Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 07:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
- En ny ekonomisk verklighet. För 150 år sedan var arbetarnas villkor horribla. Låga löner och många fler timmar/vecka. Därför gick det att bygga dyrare hus med mer och vackrare material.
Många fler timmar per vecka?
Då: 44 tim/vecka (han: 44 tim/vecka, hon: 0 tim/vecka)
Nu: 63 tim/vecka (han: 34 tim/vecka, hon: 29 tim/vecka)
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...%20med%200%2C8.
Våra jobb har blivit enklare och våra löner högre tack vare ingenjörer och teknik, men vi jobbar otroligt mycket mer!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
- Vanligt folk bodde inte på Östermalm. De bodde i enklare trähus som för längesen har ruttnat eller brunnit upp. Bilden av hur det var förr är väldigt romantiserad.
Citat:
Den första stadsplanen för Östermalm, gjord 1640, omfattade främst gatorna kring Östermalmstorg. På den tiden var Östermalm ett populärt utflyktsmål och gårdarna användes mest som sommarställen. Med tiden blev en allt större del av områdets befolkning militärer. Ladugårdsgärdet blev känt som en fattig och smutsig stadsdel. I mitten av 1800-talet skedde en omfattande ombyggnad av stadsdelen varefter antalet förmöget folk ökade. Det gamla namnet ansågs därmed opassande och 1885 antogs det nya namnet Östermalm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stermalm,_Stockholm
För 150 år sedan bodde "vanligt folk" på Östermalm. Och de var fattiga.
Citera
2024-04-21, 07:33
  #14
Medlem
Hardstekts avatar
Det husen som revs på norrmalm, klara är samma typ av hus som återfinns i resten av stenstaden. Dvs den typ av hus som inbringar absolut högst kvm/p på hemnet.

Det var inte träruckel som var uppförda utan detaljplan. Utan den vackraste stadsmiljön och stenstad vi har att uppbringa, den typ av stadsmiljö som japans svar på walt disney, hayo miyasaki åker hit för att avbilda i sina filmer. Den typ av takåsar som karlson på taket har sitt hus på. Den stadsmiljön som stockholm är känd för.

Den som var högst ansvarig för rivningarna i stockholm hette hjalmar mehr, en andra generationens invandrare från ryssland. Frågan är hur mycket han brann för svenskt kulturarv.

I stockholm förstörde dom mycket. Men de det har gjort i mindre städer för att för att bygga en domus, dvs en köplada är sju resor värre. Där fanns det inget vasastan, södermalm osv. Utan hela stadskärnan revs rakt upp och ner för att göra plats åt konsums ica maxi.

https://www.arkitekturupproret.se/wp...akvarteren.jpg
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2024-04-21 kl. 07:35.
Citera
2024-04-21, 07:37
  #15
Medlem
Hardstekts avatar
Mer storstad då än nu.

https://www.youtube.com/watch?v=4LnCmbuWl90
Citera
2024-04-21, 10:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
OCH specifikt banker. Vilket kopplar till mitt ovanstående inlägg...

Vad menar du nu - egentligen? Din egen fråga var hur samhället skulle sett ut om det inte rivits. "Juden" är inget svar på det frågan. Inte för att jag själv hade svarat från början om du hade varit tydligare med att du tänkte diskutera detta ur något slags judisk konspirations-vinkel. Men OM det var det du var intresserad av, kan ett tips vara att försöka skapa fullständiga meningar och resonemang.
Att antyda något om banker är inte ett fullständigt resonemang, då jag inte vet vad det är jag ska förstå här. De rev hus för att göra plats för banker till vilka man kunde köra bil till och därför blev du psykiskt sjuk?

Jag är själv emot ful arkitektur och tycker att mycket skulle gjorts annorlunda. Ja, bevarat fler byggnader och byggt nytt i en annan stil och inte fula betongklumpar. Man hade också kunnat bygga pastish, dvs rivit och återbyggt en del hus i sin gamla stil men med modern byggnadskonst.

Samtidigt tror jag många glömmer att saker hände i en kontext där och då, och i stället tänker på allt med en nutida lins och utifrån det vi har och vet nu.

Det är ju jättelätt att sitta framför sin skärm nu och fantisera ihop om hur pittoreskt livet var då och vadå det är väl bara att renovera lite?
När i själva verket så behövdes en massa moderna bostäder för människor att bo i. Eftersom du är intresserad av detta förutsätter jag att du varit på Nordiska museet i Stockholm, där de har en utställning av ett modern hem från mitten av 1900-talet. https://www.nordiskamuseet.se/utstal...emslagenheten/
Detta ser ju ut som en helt basic lägenhet, men hela poängen är det var inte det då. Det var liksom inte när rivningarna började självklart för människor att ha toalett och badkar, ett fult utrustat köp med köksbänkar, kylskåp, rejäla förvaringsutrymmen osv.

Samma sak går igenom i andra områden. Idag när vi har tillgång till hela livet framför vår skärm, kan klicka hem varor från hela världen, ha allt nöje en sekund bort och många av oss kan jobba hemifrån - ja då kanske vi glömmer att det fanns en tid då bil inte var en självklarhet varken för enskilda människor eller i staden. Att då bygga vägar där man kunde ta sig fram var ju oerhört viktigt för dåtiden.
Eller att det var en lyx att flytta till en stad där man kunde gå till olika nöjen, och kunde gå och köpa saker i massa olika moderna butiker.

Min egen poäng är att jag önskar att vissa platser såg annorlunda ut, men att jag tror att det fanns en anledning till att det som revs revs och det var inte av någon illvillighet. Och om man menar att det fanns en illvillighet eller konspiration bakom det, får man då gärna försöka leda det i bevisning och inte bara slänga ur sig lite lösryckta ord.
Citera
2024-04-21, 11:45
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Vad menar du nu - egentligen? Din egen fråga var hur samhället skulle sett ut om det inte rivits. "Juden" är inget svar på det frågan. Inte för att jag själv hade svarat från början om du hade varit tydligare med att du tänkte diskutera detta ur något slags judisk konspirations-vinkel. Men OM det var det du var intresserad av, kan ett tips vara att försöka skapa fullständiga meningar och resonemang.
Att antyda något om banker är inte ett fullständigt resonemang, då jag inte vet vad det är jag ska förstå här. De rev hus för att göra plats för banker till vilka man kunde köra bil till och därför blev du psykiskt sjuk?

Jag är själv emot ful arkitektur och tycker att mycket skulle gjorts annorlunda. Ja, bevarat fler byggnader och byggt nytt i en annan stil och inte fula betongklumpar. Man hade också kunnat bygga pastish, dvs rivit och återbyggt en del hus i sin gamla stil men med modern byggnadskonst.

Samtidigt tror jag många glömmer att saker hände i en kontext där och då, och i stället tänker på allt med en nutida lins och utifrån det vi har och vet nu.

Det är ju jättelätt att sitta framför sin skärm nu och fantisera ihop om hur pittoreskt livet var då och vadå det är väl bara att renovera lite?
När i själva verket så behövdes en massa moderna bostäder för människor att bo i. Eftersom du är intresserad av detta förutsätter jag att du varit på Nordiska museet i Stockholm, där de har en utställning av ett modern hem från mitten av 1900-talet. https://www.nordiskamuseet.se/utstal...emslagenheten/
Detta ser ju ut som en helt basic lägenhet, men hela poängen är det var inte det då. Det var liksom inte när rivningarna började självklart för människor att ha toalett och badkar, ett fult utrustat köp med köksbänkar, kylskåp, rejäla förvaringsutrymmen osv.

Samma sak går igenom i andra områden. Idag när vi har tillgång till hela livet framför vår skärm, kan klicka hem varor från hela världen, ha allt nöje en sekund bort och många av oss kan jobba hemifrån - ja då kanske vi glömmer att det fanns en tid då bil inte var en självklarhet varken för enskilda människor eller i staden. Att då bygga vägar där man kunde ta sig fram var ju oerhört viktigt för dåtiden.
Eller att det var en lyx att flytta till en stad där man kunde gå till olika nöjen, och kunde gå och köpa saker i massa olika moderna butiker.

Min egen poäng är att jag önskar att vissa platser såg annorlunda ut, men att jag tror att det fanns en anledning till att det som revs revs och det var inte av någon illvillighet. Och om man menar att det fanns en illvillighet eller konspiration bakom det, får man då gärna försöka leda det i bevisning och inte bara slänga ur sig lite lösryckta ord.

Ja alltså nu kanske du blir förvånad men jag håller i grunden med om ditt inlägg - som dessutom är ganska väl formulerat.

Men jag har begränsat med tid och mitt inlägg syftade till att trigga lite eftertanke och egna efterforskningar samt mothugg så jag får möjlighet att lägga fram mitt "case".

Givetvis har du en poäng med det kontrafaktiska argumentet och att det är fel att idealisera historiska epoker på felaktiga grunder.

Likväl kvarstår frågan varför vi svenskar som folk varit så benägna att kasta bort historien till förmån för bekvämlighet och rationalitet. Varför har inte det varit ett alternativ på många ställen i Italien, Frankrike och Tyskland.

När vi kastat bort historien - följde folksjälen med och därmed allt försvar mot progressiv indoktrinering och social ingenjörskonst. Men även förmågan att uppfatta den form av skönhet och estetik som är åtskild från rikedom och sexualitet. Många svenskar är estetiska analfabeter och har inte ens ett vokabulär för skönhet. Denna brist på sensitivitet spiller över på andra områden i livet och - tror jag, detta är spekulation - är kanske basen för överkonsumtion av elektronikprodukter och snabbmat och socker. Vi har blivit industrirobotar pga folksjälen extraherades ur oss. Bland annat genom dessa rivningar.

Så frågan är vad jag menade med "juden" här - ja det är en förening mellan det judiska världsockerpitalet och den socialdemokratiska staten som bygger på marxismen som är en judisk ideologi.

Ska vi gå in på enskilda figurer här så är det Hjalmar Mehr - som rent juridiskt faktiskt var den judiska person som rev Klara. En internationell motsvarighet till Mehr är Robert Moses i NY.

Många av de arkitekter som kom att förfäkta International Style var också judar eller anlitades av judiska patronage under mellankrigstiden. En stor del av modernismen handlade om att det "judiska kapitalet" lyfte fram den typ av arkitektur som skulle skapa kapitalistiskt sett rationella byggprojekt. Låt vara att Le Courbusier närmast var en fascist - men hans absurda idéer var "praktiska" ur kapitalets synvinkel.

När man studerar arkitekturhistoria - vilket jag gjort grundligt - börjar man efter kanske 5 eller 10 år av läsande att inse att "stilar" och trender inom arkitektur och byggnadskonst ytterst kan och bör analyseras inte utifrån en intern stilanalys (den arkitekten inspirerades av den förebilden och 60-talet var brutalism osv) - utan bakom stilarna finner vi socioekonomiska sammanhang. Och bakom arkitekterna - som lyfts fram som förgrundsgestalter - finner vi finansiärer, banker, vi finner judiska förlag och tidningar som lyfter fram en viss arkitektur eller gör en arkitekt till "världsstjärna" som får bygga "märkesbyggnader" i stora städer till höger och vänster. När småfolket och vi själva sedan sett dessa byggnader tillräckligt många gånger uppfattar vi det som en trend eller en "stil" och om vi läst om det i DN Kultur tillräckligt många gånger så börjar vi sannolikt till och med tycka om stilen. När någon bondlurk som inte läst DN Kultur klagar över Wingårds betongklossar - ja då kan den beläste arkitektkännaren rabbla ur sig spaltmeter med rättfärdigande teorier. När det egentligen främst handlar om affärsmodeller, marknadsföring via massmedia, politisk opportunism osv.

Kvar står grundläggande fakta: Vi rev ut vårt historiska hjärta och trampade själva på det. Folk som flyttade in i city blev psykiskt sjuka, började knarka och mördade sina egna barn. På Bellmans grav vid Clara kyrka tar nationens överlevande barn sin sista sil. Medan nya slavar importeras från Tornedalen, Sydamerika och Nordafrika. Kurderna kämpar för sitt land i stora manifestationer på Sergels torg. Tror till och med någon ställde upp en nedåtböjd flaggstång med en svensk flagga där för något år sedan som ett "konstprojekt". Tydligare kan det väl inte bli?

Jag tror faktiskt att knarkarna är något på spåret. För den moderna arkitekturen kring Sergels torg uppskattas nog ändå bäst under ett knarkrus. Jag förnekar till exempel inte att Celsing är en fantasifull och visionär arkitekt. Men miljön är definitivt inte trevlig, mysig, mänsklig och stimulerar inte till mänsklig reproduktion och tillväxt. Däremot passar den väldigt bra ihop med den typ av visionära korrespondenslära som narkotikaruset stimulerar. Men jag tror att riktigt bra arkitektur står sig utan kemiska hjälpmedel. Samt att även en bondlurk förmår att uppskatta den. Sedan kan det garanterat även finnas plats för ett och annat undantag - ett internationellt märkeshus, brutalistiskt parkeringshus, en skyskrapa, några rostiga plåtfasader som stimulerar fantasin och visionärerna. Men alla dessa originella skapelser kan enbart ha ett värde som kontrast till tradition och harmoni.
Citera
2024-04-21, 20:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta är en förenklad bild som saknar flera viktiga nyanser.

- Det som revs var ofta undermåliga, illa skötta fastigheter som inte gick att rädda.

- Synen på modernism/brutalism var helt annorlunda på 50-60 talet. De tyckte att det var snyggt och fräckt.

- En ny ekonomisk verklighet. För 150 år sedan var arbetarnas villkor horribla. Låga löner och många fler timmar/vecka. Därför gick det att bygga dyrare hus med mer och vackrare material.

- Vanligt folk bodde inte på Östermalm. De bodde i enklare trähus som för längesen har ruttnat eller brunnit upp. Bilden av hur det var förr är väldigt romantiserad. Vi väljer att komma ihåg och bevara top 1% dvs överklassens fastigheter.

- Om man i dag skulle bygga lika lyxigt som de bäst bevarade gamla lägenheterna skulle de bli svåra att sälja. Det finns ganska få hushåll som kan köpa en lägenhet för 15-20 miljoner.


Samtidigt tycker jag att man borde bygga mer i klassiska stilar men lyxigheten måste hållas inom rimliga gränser för att det ska bli kommersiellt gångbart.

Husen var oftast illa skötta för att de skulle rivas. Man rev hus som var 60-70 år gamla för att det var lönsamt. Det är mindre lönsamt idag, men sker fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback