ändå inte så dumt. Däremot ska man vara lite försiktig med lådor från exempelvis större blomsterbutiker som får krukor och annat levererat från Asien. Ganska ofta följde det med rätt stora och obehagliga spindlar i dem.
Citera
2024-04-18, 18:23
  #5
Medlem
eldrattans avatar
Det sägs att Svarta änkan importerades via bananlådor hit till Sverige och att den verka trivas bra här.

Den där Jonas menade på att när kungskobran rymde så var den inte speciellt farlig heller. Den kan ju bara fälla en elefant så det får ju anses vara ofarligt enligt honom.

Vi måste upp till blåvalstorlek innan djuret får anses vara farligt enligt Jonas.
Citera
2024-04-18, 18:29
  #6
Medlem
Dishys avatar
Fick en väldigt suspekt larv i en banankartong en gång, den hade säkert utvecklats till en giftig skalbagge om den fått mogna istället för att åka lastbil genom Sverige.
Citera
2024-04-18, 19:24
  #7
Medlem
Kommer ihåg att morsan berättade för oss en gång att dom hade fått med en stor jäkla spindel i banan lådan till butiken, men det var säkert 20år sedan.
Citera
2024-04-18, 21:36
  #8
Moderator
WirelessGkit2s avatar
I den tomma bananlådan är risken liten för det finns ju inget kvar för insekten att gömma sig bland. Och papp är nog inte så värst intressant att bo i.

Men varje år händer det att spännande djur hittas när frukten packas upp.

Jag har en liten ettrig jävla skorpion i ett plastblock här. Den kröp fram ur en låda apelsiner i en Ica Maxi butik. Har inget minne av vilken art den identifierades som men den orsakade iallafall ibland dödsfall i sin naturliga biotop (nånstans i sydöstra medelhavsområdet har jag för mig). Har även fått hantera nån enstaka spännande spindel och den jättevackra banankackerlackan.
Citera
2024-04-19, 04:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
I den tomma bananlådan är risken liten för det finns ju inget kvar för insekten att gömma sig bland. Och papp är nog inte så värst intressant att bo i.

Men varje år händer det att spännande djur hittas när frukten packas upp.

Jag har en liten ettrig jävla skorpion i ett plastblock här. Den kröp fram ur en låda apelsiner i en Ica Maxi butik. Har inget minne av vilken art den identifierades som men den orsakade iallafall ibland dödsfall i sin naturliga biotop (nånstans i sydöstra medelhavsområdet har jag för mig). Har även fått hantera nån enstaka spännande spindel och den jättevackra banankackerlackan.


Finns inga skorpioner med dödligt gift i medelhavsområdet
Citera
2024-04-19, 05:35
  #10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Finns inga skorpioner med dödligt gift i medelhavsområdet

Visst gör det det. Den här t.ex. är inte direkt ovanlig i sydöstra medelhavsområdet. https://en.wikipedia.org/wiki/Deathstalker För jag hoppas du inser att södra medelhavsområdet innebär nordafrikas norra kust.
Citera
2024-04-23, 22:16
  #11
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Såg en film på YouTube där en människa dött av att en farlig spindel fanns i en bananlåda.

Hur stor är sannolikheten att ett dödligt djur finns i bananlådor i Sverige?


Det är en ihållande myt att spindlar skulle åka med i bananlådor, men det är nog större risk med andra frukter och grönsaker.

Banan-plantager besprutas så hårt att inga insekter överlever där (=ingen spindel-mat där).
Bekämpningsmedlen gör att du kan inte stoppa bananskal i en mask-kompost, för de dödar allt levande.

Bananerna skördas gröna och förvaras nerkylda för att inte mogna, men låga temperaturer gillar inte insekter och spindlar.
När de kommer fram till rätt land höjs temperaturen gradvis så att bananerna mognar i lagom tid tills de kommer ut i butik.

Alltså, bekämpningsmedel och köld-chocken dödar de flesta insekter och spindlar innan bananerna når butiken i Sverige.
Citera
2024-04-23, 23:26
  #12
Medlem
Är det en risk? Ja.

Är det en risk man behöver bry sig om? Nej.

Det faktum att man ibland hör talas om någon, ibland i helt andra länder som råkat ut för detta, visar att detta är så vansinnigt ovanligt att det blir nyheter av det.

Hade det varit en faktiskt risk man behöver observera hade TS inte behövt höra om fall på YouTube. Då hade i stället socialstyrelsen varnat för detta, livsmedelsverket hade varnat för detta och kommit med såväl rekommendationer som förslag på lagstiftning och andra tvångsmedel. Det man hade läst i media skulle i stället handla om trenden, som t.ex. "bara 543 personer dog förra året av giftspindlar från matbutiker" eller "antalet döda av giftspindlar överträffar trafikdöden 2023" osv, osv. Jämför med fördel med t.ex. fästingar och TBE. Det är en risk, folk skadas, men det är tillräckligt ovanligt för att enstaka fall uppmärksammas, men tillräckligt vanligt för att vi ska tala om det på gruppnivå.

Tillämpa sunt förnuft. Finns det något du inte gillar i bananlådan, ha ihjäl det (om det är ryggradslöst dvs, jag säger inte att du kan döda ryggradsdjur som människor bara för att de sitter i en bananlåda! ).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback