Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 02:28
  #1
Medlem
Jag tänker att om det är en måstematch där det är vinna eller försvinna och målskillnaden inte betyder någonting och ett lag ligger under med 1 mål och det bara är någon eller några få tilläggsminuter kvar av matchen. Varför tar man aldrig då ut målvakten i fotboll och byter in en forward? Ibland går ju målvakten upp på en hörna eller frispark i slutminuterna, men egentligen borde man ju lika gärna då kunna byta ut målvakten mot en forward som sagt som förmodligen har högre sannolikhet att göra mål än målvakten då det är det han tränad för. Säg typ när Tyskland mötte Sydkorea i VM 2018, Neuer går upp och verkligen försöker göra mål för det spelar ingen roll om de förlorar med 1 eller 2 mål, då kan man ju lika gärna i det läget byta ut Neuer mot en anfallare, men det har jag aldrig någonsin sett hända i en match.
Citera
2024-04-19, 02:42
  #2
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Jag tänker att om det är en måstematch där det är vinna eller försvinna och målskillnaden inte betyder någonting och ett lag ligger under med 1 mål och det bara är någon eller några få tilläggsminuter kvar av matchen. Varför tar man aldrig då ut målvakten i fotboll och byter in en forward? Ibland går ju målvakten upp på en hörna eller frispark i slutminuterna, men egentligen borde man ju lika gärna då kunna byta ut målvakten mot en forward som sagt som förmodligen har högre sannolikhet att göra mål än målvakten då det är det han tränad för. Säg typ när Tyskland mötte Sydkorea i VM 2018, Neuer går upp och verkligen försöker göra mål för det spelar ingen roll om de förlorar med 1 eller 2 mål, då kan man ju lika gärna i det läget byta ut Neuer mot en anfallare, men det har jag aldrig någonsin sett hända i en match.
Tror man måste ha en målvakt på planen och om du byter ut målvakten och tar in en utespelare så får någon ta på sig målvaktskläderna.. Skit samma..

Du/ditt lag är ju körd så fort motståndaren får bollen om du inte har en målvakt och även om det är kort tid kvar så finns det alltid hopp att kunna göra ett eller två men att släppa in då är ju godnatt.
Citera
2024-04-19, 02:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Jag tänker att om det är en måstematch där det är vinna eller försvinna och målskillnaden inte betyder någonting och ett lag ligger under med 1 mål och det bara är någon eller några få tilläggsminuter kvar av matchen. Varför tar man aldrig då ut målvakten i fotboll och byter in en forward? Ibland går ju målvakten upp på en hörna eller frispark i slutminuterna, men egentligen borde man ju lika gärna då kunna byta ut målvakten mot en forward som sagt som förmodligen har högre sannolikhet att göra mål än målvakten då det är det han tränad för. Säg typ när Tyskland mötte Sydkorea i VM 2018, Neuer går upp och verkligen försöker göra mål för det spelar ingen roll om de förlorar med 1 eller 2 mål, då kan man ju lika gärna i det läget byta ut Neuer mot en anfallare, men det har jag aldrig någonsin sett hända i en match.

Man har begränsat antal byten i fotboll. Oftast har man inga byten kvar att göra i slutminuterna.
Utöver det så får man inte byta in en spelare som man bytt ut och det är svårt att veta exakt hur lång tid som är kvar att spela.
Så säg att du byter ut din målvakt mot en anfallare i tilläggstidsminut 2 av annonserade 4.
Då står du utan målvakt i minst 2 minuter till(det blir ofta längre tilläggstid än annonserat) och andra laget får börja med bollen.
Om man inte sparar 2 byten, då kan man byta in andremålvakten om man lyckas kvittera.
Men då tvingas man alltså spara 2byten till absolut sista minuterna.

Då är det smartare att målvakten följer med på anfall när det är lämpligt eftersom då har du fortfarande en målvakt på planen om ni lyckas kvittera och man slipper spara ett eller två byten till slutminuterna.

I den specifika matchen du talar om 2018 fick man göra 3st byten(numera är det 5).
Tyskland bytte spelare minut 58, 63 och 78. Efter det hade de inga byten kvar.
Då stod det 0-0. Sydkorea gjorde mål minut 90+2 och 90+6. Matchen gick till 90+10
Citera
2024-04-19, 02:46
  #4
Medlem
En fotbolls-målvakt får ju delta i anfallsspelet. Händer ju ibland de gör mål,särskilt vid hörna eller frispark i slutet av matchen. Målvakten kan också vara straffskytt.
Citera
2024-04-19, 02:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Tror man måste ha en målvakt på planen och om du byter ut målvakten och tar in en utespelare så får någon ta på sig målvaktskläderna.. Skit samma..

Du/ditt lag är ju körd så fort motståndaren får bollen om du inte har en målvakt och även om det är kort tid kvar så finns det alltid hopp att kunna göra ett eller två men att släppa in då är ju godnatt.

Ja på sätt och vis, du måste ha en spelare som är utsedd som målvakt.
Dvs en spelare som får ta bollen med händerna.
Man måste dock inte faktiska ha en spelare som är tränad målvakt eller en spelare som står i mål.
Den utsedde målvakten kan vara var som helst på planen.

Så byter du ut din målvakt mot en anfallare så sätter man bara handskarna på en av backarna och utser denna till målvakt. Backen/målvakten måste inte ställa sig i mål för det men däremot så får denna spelare nu ta bollen med händerna under de förutsättningar som gäller för en målvakt.
Citera
2024-04-19, 02:55
  #6
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja på sätt och vis, du måste ha en spelare som är utsedd som målvakt.
Dvs en spelare som får ta bollen med händerna.
Man måste dock inte faktiska ha en spelare som är tränad målvakt eller en spelare som står i mål.
Den utsedde målvakten kan vara var som helst på planen.

Så byter du ut din målvakt mot en anfallare så sätter man bara handskarna på en av backarna och utser denna till målvakt. Backen/målvakten måste inte ställa sig i mål för det men däremot så får denna spelare nu ta bollen med händerna under de förutsättningar som gäller för en målvakt.
Skrev ju " att då får någon ta på sig målvaktskläderna"..


Jag vet hur det fungerar när tex en målvakt får rött kort och alla byten är gjorda
Citera
2024-04-19, 03:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Skrev ju " att då får någon ta på sig målvaktskläderna"..


Jag vet hur det fungerar när tex en målvakt får rött kort och alla byten är gjorda

Ja men man måste alltså inte ha en spelare som agerar målvakt.
Det var det TS syftade till, att ta in en anfallare istället så man bara har de facto utespelare.
Citera
2024-04-19, 03:06
  #8
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja men man måste alltså inte ha en spelare som agerar målvakt.
Det var det TS syftade till, att ta in en anfallare istället så man bara har de facto utespelare.
Tycker det var det jag skrev från första början?
Någon måste ta på sig målvaktskläderna och om motståndarna får bollen är det kört utan någon som står i mål..

Man måste fortfarande ha någon som är målvakt (och ja det kan vara utespelare) och sen får han vara vart han vill precis som alla målvakter får hela matcherna.
Men om du har tagit in en anfallare och ska skita i ha att någon riktig målvakt så blir det jobbigt så fort du blir av med bollen.

Vet inte varför du försöker förklara för mig när jag vet ?
Citera
2024-04-19, 10:14
  #9
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
En fotbolls-målvakt får ju delta i anfallsspelet. Händer ju ibland de gör mål,särskilt vid hörna eller frispark i slutet av matchen. Målvakten kan också vara straffskytt.

Har jag aldrig någonsin sätt förut..
Citera
2024-04-19, 10:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Har jag aldrig någonsin sätt förut..
I förlängningar är det vanligt. Senaste jag vet var ordinarie straffskytt var Knud Engedal i VSK. Det var sent 70-tal. Så ett tag sen. Nån sydamerikan som jag glömt vem det var gjorde massor med mål.
Citera
2024-04-19, 10:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
I förlängningar är det vanligt. Senaste jag vet var ordinarie straffskytt var Knud Engedal i VSK. Det var sent 70-tal. Så ett tag sen. Nån sydamerikan som jag glömt vem det var gjorde massor med mål.
Ceni 102 mål,på straff och frisparkar.
Citera
2024-04-19, 10:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Har jag aldrig någonsin sätt förut..

Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
I förlängningar är det vanligt. Senaste jag vet var ordinarie straffskytt var Knud Engedal i VSK. Det var sent 70-tal. Så ett tag sen. Nån sydamerikan som jag glömt vem det var gjorde massor med mål.

Chilavert, Paraguay. Tog till och med frisparkar i VM i ledning. Här nära ett drömmål: https://m.youtube.com/watch?v=PgDXKcPnDw8
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback