Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 19:16
  #1
Medlem
CC75s avatar
AI-utvecklingen går fort fram nu och en del företag levererar redan idag tjänster som AI- flick-/pojkvän på en helt annan nivå än tidigare. Ex är candy.ai och kupid.ai. I korthet innebär det att man kan skapa sig den perfekta flick- och pojkvännen på nätet som kan interagera t.o.m. på ett bättre sätt än vad en riktig människa kan. Du kan få både lättklädda bilder och filmer. Ha samtal om ämnen som du finner intressant. Du tar ingen risk av att säga eller tycka "fel" saker. Riskerar inte att bli ghostad och du får i princip "instant (och garanterad) gratification".

Ovan är förstås bara första steget. Steg två är AI robotar i form av "sex"dockor vars utveckling också går fort fram.

Personligen tycker jag att detta är en sorlig utveckling men jag håller med Joe Rogan när han säger att AI kommer inte att utrota människan genom att starta ett krig (typ Skynet i Terminator) utan genom att se till att vi slutar reproducera oss. Fylla oss med snabba riskfria kickar.

Jag tror inte att dessa AI-flickvänner kommer att uppskattas av alla män men en inte helt obetydlig grupp idag har svårt att träffa kvinnor. En grupp som dessutom växer. IRL-kompetensen sjunker alltmer medan gruppen av unga män som inte dejtar eller har haft flickvänner när de är 30-ish, ökar i västvärlden.

Kommer det bli så att en mindre andel män är de som träffar de flesta kvinnor och som står för vidareföring av genpoolen? Kommer det komma en motreaktion? Några talar idag om att de traditionella värderingarna är på väg tillbaka som kommer motverka denna tragiska utveckling?

En artikel från New York Post för den som är intresserad. Lägg märke till AI-tjejerna på bilderna. Har de någon gemensam nämnare?
https://nypost.com/2024/04/15/busine...e-1b-business/

// CC
Citera
2024-04-19, 19:27
  #2
Medlem
okok1s avatar
Tänk om det hjälper vissa människor att bli bättre i det sociala? Det kanske fungerar short term om någon är ensam och mår dåligt. Det är förmodligen 1000x bättre än vad läkare skriver ut.

Självklart kan detta inte ersätta en människa. Tror det är överhypat.

Om man använder det som ett verktyg för att bli bättre och må bättre, så är det säkert bara positivt.
Citera
2024-04-19, 19:29
  #3
Medlem
Eponumoss avatar
De kommer förstås få en väldigt stor betydelse, dels för sex och dels för andra delar i relationen, men knappast med de pinsamma varianter som finns idag. Då kan man lika gärna ha en Tamagotchi som partner.

Men, säg, om tjugo år eller så.
Citera
2024-04-19, 19:41
  #4
Medlem
a-mortals avatar
Jag tror den yngre generationen vill ha lite mer retro efter allt LGBT-trams. Inte bara röstar de mer konservativt, utan börjar också spela i rockband i högre utsträckning, en lustig kombination. Tror inte det är en konservativ rockgillande AI-flickvän de vill ha.
Citera
2024-04-19, 19:52
  #5
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tänk om det hjälper vissa människor att bli bättre i det sociala? Det kanske fungerar short term om någon är ensam och mår dåligt. Det är förmodligen 1000x bättre än vad läkare skriver ut.

Självklart kan detta inte ersätta en människa. Tror det är överhypat.

Om man använder det som ett verktyg för att bli bättre och må bättre, så är det säkert bara positivt.

Det kommer att finnas positiva saker med AI. T ex träning med hjälp av AI som du är inne på men jag tror att det behöver ske med eftertanke och med en plan, dvs med en psykolog som handleder träningen. I de fall jag redogör för ovan tror jag tyvärr att det kommer att bli sämre. Människor kommer att leva i en fantasivärld och kommer att få en chock när det kommer ut i verkliga livet. En chock som gör att de drar sig undan än mer.

Gott att du är positivt. Jag önskar jag också vore det men när det gäller snabba kickar är vi människor mycket svaga för det och väldigt många kommer att falla dit. Det är i alla fall vad jag tror.

// CC
Citera
2024-04-19, 19:56
  #6
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tror den yngre generationen vill ha lite mer retro efter allt LGBT-trams. Inte bara röstar de mer konservativt, utan börjar också spela i rockband i högre utsträckning, en lustig kombination. Tror inte det är en konservativ rockgillande AI-flickvän de vill ha.

Vad människor vill ha hjälper inte om det är som det beskrivs idag, att allt fler står utanför dejtingmarknaden. De som gör det kommer att leta efter alternativ. Jag tror heller inte att det enbart kommer att vara incelsliknande män som kommer köpa dessa tjänster utan även vanliga killar som har ett aktivt liv men som saknar en partner.

Denna typ av tjänst kan även göra att de som är osäkra på sin sexualitet kan experimentera med olika kön.

// CC
Citera
2024-04-19, 19:58
  #7
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
De kommer förstås få en väldigt stor betydelse, dels för sex och dels för andra delar i relationen, men knappast med de pinsamma varianter som finns idag. Då kan man lika gärna ha en Tamagotchi som partner.

Men, säg, om tjugo år eller så.

Kanske... jag tror dock inte att det kommer ta 20 år. Utvecklingen nu går extremt fort.

// CC
Citera
2024-04-19, 20:04
  #8
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vad människor vill ha hjälper inte om det är som det beskrivs idag, att allt fler står utanför dejtingmarknaden. De som gör det kommer att leta efter alternativ. Jag tror heller inte att det enbart kommer att vara incelsliknande män som kommer köpa dessa tjänster utan även vanliga killar som har ett aktivt liv men som saknar en partner.

Denna typ av tjänst kan även göra att de som är osäkra på sin sexualitet kan experimentera med olika kön.

// CC
Personligen har jag aldrig frestats av idén med sexrobotar eller AIs. De som gör det kommer selekteras bort av naturlig selektion.

Mest sannolikt blir framtida generationer kära i klasskamrater, vänner och obekanta som vanligt. Jag kan ha fel, men vad är risken?
Citera
2024-04-19, 20:11
  #9
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Personligen har jag aldrig frestats av idén med sexrobotar eller AIs. De som gör det kommer selekteras bort av naturlig selektion.

Mest sannolikt blir framtida generationer kära i klasskamrater, vänner och obekanta som vanligt. Jag kan ha fel, men vad är risken?

Det är ett sätt att se på det, naturlig selektion, och jag är beredd att hålla med även om det låter hårt. Dock är naturen hård så... Jag finner det dock sorligt. Att vara kär är dock en sak. Om du inte vågar ta risken av att visa det för den du är kär i eller säg att du får "nej". Kommer du då försöka en gång till om det finns ett riskfritt alternativ? Inte fullgott alternativ men ändå tillräckligt bra?

// CC
Citera
2024-04-19, 20:26
  #10
Medlem
Det här är ju bara som ett spel och tidsfördriv. Nog kan det underhålla nån men det lär även leda till ökad isolering och möjligtvis uppkomst av schizofreni eller att en kuf blir ännu mer av en kuf. Det finns inget sunt med att leva i en virtuell värld. Hela AI trenden är löjlig.

Till slut blir man som de här störda herrarna med varsin docka som de släpar runt.

The Rise of AI Girlfriends https://www.youtube.com/watch?v=G65NWDPuL-A

Om TS handlar om det här formatet med en chattbot skulle jag inte kalla det för en flickvän. Hon ville inte ens ha sex. Ett 3D hologram vore mer imponerande.

https://www.youtube.com/watch?v=2mvASHKQjpo
__________________
Senast redigerad av Liljor 2024-04-19 kl. 21:20.
Citera
2024-04-19, 21:10
  #11
Medlem
Det kanske blir en hjälp att bli mer social för kufar i verkligheten? att AI flickvännerna släpar ut dom på saker där de utmanas med prata och umgås med andra människor medan AI'n blir en tillflyktsort om det skiter sig?

Allt behöver inte bli dåligt.
Citera
2024-04-19, 21:25
  #12
Medlem
Katzyns avatar
Det är väl främst den typen av personer som redan lätt isolerar sig och har svårt med sociala kontakter som allt mer slutar att ens försöka ta sig ut och ha riktiga sociala relationer av något slag i takt med att det utvecklas digitala tjänster som fungerar som någon form av substitut som håller dem jämförelsevis nöjda i sin isolering.

Finns säkert enskilda individer som genuint är lyckliga så, för de flesta är det väl mer en knepig fråga om det är bättre för dem så än att de blir desperata nog att försöka ta sig ut men kanske misslyckas ändå i sina försök.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback