Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 13:41
  #1
Avstängd
Fabianzzos avatar
Har grunnat en hel del på detta. Ta Frank Sinatra som exempel, lyssnade han på sin egen musik? Vad tror ni? Själv lyssnar jag på mitt saxofonspelande och dragspelsspelande hela tiden, men det är en annan grej. Hade jag sjungit hade jag blivit otroligt trött på min egen röst av att lyssna på min egen musik.
Citera
2024-04-21, 14:02
  #2
Medlem
Av min erfarenhet; Generellt sett nej.

Den egna musiken är ointressant då man i produktionen har granskat varenda detalj. Sedan finns det naturligtvis undantag, men jag känner ingen yrkesverksam musiker som lyssnar på sin egen musik.

Tillägg: Med lyssnar menar jag då att man sätter på sin skiva i rekreationssyfte. Inte att man exempelvis lyssnar på en liveinspelning för att se över hur det låter i syfte att ev. göra annorlunda på nästa spelning.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2024-04-21 kl. 14:04. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-21, 16:01
  #3
Medlem
L3nn4rts avatar
Är också egen musiker och är likadan som i inlägget ovan.

Kan känna att jag har fått till en riktigt bra grund och att det skulle kunna bli en sån hit att jag aldrig mer skulle behöva bry mig om det ekonomiska. Men när man sitter och går igenom varenda liten detalj, om och om igen i veckor innan allt blir klart, så är man trött på låten och är bara glad över att projektet blev klart. Sen börjar man på nytt, samma hitkänsla igen, samma slit och samma spykänslor när även det är klart.

Låter jag det gå något år och lyssnar på låtarna igen så kan jag tycka att jag gjorde något riktigt bra, men aldrig så att jag skulle lyssna på det dagligen. Varje gång jag hör min egen musik så hittar jag nåt att vara kritisk på i efterhand.
Citera
2024-04-21, 17:17
  #4
Medlem
mangoraja4evigts avatar
Producerar musik i min studio nästan varje dag. Lyssnar på mina egna låtar i efterhand när dom är färdiga om jag anser att dom blivit riktigt bra, men inte särkilt ofta och i största syfte att analysera detaljer och finna saker som jag kunde gjort bättre i nästa projekt. Sedan har man ju gjort vissa låtar med polare som blivit ganska bra och brukar lyssna på dom till och från, då mest för att det är ett kul/fint minne.
Citera
2024-04-21, 17:39
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Av min erfarenhet; Generellt sett nej.

Den egna musiken är ointressant då man i produktionen har granskat varenda detalj. Sedan finns det naturligtvis undantag, men jag känner ingen yrkesverksam musiker som lyssnar på sin egen musik.

Tillägg: Med lyssnar menar jag då att man sätter på sin skiva i rekreationssyfte. Inte att man exempelvis lyssnar på en liveinspelning för att se över hur det låter i syfte att ev. göra annorlunda på nästa spelning.
Barbara Streisand sade i en intervju i samband med nån bok hon släppte att hon inte lyssnar på sina egna gamla skivor, underförstått inte för nöjes skull. "Jag har lagt ner så mycket jobb på dem i studion att när det är klart så är jag också färdig med dem, jag känner inget behov av att återvända till dem". Nu är det ju inte hennes egen musik, i den meningen att hon sällan skrivit sina egna låtar, men reaktionen är nog i grunden ändå typisk för utövande musiker. Det blir svårt att mentalt koppla loss från minnet av det arbete och den ansträngning som låg bakom skivan, särskilt om man har fortsatt att sjunga en del av materialet live.

Som vanlig lyssnare är man fri från den bördan, man är fri att bara njuta av musiken eller dyka in i den. man hör inte heller de små missar och skönhetsfläckar som professionella musiker hör - särskilt på en inspelning där de själva är med.
Citera
2024-04-21, 19:03
  #6
Medlem
VillageOblivias avatar
Jag är hobbymusiker och det går lite i vågor för mig. Ibland lyssnar jag väldigt mycket på min egen musik -- den musik man själv gör är ju ändå skräddarsydd efter ens egna preferenser -- men det måste oftast ta ett tag efter att en låt fullbordats för att jag ska vilja lyssna på den. Direkt efter att en låt är klar är jag oftast totalt urless på den just för att jag har hört den om och om igen under inspelningsprocessen. Har man lyssnat på samma tiosekundersintervall på repeat i en halvtimme för att se till att gitarrdisten är på rätt nivå och crashcymbalen kommer in precis rätt är det sista man vill att höra samma riff igen.
Citera
2024-04-22, 22:10
  #7
Medlem
bobovikings avatar
Regina Lund gör det. Men det är hon nog tämligen ganska ensam om (både att som musiker lyssna på sin egen musik och att rent allmänt lyssna på musik av Regina Lund).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback