Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-24, 12:38
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är en ihållande myt att spindlar skulle åka med i bananlådor, men det är nog större risk med andra frukter och grönsaker.

Banan-plantager besprutas så hårt att inga insekter överlever där (=ingen spindel-mat där).
Bekämpningsmedlen gör att du kan inte stoppa bananskal i en mask-kompost, för de dödar allt levande.

Bananerna skördas gröna och förvaras nerkylda för att inte mogna, men låga temperaturer gillar inte insekter och spindlar.
När de kommer fram till rätt land höjs temperaturen gradvis så att bananerna mognar i lagom tid tills de kommer ut i butik.

Alltså, bekämpningsmedel och köld-chocken dödar de flesta insekter och spindlar innan bananerna når butiken i Sverige.
Ja, men de åker ändå med lite då och då.
Så det är ingen myt att spindlar gillar att se sig omkring.
Men sen blir de oroliga, när de kommer till en helt annan kultur med helt andra dofter och färger än vad de är vana vid, så de går i försvarsställning och kan börja uppvisa vaktande beteendemönster.
Dvs om de fattat tycke för en av frukterna under sin långa resa, så präglas den på frukten och tror att det är sin mamma. Och eftersom den inte rör på sig så antar ju spindeln att den är sjuk och ställer sig därför framför i redoställning, beredda att hugga första bästa klåfingriga fingrar som närmar sig och försöker ta frukten från spindeln.

Det var ju inte länge sedan som detta exakta exemplet kunde observeras inne på din lokala ICA-handlares fruktdisk. Mitt inne i den vackert monterade frukthögen stod det en stor jättespindel, med huggtänder drypande av etter, och försökte se så hotfull och farlig ut som möjligt.
Men den stackarn var ju bara rädd såklart.
Så många, så konstigt doftande, människor hade den inte sett på år och dar. Iaf ända sedan den lämnade sin barnoms djungler isf. Och eftersom spindeln vräktes från sin håla på ett synnerligen brutalt sätt så hade den blivit vederbörligen traumatiserad, och såg därför alla människor som fiender.

Stackars spindel, säger jag bara. Den fick ju aldrig mera återse sin barndoms ystra nejder, fulla av mogen fallfrukt och villiga byten så långt ögonen kunde se.
Istället blev det en enkel resa till närmsta förbränningsungn.


Men en spindel är ju ändå en spindel.
Du får ju tänka på att det emellanåt händer att husdjursägares husdjur råkar rymma, och då slingrar sig ner i toalettrör eller upp i ventilationsgångar.
Då vet grannarna aldrig vad de kan vänta sig för något kul när de sätter sig på toaletten och känner ett plötsligt, och oförklarligt, bett nere i de ädlare kroppsdelarna.


Fast, jag vet inte, men det värsta scenariot är väl när riktigt olämpliga djurägare bor granne med en, och de har fött upp någon chimpans vid sin barm.
När chimpansen når pubertetsåldern så kan det bli en aggressiv och riktigt ful chimpans.
En sån som man inte gärna vill ska stå och ringa på ens dörr mitt i natten.
- "Överraskning," liksom ...
Sen sliter den av en pungen och slukar ens ansikte i ett nafs.

---

Ja, det är faktiskt inte nog med "bara" dessa små exempel.

Jag har tex sett på TV hur folk har öppnat trälådor (som tur var oftast utomhus) och ut har det rusat en seriöst uppretad Tiger, eller Leopard, eller annan argsint rovkatt.

Tänk dig det, att få hem en lapp där det står att man har fått ett Paket på posten.
Så, glad i hågen går man och hämtar ut lådan, och kånkar med sig hela åbäket med sig hem.
Sen, när du full av förväntan plockar fram din kofot för att bända upp lådans öppning.
Så Rusar det ut något gyllengylt och svartstrimmigt förbi dina tvivlande ögon.
- "Nej, det kan det väl ändå inte vara ..." hinner du tänka, medan dina nackhår ställer sig på ända och det går liksom en rysning längst med hela din ryggrad
... innan du plötsligt känner två vassa utsvultna huggtänder som borrar ner sig mellan dina nackkotor.
__________________
Senast redigerad av Ambelain 2024-04-24 kl. 12:43.
Citera
2024-04-26, 14:11
  #14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Fast, jag vet inte, men det värsta scenariot är väl när riktigt olämpliga djurägare bor granne med en, och de har fött upp någon chimpans vid sin barm.
När chimpansen når pubertetsåldern så kan det bli en aggressiv och riktigt ful chimpans.
En sån som man inte gärna vill ska stå och ringa på ens dörr mitt i natten.
- "Överraskning," liksom ...
Sen sliter den av en pungen och slukar ens ansikte i ett nafs.

---

Ja, det är faktiskt inte nog med "bara" dessa små exempel.

Jag har tex sett på TV hur folk har öppnat trälådor (som tur var oftast utomhus) och ut har det rusat en seriöst uppretad Tiger, eller Leopard, eller annan argsint rovkatt.
Du har vild fantasi.
Inga däggdjur överlever flera veckor i en kylförvarad bananlåda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback