Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-25, 11:01
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snälla. Hör talas om
Stalinorglar?
https://popularhistoria.se/krig/andr...-bm13-katjusja,
Kalashnikov?
https://www.svd.se/a/L00MR/exportsuc...jets-trumfkort
samt vad de nu heter Sovjets stridsvagnar under andra världskriget, som också hade avgörande betydelse.

Att USA ev hade större vapenproduktion hör inte till det vi pratar om, utan att Sovjetunionens förmåga att tillräckligt snabbt producera vapen hade en avgörande betydelse för andra världskrigets utgång.

Utöver då att ryssar offrade sina liv i miljoner i detta krig.

Att ignorera detta och sitta och hävd att Churchill eller GB vann kriget mot Hitler är liksom bara to much.





Nej jag har ingenstans hävdat att Stalin eller hans styre skulle vara moraliskt rätt på något sätt.
Försök fatta att jag är inte kommunist. Jag tror inte på någon kommunistisk diktatur, faktiskt exakt lika lite som jag tror på en nazistisks, fascisitisk eller religiöst konservativ diktatur.

Utan jag försvarar ryssarna som människor och folk, att deras insatser i kriget, har precis samma värde som ex britternas insatser.
Samt faktan i att ska man välja en nation som fällde avgörandet under andra världskriget så ligger Sovjet betydligt bättre till än England.
Hade inte Hitler varit så korkat självsäker, med detta blåsta förakt för det "slaviska folket" som han nu hade, att han valde att starta ett tvåfronts-krig, så är det inte alls säkert att alliansen vunnit i vart fall hade det garanterat tagit betydligt längre tid.

USAs stöd till Sovjet under andra världskriget var avgörande och enormt stort.

https://www.sokungen.com/post/den-am...3%A4rldskriget

Sovjet startade andra världskriget tillsammans med Tyskland. Det är värt att komma ihåg.
Citera
2024-04-25, 11:36
  #50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snälla. Hör talas om
Stalinorglar?
https://popularhistoria.se/krig/andr...-bm13-katjusja,
Kalashnikov?
https://www.svd.se/a/L00MR/exportsuc...jets-trumfkort
samt vad de nu heter Sovjets stridsvagnar under andra världskriget, som också hade avgörande betydelse.

Chrusjtjov skriver i hans memoar att Stalin sade till honom: “He stated bluntly that if the United States had not helped us, we would not have won the war.”

Det var massiva bidrag från amerikanernas sida, som sagt 10 gånger mer än de skickat till Ukraina. Framförallt levde soviet helt på amerikanska grödor för att matproduktionen hade helt fördärvats av nazisternas erövring av Ukraina och mest fertila områdena i Ryssland.

Herregud, USA hade redan börjat med "Russian Famine Relief Act" år 1921 efter att bolshevikernas första jordbruksreform i vanlig marxistisk regi orsakade massvält, detta gav mat till 10,5 miljoner ryssar. I Andra Världskriget så skulle ryssarna svälta ihjäl utan amerikansk stöd i form av amerikanska grödor:

Citat:
The USSR was very dependent on rail transport and starting during the latter half of the 1920s[38] but accelerating during the 1930s (the Great Depression), hundreds of foreign industrial giants such as Ford were commissioned to construct modern dual-purpose factories in the USSR.

Much of the logistical assistance of the Soviet military was provided by hundreds of thousands of U.S.-made trucks and by 1945, nearly a third of the truck strength of the Red Army was U.S.-built. Trucks such as the Dodge 3⁄4-ton and Studebaker 2+1⁄2-ton were easily the best trucks available in their class on either side on the Eastern Front. American shipments of telephone cable, aluminum, canned rations and clothing were also critical.[43] Lend-Lease also supplied significant amounts of weapons and ammunition. The Soviet air force received 18,200 aircraft, which amounted to about 30 percent of Soviet wartime fighter and bomber production (mid 1941–45).[36] Most tank units were Soviet-built models but about 7,000 Lend-Lease tanks (plus more than 5,000 British tanks) were used by the Red Army, eight percent of war-time production.

A particular critical aspect of Lend-Lease was the supply of food. The invasion had cost the USSR a huge amount of its agricultural base; during the initial Axis offensive of 1941–42, the total sown area of the USSR fell by 41.9% and the number of collective and state farms by 40%. The Soviets lost a substantial number of draft and farm animals as they were not able to relocate all the animals in an area before it was captured and of those areas in which the Axis forces would occupy, the Soviets had lost 7 million of out of 11.6 million horses, 17 million out of 31 million cows, 20 million of 23.6 million pigs and 27 million out of 43 million sheep and goats. Tens of thousands of agricultural machines, such as tractors and threshers, were destroyed or captured. Agriculture also suffered a loss of labour; between 1941 and 1945, 19.5 million working-age men had to leave their farms to work in the military and industry. Agricultural issues were also compounded when the Soviets were on the offensive, as areas liberated from the Axis had been devastated and contained millions of people who needed to be fed. Lend-Lease thus provided a massive quantity of foodstuffs and agricultural products.

According to the Russian historian Boris Vadimovich Sokolov, Lend-Lease had a crucial role in winning the war:

On the whole the following conclusion can be drawn: that without these Western shipments under Lend-Lease the Soviet Union not only would not have been able to win the Great Patriotic War, it would not have been able even to oppose the German invaders, since it could not itself produce sufficient quantities of arms and military equipment or adequate supplies of fuel and ammunition. The Soviet authorities were well aware of this dependency on Lend-Lease. Thus, Stalin told Harry Hopkins [FDR's emissary to Moscow in July 1941] that the U.S.S.R. could not match Germany's might as an occupier of Europe and its resources.[36]]

Citat:
Att USA ev hade större vapenproduktion hör inte till det vi pratar om, utan att Sovjetunionens förmåga att tillräckligt snabbt producera vapen hade en avgörande betydelse för andra världskrigets utgång.


Utöver då att ryssar offrade sina liv i miljoner i detta krig.

USAs enorma produktionskapacitet både när det gällde militära produkter och jordbruksprodukter var essentiellt. Ryssarna hade sin roll att spela i att offra ofantliga nummer av människoliv, men det skulle ändå inte fungera utan amerikansk stöd.


Citat:
Att ignorera detta och sitta och hävd att Churchill eller GB vann kriget mot Hitler är liksom bara to much.

Jag har aldrig nämnt att Churchill vann kriget, jag sa regelrätt att USA var viktigaste pelaren (även deras stöd till brittiska armen var essentiellt). Jag sa dock att Churchill i första hand var krigets protagonist och Roosevelt behövde tvingas in i kriget av japanerna. Soviet var bara ett monster som spelade i samma liga som nazisterna, men efter att de hackat sönder Östeuropas befolkning med nazisterna och exempelvis skickat en tredjedel av Estlands befolkning till gulagen eller för att mördas, så tvingas de in i kriget av att det andra monstret anfaller dem.

Det finns ingenting av soviets agerande som är värt att berömma här. Det är ungefär som två kriminella typer som tillsammans går in och mördar och plundrar andras hem tills att det andra kriminella typen bestämmer sig att ge sig på sin kriminella allierade. Bolshevikerna var aldrig något annat än en kriminell liga som därutöver våldtog sin väg för att "befria" östeuropa. Hundratusentals polska kvinnor våldtogs exempelvis när Soviet "befriade" Polen. Hela Östeuropa levde med ständig hot att sovietiska pansarvagnar rullar in efter krigets slut, de gick bara från att ha nazistiska fängelsevakter till kommunistiska fängelsevakter.




Citat:
Nej jag har ingenstans hävdat att Stalin eller hans styre skulle vara moraliskt rätt på något sätt.
Försök fatta att jag är inte kommunist. Jag tror inte på någon kommunistisk diktatur, faktiskt exakt lika lite som jag tror på en nazistisks, fascisitisk eller religiöst konservativ diktatur.

Utan jag försvarar ryssarna som människor och folk, att deras insatser i kriget, har precis samma värde som ex britternas insatser.
Samt faktan i att ska man välja en nation som fällde avgörandet under andra världskriget så ligger Sovjet betydligt bättre till än England.
Hade inte Hitler varit så korkat självsäker, med detta blåsta förakt för det "slaviska folket" som han nu hade, att han valde att starta ett tvåfronts-krig, så är det inte alls säkert att alliansen vunnit i vart fall hade det garanterat tagit betydligt längre tid.

Jag håller med att Hitlers arrogans och underskattande av slaviska folkslag var avgörande för krigets utgång. Han skulle enkelt kunna behålla sitt Europeiska imperie och möjligen slå brittiska imperiet i Mellanöstern/Nordafrika istället för att få sin olja, och Stalin skulle vara för feg för att starta krig mot Hitler. Dessutom skulle det vara bättre taktiskt för tyskarna att starta sin erövring av Soviet med en massiv försvar utifall ryssarna skulle försökt anfalla tyska positioner. Är inte säker på att en skicklig general som Zhukov skulle få lysa igenom ifall ryssarna inte kände att det var på liv och död att de vann kriget. Antagligen skulle han snarast skickas till gulagen av Stalin för att han var för mycket av en fritänkare, så som så många andra generaler hade gjort innan honom.

Ryssarnas "heroism" är svårt att lyfta fram när de betedde sig lika illa som tyskarna mot östeuropeer, men visst var de bra på att slåss intill döden när de förstod att det handlade om liv och död för inte bara de själva utan hela ryska folket. Slutligen så var det väl genialt ändå av Stalin att skicka kosmpoliter till gulagen i takt med att han skickade tillbaka ortodoxa präster och började ändra narrativet om att ryssarna skulle slåss för "moder ryssland" snarare än kommunism eller liknande nonsens.

Stalin var som sagt väldigt intelligent.
Citera
2024-04-25, 23:12
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag talade just om hur framtiden är osäker och vi vet inte riktigt vad som kommer efter Putin. Lyssnar man en del på rysk media så vet man att det finns en hel del irrationell galenskap, och en betydligt mer nationalistisk fanatism än den som kommer med Putin. Har man läst Alexandr Dugin tala om att Putin är för liberal och enbart fungerar som en brygga mot den sanna autoritära Ryssland som kommer uppenbaras efter honom så förstår man att man måste vara på vakt.

Ogillar att vara med i NATO, men det kan vara det mest pragmatiska vägen just nu för Sverige. Sverige är en viktig taktisk pelare för Ryssland att dominera baltiska havet, och när NATO-länder blir allt mer aggressiva i försök att göra det svårt för ryska skepp att ta sig till Atlanten för att sälja olja till kineser och indier så kan en riktigt galen rysk ledare (alltså inte Putin) bestämma sig för att göra något riktigt drastiskt.
Jag tycker däremot det är lite väl snabbt handlat att gå in i NATO nu när Putin säkert har ett bra antal år kvar. Blir han 80 är det 9 år kvar, 14 år om han blir 85. En man som Putin tror jag inte kommer dö så tidigt. Och hans efterträdare kommer inte starta krig omedelbart, så vi kommer ha tid att gå med i NATO om efterträdaren visar sig vara alldeles för galen.

Resten av det långa inlägget håller jag med
Citera
2024-04-26, 02:23
  #52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Jag tycker däremot det är lite väl snabbt handlat att gå in i NATO nu när Putin säkert har ett bra antal år kvar. Blir han 80 är det 9 år kvar, 14 år om han blir 85. En man som Putin tror jag inte kommer dö så tidigt. Och hans efterträdare kommer inte starta krig omedelbart, så vi kommer ha tid att gå med i NATO om efterträdaren visar sig vara alldeles för galen.

Resten av det långa inlägget håller jag med

Ja, det är möjligt att jag ser demoner bakom gardinerna och överdriver i min riskanalys. Jag gillar verkligen inte tanken att nu exempelvis behöva skydda Turkiet ifall det invaderas av främmande styrka, vilket jag kan se hända ifall exempelvis en kurdisk stat i Irak formas och den invaderar kurdiska delen av Turkiet efter en omgång av turkisk förtryck av kurderna där när de önskar separera sig från Turkiet. Eller att behöva kriga mot Serbien pga någon tjafs mellan kosovoalbaner och serber.

NATO är en ganska ohelig allians, och jag förstår att mycket negativt som kan uppstå att delta i en sådan typ av allians. Har därmed aldrig riktigt haft en stark åsikt om NATO (innan kriget i Ukraina var jag en måttlig motståndare till NATO, och försiktigt så lutade jag åt den andra sidan efter kriget).
Citera
2024-04-27, 20:07
  #53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Albaner är en i synnerhet märkligt folkslag inom Europa, inte långt över zigenare i tal om den främlingskap jag känner gentemot dem. I regel brukar jag dock finna gemensam mark med alla typer av europeer, till och med serber och ryssar.

Albaner och bosnier alienerar sig med resten av Europa eftersom de har konverterat till Europas fiendereligion.
Citera
2024-04-27, 20:21
  #54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Albaner och bosnier alienerar sig med resten av Europa eftersom de har konverterat till Europas fiendereligion.

Albaner är märkligare än bosnier. Otroligt mö-aktiga i sitt beteende. Även deras språk är märklig. De påminner mig om turkar.

Bosnier är närmast omöjliga att urskilja från kroater och serber.
Citera
2024-04-27, 20:23
  #55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Albaner är märkligare än bosnier. Otroligt mö-aktiga i sitt beteende. Även deras språk är märklig. De påminner mig om turkar.

Albanskan är indo-europeisk, men ett isolat inom den familjen, precis som grekiskan och armeniskan.

Hade dock några kristna albaner när jag var liten i min skola, och de var väl okej vad jag minns, men det var ju barn.

Citat:
Bosnier är närmast omöjliga att urskilja från kroater och serber.

Tills frågan om kristendomens överlevnad och korståg kommer upp.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback