Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-24, 19:01
  #49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Absolut, det är huvudsakligen lägsta räntan som är av intresse då nettoavkastningen på lån med högre ränta blir avsevärt mindre inräknat skatt och fondavgifter.

Jäpp, och vi får se hur det blir när ränteavdragfn slopas för dessa krediter.
Citera
2024-04-24, 19:31
  #50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp, och vi får se hur det blir när ränteavdragfn slopas för dessa krediter.

På lägsta ränta om 1,99% förblir det bra även utan avdraget, 4,72% nettoavkastning på 8% börsavkastning per år i snitt samt 1,086% skatt resp. 0,2% fondavgift (på en indexfond).

På 3,89%-4,89% ränta sjunker nettot till 2,82%-1,82% och på högsta räntesatsen blir det olönsamt, så risk/reward blir snabbt sämre på allt över lägsta nivån.
Citera
2024-04-24, 20:35
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har du själv erfarenhet av att göra större förändringar i portföljen utan påverkan på limiten (som jag förstått det har du hållit på med krediter ett tag)?

Större förändringar som i att drastiskt ändra innehaven? Ja absolut
I form av att minska portföljens storlek? Ja absolut, tagit ut 10-20% av portföljen

Inget av detta har påverkat limiten
Citera
2024-04-24, 20:55
  #52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Större förändringar som i att drastiskt ändra innehaven? Ja absolut
I form av att minska portföljens storlek? Ja absolut, tagit ut 10-20% av portföljen

Inget av detta har påverkat limiten

Tänkte mer typ 50-70% av portföljen? Men kanske inte påverkar heller.
Citera
2024-04-26, 14:22
  #53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp, och vi får se hur det blir när ränteavdragfn slopas för dessa krediter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Större förändringar som i att drastiskt ändra innehaven? Ja absolut
I form av att minska portföljens storlek? Ja absolut, tagit ut 10-20% av portföljen

Inget av detta har påverkat limiten

Hur ofta dras räntan?

Då man inte kan stoppa in pengar för att täcka räntekostnaden (det kvittas ju ut mot skulden) antar jag att räntekostnaden läggs till ens befintliga skuld?
Citera
2024-04-26, 15:31
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänkte mer typ 50-70% av portföljen? Men kanske inte påverkar heller.

Det har jag inte provat. Men kortsiktigt kan jag inte tänka mig att det skulle påverka limiten. Däremot om du under en längre tid tex har en portfölj på 3 miljoner och en limit på 8 miljoner tror jag att de kommer reagera och fråga om du verkligen är i behov av en sådan stor limit givet portföljens storlek.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur ofta dras räntan?

Då man inte kan stoppa in pengar för att täcka räntekostnaden (det kvittas ju ut mot skulden) antar jag att räntekostnaden läggs till ens befintliga skuld?

Räntan dras månadsvis och den dras från kreditkontot så skulden ökas. Vad menar du med att man inte skulle kunna stoppa in pengar för att täcka räntekostnaden? Det går utmärkt att göra en insättning/överföring till kreditkontot om man vill settla räntekostnaden.
Citera
2024-04-26, 16:42
  #55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur ofta dras räntan?

Då man inte kan stoppa in pengar för att täcka räntekostnaden (det kvittas ju ut mot skulden) antar jag att räntekostnaden läggs till ens befintliga skuld?

Räntan betalas varje månad genom att kredituttaget ökas.
Citera
2024-04-26, 16:49
  #56
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
På lägsta ränta om 1,99% förblir det bra även utan avdraget, 4,72% nettoavkastning på 8% börsavkastning per år i snitt samt 1,086% skatt resp. 0,2% fondavgift (på en indexfond).

På 3,89%-4,89% ränta sjunker nettot till 2,82%-1,82% och på högsta räntesatsen blir det olönsamt, så risk/reward blir snabbt sämre på allt över lägsta nivån.
Jag håller med. 8% ränta. Den dyraste nivån är inte värd att använda.

Man får ha koll på läget så att man inte kör hävarm eller belåning när börsen går sämre och neråt för då åker man också ner snabbare än en obelånad portfölj.
Citera
2024-04-26, 17:42
  #57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Det har jag inte provat. Men kortsiktigt kan jag inte tänka mig att det skulle påverka limiten. Däremot om du under en längre tid tex har en portfölj på 3 miljoner och en limit på 8 miljoner tror jag att de kommer reagera och fråga om du verkligen är i behov av en sådan stor limit givet portföljens storlek.

Nä, förstår. Sedan är det som sagt egentligen bara billigaste räntan som är värd att låna för att investera stadigvarande. Att gå all in är ju bara aktuellt om det är en stor men riskfri investering, vilket ju tillfälle sällan ges till.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Räntan dras månadsvis och den dras från kreditkontot så skulden ökas. Vad menar du med att man inte skulle kunna stoppa in pengar för att täcka räntekostnaden? Det går utmärkt att göra en insättning/överföring till kreditkontot om man vill settla räntekostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Räntan betalas varje månad genom att kredituttaget ökas.

Tänkte att skulden räknas av så fort insättning görs, men om skulden ökar är det förstås ekvivalent att göra insättning eller öka skulden för räntebetalningarna, enkelt att hålla koll på som låntagare.

Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag håller med. 8% ränta. Den dyraste nivån är inte värd att använda.

Man får ha koll på läget så att man inte kör hävarm eller belåning när börsen går sämre och neråt för då åker man också ner snabbare än en obelånad portfölj.

Japp. Ligger man precis på gränsen för att kunna nyttja billigaste räntan är det ju dock bara sälja av en liten del eller göra insättningar för att få ligga kvar på billigaste vid nedgång.
Citera
2024-04-26, 23:39
  #58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur ofta dras räntan?

Då man inte kan stoppa in pengar för att täcka räntekostnaden (det kvittas ju ut mot skulden) antar jag att räntekostnaden läggs till ens befintliga skuld?
Räntan dras månadsvis och har du inte pengar ökas skulden.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback