Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 22:04
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ni som har ISK hos Avanza och utnyttjar deras värdepapperskredit (tidigare kallad Superlånet), hur fungerar detta i praktiken? Har man ett lånekonto som man "tankar" ifrån när man vill investera, samt som man sätter tillbaka pengar till när man vill minska sin skuld, typ som en checkräkningskredit?

Räknas detta som ett blancolån om ni får en UC tagen på er? I så fall, hur gör ni om ni t.ex. ska söka bostadslån?
Citera
2024-04-19, 23:42
  #2
Medlem
Du har ett kreditkonto som belastar ditt ISK. När du går under saldot på ISK dras det från kreditkontot automatiskt, och sedan några månader tillbaks så regleras skulden automatiskt även när du säljer eller får in utdelningar. Du kan reglera skulden genom att föra över direkt till kreditkontot utan att påverka ISK skatten igen. Du kan även åt andra hållet föra över pengar från kreditkontot direkt till ett sparkonto exempelvis utan att skatten aktiveras (det ska man inte göra dock enl avanza, utan endast för köp av värdepapper) vilket gör det gynnsamt för att exempelvis utnyttja arbitraget mellan räntorna på lånet/ränta på sparkonto eller för att helt enkelt ta ett snabblån med låg ränta.

Nej, lånet kommer inte med i en kreditupplysning. Åtminstone inga jag har utsatts för och jag har haft kredit på både ISK och KF i flera år vid det här laget.
Citera
2024-04-20, 10:58
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Du har ett kreditkonto som belastar ditt ISK. När du går under saldot på ISK dras det från kreditkontot automatiskt, och sedan några månader tillbaks så regleras skulden automatiskt även när du säljer eller får in utdelningar. Du kan reglera skulden genom att föra över direkt till kreditkontot utan att påverka ISK skatten igen. Du kan även åt andra hållet föra över pengar från kreditkontot direkt till ett sparkonto exempelvis utan att skatten aktiveras (det ska man inte göra dock enl avanza, utan endast för köp av värdepapper) vilket gör det gynnsamt för att exempelvis utnyttja arbitraget mellan räntorna på lånet/ränta på sparkonto eller för att helt enkelt ta ett snabblån med låg ränta.

Tack för svar. Så om man minskar sitt innehav på ISK-kontot så minskas även kreditutrymmet på kreditkontot? Hur är det om man sätter in mer pengar på kontot, får man då höjt kreditutrymme automatiskt eller måste det ansökas om på nytt?

Skattar man även på lånat kapital på ISK alltså?

Tvångsförsäljning av värdepapper blir aktuellt när belåningsgraden (lånet i relation till lån och EK på kontot) når minst 80%, är det korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Nej, lånet kommer inte med i en kreditupplysning. Åtminstone inga jag har utsatts för och jag har haft kredit på både ISK och KF i flera år vid det här laget.

Ok, men banker och bolåneinstitut kan inte se skulden på annat sätt heller?
Citera
2024-04-20, 14:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tack för svar. Så om man minskar sitt innehav på ISK-kontot så minskas även kreditutrymmet på kreditkontot? Hur är det om man sätter in mer pengar på kontot, får man då höjt kreditutrymme automatiskt eller måste det ansökas om på nytt?

Skattar man även på lånat kapital på ISK alltså?

Tvångsförsäljning av värdepapper blir aktuellt när belåningsgraden (lånet i relation till lån och EK på kontot) når minst 80%, är det korrekt?



Ok, men banker och bolåneinstitut kan inte se skulden på annat sätt heller?
Dina värdepapper fungerar som säkerhet så hur mycket du kan låna eller inte beror på dess värde. Köper du med kredit så aktiveras skatten eftersom att det sker en insättning på kontot. Ökar värdet höjs din limit, och sjunker det minskar din limit. Med andra ord kan du bli överbelånad om det går dåligt även om du inte ökar din belåning.

Det är nog lite olika eftersom att du ges olika belåningsgrad beroende på värdepappret. Certifikat ger exempelvis inget underlag för kredit. Tar vi mig som exempel så har jag en limit på 63% innan jag är överbelånad och de kan börja tvångssälja mina innehav.

Nja det skulle jag inte säga eftersom att dina ränteutgifter kommer uppspaltade i din deklaration under 8.1. Kollar de din deklaration ser de med andra ord att du har ett lån.
Citera
2024-04-20, 15:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tack för svar. Så om man minskar sitt innehav på ISK-kontot så minskas även kreditutrymmet på kreditkontot? Hur är det om man sätter in mer pengar på kontot, får man då höjt kreditutrymme automatiskt eller måste det ansökas om på nytt?

Skattar man även på lånat kapital på ISK alltså?

Tvångsförsäljning av värdepapper blir aktuellt när belåningsgraden (lånet i relation till lån och EK på kontot) når minst 80%, är det korrekt?



Ok, men banker och bolåneinstitut kan inte se skulden på annat sätt heller?

Det är alltid nettot mellan ISK-saldot och kreditkontots saldo som räntan beräknas på. Kan ta ett exempel (nu bortser jag från likviddagar, utan det är mer principen ISK/kredit detta exempel ska tydliggöra):

Dag 1:
ISK-saldo: 100 kr
Kredit-saldo: 0 kr
Du köper något för 150 kr, en överföring görs då från krediten till ISK (här sker en insättning från krediten till ISK, således en beskattning)

Dag 2:
ISK-saldo: 0 kr
Kredit-saldo: -50 kr
Räntan beräknas då på 50 kr

Du väljer att sälja för 50 kr.

Dag 3:
ISK-saldo: 50 kr
Kredit-saldo: -50 kr
Räntan beräknas då på 0 kr
Du säljer för ytterligare 50 kr.

Dag 4:
ISK-saldo: 100 kr
Kredit-saldo: -50 kr
Du har positivt nettosaldo och får alltså tillgodoränta.

Du väljer att plocka ut 50 kr från krediten till ett sparkonto.

Dag 5:
ISK-saldo: 100 kr
kredit-saldo: -100 kr
Räntan beräknas då på 0 kr. Men du har flyttat över 50 kr till ett sparkonto som du får ränta på.

Du väljer att köpa något för 100 kr.

Dag 6:
ISK-saldo: 0 kr
Kredit-saldo -100 kr

Räntan beräknas då på 100 kr. Observera att ingen överföring från krediten till ISK behövs då ditt saldo aldrig understiger 0 kr, således sker ingen beskattning vid detta köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Skattar man även på lånat kapital på ISK alltså?

Så beskattning sker bara när det sker en överföring från krediten till ISK, inte enbart för att en kredit används.
Citera
2024-04-20, 17:21
  #6
Avstängd
Notera att ju mer du utnyttjar krediten desto högre ränta blir det. Annars rekommenderar jag starkt belåning, det är det bästa sättet att bygga en förmögenhet rimligt snabbt.
Citera
2024-04-21, 11:16
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Det är nog lite olika eftersom att du ges olika belåningsgrad beroende på värdepappret. Certifikat ger exempelvis inget underlag för kredit. Tar vi mig som exempel så har jag en limit på 63% innan jag är överbelånad och de kan börja tvångssälja mina innehav.

Jag har enbart papper med 80% belåningsvärde. Innebär detta att jag kan låna till max 80% av mitt befintliga saldo på kontot?

Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Nja det skulle jag inte säga eftersom att dina ränteutgifter kommer uppspaltade i din deklaration under 8.1. Kollar de din deklaration ser de med andra ord att du har ett lån.

Förstår, men det hintar ju inte om att man har ett värdepapperslån? Om all räntebetalning (dvs. inkl befintliga bolån) kommer med som en klumpsumma?

Tänker bara så inte en värdepapperskredit påverkar möjligheterna att söka bolån. Ser ju knappast bra ut att ha ett par hundra tusen i blancolån.
Citera
2024-04-21, 12:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har enbart papper med 80% belåningsvärde. Innebär detta att jag kan låna till max 80% av mitt befintliga saldo på kontot?



Förstår, men det hintar ju inte om att man har ett värdepapperslån? Om all räntebetalning (dvs. inkl befintliga bolån) kommer med som en klumpsumma?

Tänker bara så inte en värdepapperskredit påverkar möjligheterna att söka bolån. Ser ju knappast bra ut att ha ett par hundra tusen i blancolån.

Du måste först söka en kreditlimit, denna limit är det högsta du kan låna (tex 1 miljon kr). Säg att du sedan äger aktier värde 1 miljon med ett belåningsvärde på 80%, det gör att du just då kan låna 1 miljon* 80%=800 000

Skulle du äga aktier för 2 miljoner med BV på 80% så kan du ändå Max låna 1 miljon då din kreditlimit sätter taket för hur stort lån du kan få.

Jag har haft kredit hos Avanza 10+ år och det syns ingenstans och det påverkar inte dina chanser att få bolån. Ja det syns förvisso en räntekostnad på din deklaration men jag har aldrig varit med om någon bank som begär ut din deklaration.
Citera
2024-04-21, 14:07
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du måste först söka en kreditlimit, denna limit är det högsta du kan låna (tex 1 miljon kr). Säg att du sedan äger aktier värde 1 miljon med ett belåningsvärde på 80%, det gör att du just då kan låna 1 miljon* 80%=800 000

Skulle du äga aktier för 2 miljoner med BV på 80% så kan du ändå Max låna 1 miljon då din kreditlimit sätter taket för hur stort lån du kan få.

Jag har haft kredit hos Avanza 10+ år och det syns ingenstans och det påverkar inte dina chanser att få bolån. Ja det syns förvisso en räntekostnad på din deklaration men jag har aldrig varit med om någon bank som begär ut din deklaration.

Ok och vill man maxbelåna om man sätter in mer på kontot måste man söka ny kredit?

Och i en kreditupplysning syns inget under blancolån / övriga skulder?
Citera
2024-04-21, 14:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ok och vill man maxbelåna om man sätter in mer på kontot måste man söka ny kredit?

Och i en kreditupplysning syns inget under blancolån / övriga skulder?
Vill du låna mer än din kreditlimit så måste du mycket riktigt söka en ny större. Men limiten baseras på dina tillgångar och inkomster, så är inget av det ändrat sedan senaste gången du sökte så kommer du ju inte få en högre limit.

Precis, i en kreditupplysning syns inte värdepapperskrediten
Citera
2024-04-21, 15:27
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Vill du låna mer än din kreditlimit så måste du mycket riktigt söka en ny större. Men limiten baseras på dina tillgångar och inkomster, så är inget av det ändrat sedan senaste gången du sökte så kommer du ju inte få en högre limit.

Förstår, tänkte alltså om man slussar in mer pengar på kontot, dvs. får högre tillgångar.

Hur påverkar inkomster?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Precis, i en kreditupplysning syns inte värdepapperskrediten

Förstår, bra då man ju vill kunna söka bostadslån i framtiden.

Hur betalas räntan?
Citera
2024-04-21, 15:28
  #12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Notera att ju mer du utnyttjar krediten desto högre ränta blir det. Annars rekommenderar jag starkt belåning, det är det bästa sättet att bygga en förmögenhet rimligt snabbt.

Förutsätter ju förstås att man inte gör för risky affärer. Hade inte vågat låna för att köpa bitcoin...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback