Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 16:37
  #1
Avstängd
Det är dags och bli ett jävla djur. Inget mer lek. Skäms över hur vek jag är just nu. Det är dags att börja jobba nu och göra pappa stolt. Jag vill styrkelyfta och köra MMA. Jag vill bli sjukt stark och kunna slåss sjukt bra. Jag vill prestera bäst på båda två. Hur ska jag kombinera det för maximal resultat på båda? Jag har sökt och hittar inget konkret. Många säger att det är svårt att köra båda samtidigt pga nervsystemet eller något sådant. Jag undrar hur jag gör detta på bästa sätt?

Jag är 1.92m lång och är 21 år gammal. Pluggar just nu på universitet och jobbar samtidigt. Jag är just nu skinny fat och väger typ 90kg. Kan inte ens bänka 40kg… jag är helsvensk. Jag skulle inte tro att jag ens har i närheten av normalt testosteron värde (allvarlig d vitamin brist, fjun (jätte lite skägg) och har nästan inget hår på bröst, mage eller rygg, jag får inte stånd när jag vaknar upp på morgonen och har nästan aldrig någonsin fått det i hela mitt liv, rör mig knappt, äter mycket chips och dricker mycket läsk och äter choklad, sover extremt dåligt (ligger väl på max 5 timmar per natt), runkar dagligen 10 gånger (är väl inget fel i sig att komma 10 gånger om det är typ sex? Finns en sjukt snygg brud på internet som gör mig helt galen… önska jag kunde träffa henne i verkligheten… sjukt stora bröst jösses!!!), dricker knappt något vatten (nu är det ändå bra pga all östrogen i dricksvattnet och alla andra fittkemikalier) bland annat.

Jag undrar hur jag ska lägga upp det?

Vad för ändringar behöver jag göra?

I vilket tidspann kan jag förväntas klara av blablabla? Typ år 1: år 1,5: osv osv?


Som mål med styrketräningen har jag att jag iallafall om 4 år ska kunna knäböja 300kg. Helst lite mer än så på kanske 350kg men vi drar ner till och är ”realistiska”… 300kg är ändå jävligt mycket och då tänker jag 300kg på 5 styckna rena och bra form repetitioner. Ingen dålig teknik alltså. Inga hjälpmedel som bälte eller sådana överdrag man har över knäna som hjälper lyfta vikten. Helt naturligt alltså. Vilken vikt ska jag ligga på då? 120kg ungefär? Ska jag cutta i perioder för att få bort överflödigt fett så att jag kan bli starkare och rörligare och snabbare eftersom jag blir ”lite lättare” (för såvitt jag vet så skapar inte fett någon som helst styrka så det är egentligen extra vikt man bär på. Det är ju musklerna som presterar, så förlorar jag 5 kg fett och förlorar kanske 1kg eller 2kg muskler så har jag ju blivit lättare och därmed snabbare. Kanske lite svagare men i helheten så hjälper det ju mig att prestera, särskilt i ett slagsmål där snabba rörelser är en väldigt bra fördel)? Bör jag utföra utövningar som främjar och först och främst utvecklingar de snabba muskler fibrerna? Så att jag kan få ett snabbare slag? Snabbare spark? Kan bli mer explosiv?


Det är många frågor i texten ovanför och svara helst på alla.


Vad är era upplevelser?

Vad kan jag förvänta mig?

Hur hårt kan jag maximalt köra på?

Hur mycket pengar kommer det här kosta?

Min längd anser jag vara en fördel, eftersom jag kan väga mer och fortfarande vara ”smal” alltså inte att jag blir en kub som knappt kan gå. Utan jag kan väga 120/130kg och fortfarande vara rörlig. Detta stämmer? Exempelvis så är några exempel på folk i min längd i 120 och 130kgs viktklassen Francis Ngannou(https://i.ytimg.com/vi/DrgNDdTsLgc/maxresdefault.jpg), TJ Watt (https://res.cloudinary.com/ybmedia/i...h-steelers.jpg), Myles Garrett (https://media.cleveland.com/plain-de...075be2cecd.jpg)

Ett annat exempel på en ganska ful kropp är Jon Jones. Han vägde in på enbart 112kg fördelat på hans 1.93m långa kropp och då såg han ut såhär https://i.redd.it/for-those-commenti...=webp&80585023 och han hade inte chockartat gått upp i vikt utan hans viktuppgång tog det 3 av hårt arbete….


Tack så mycket för all hjälp. Fråga mig vad ni vill.
Citera
2024-04-21, 17:42
  #2
Medlem
Flabbars avatar
Ambitiöst att sikta på svenskt rekord i knäböj inom några år. Lycka till.
Citera
2024-04-21, 18:59
  #3
Medlem
maxatdunders avatar
Personligen tycker jag du ska satasa på att bli en bra fighter med den längden, du kommer aldrig se liten ut så du det räcker fint med 3xmma och 2xstyrketräna i veckan. Enbart 3 gånger mma i veckan kommer göra dig i bra form, men vill du maximera så lägg till styrketräningen.

Sen tror jag inte på att du inte ens tar 40kg i bänken.
Citera
2024-04-21, 19:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Personligen tycker jag du ska satasa på att bli en bra fighter med den längden, du kommer aldrig se liten ut så du det räcker fint med 3xmma och 2xstyrketräna i veckan. Enbart 3 gånger mma i veckan kommer göra dig i bra form, men vill du maximera så lägg till styrketräningen.

Sen tror jag inte på att du inte ens tar 40kg i bänken.
Väldigt bra svar jag hade nog inte kunnat säg det bättre själv.

Tre MMA pass i veckan kommer man långt med om man vill utvecklas snabbt tekniskt (åtminstone som motionär) och det är ju en sport som bygger både kondis och explosivitet rent fysiskt.

Sedan två pass i veckan på gymmet där man satsar på styrketräning i en mix som bygger både muskler och råstyrka då det finns mängder av sätt att träna på i gymmet men absolut ingen mer cardio där om du redan kör så många MMA pass och inte har typ SM ambitioner eller vill bli proffs.

Du får redan tillräckligt med kondis på MMA passen så det räcker och blir över för en Svensson utan tävlingsambitioner.
__________________
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-04-21 kl. 19:18.
Citera
2024-04-21, 19:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Ambitiöst att sikta på svenskt rekord i knäböj inom några år. Lycka till.
Alltså 300kg är väl möjligt om man tittar internationellt.
Citera
2024-04-21, 19:33
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Personligen tycker jag du ska satasa på att bli en bra fighter med den längden, du kommer aldrig se liten ut så du det räcker fint med 3xmma och 2xstyrketräna i veckan. Enbart 3 gånger mma i veckan kommer göra dig i bra form, men vill du maximera så lägg till styrketräningen.

Sen tror jag inte på att du inte ens tar 40kg i bänken.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Väldigt bra svar jag hade nog inte kunnat säg det bättre själv.

Tre MMA pass i veckan kommer man långt med om man vill utvecklas snabbt tekniskt (åtminstone som motionär) och det är ju en sport som bygger både kondis och explosivitet rent fysiskt.

Sedan två pass i veckan på gymmet där man satsar på styrketräning i en mix som bygger både muskler och råstyrka då det finns mängder av sätt att träna på i gymmet men absolut ingen mer cardio där om du redan kör så många MMA pass och inte har typ SM ambitioner eller vill bli proffs.

Du får redan tillräckligt med kondis på MMA passen så det räcker och blir över för en Svensson utan tävlingsambitioner.

Jag vill bli en riktigt bra kämpe. Alltså riktigt bra. Nu kanske det är lite jävligt ambitiöst men jag skulle vilja kunna komma in i , väga vad jag vill (oavsett vikt), och typ slåss mot jon jones. Iallafall ge honom en jävla kamp. Jon Jones vägde mot Gane typ 112kg vägde han in på typ. Skulle väl kunna väga 120kg eller 130kg och vara ett jävla odjur och ge honom en fajt. Nu måste ni se det mellan raderna också. Det måste inte vara precis Jon Jones osv men typ den nivån. Jag är alltså en jävla bra kämpe. Och om det beror på överlägsen teknik eller styrka får vara men jag vill helst vara skitstark och skitteknisk. Det måste ju gå om man lägger i och kämpar hårt?

Ingen uthållningsträning alltså? Inget löp eller som?


Och nej jag tar faktiskt inte 40kg i bänk hahah. Vad tar du själv?
Citera
2024-04-21, 20:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Jag vill bli en riktigt bra kämpe. Alltså riktigt bra. Nu kanske det är lite jävligt ambitiöst men jag skulle vilja kunna komma in i , väga vad jag vill (oavsett vikt), och typ slåss mot jon jones. Iallafall ge honom en jävla kamp. Jon Jones vägde mot Gane typ 112kg vägde han in på typ. Skulle väl kunna väga 120kg eller 130kg och vara ett jävla odjur och ge honom en fajt. Nu måste ni se det mellan raderna också. Det måste inte vara precis Jon Jones osv men typ den nivån. Jag är alltså en jävla bra kämpe. Och om det beror på överlägsen teknik eller styrka får vara men jag vill helst vara skitstark och skitteknisk. Det måste ju gå om man lägger i och kämpar hårt?

Ingen uthållningsträning alltså? Inget löp eller som?


Och nej jag tar faktiskt inte 40kg i bänk hahah. Vad tar du själv?
Aja lycka till.

Det finns väldigt många som tävlar i MMA idag i Sverige kontra förr och fler proffs än förr också (då vi har många amatörer också förutom proffsen nu) och hur många når ens UFC som är svenska medborgare och hur har det gått för dem om vi bortser ifrån typ Alex ? jo i de flesta fall inget vidare.

Om du nu är seriös och otränad så börja med två pass MMA i veckan men utöka till typ fyra så fort kondisen och kroppen tillåter det.

Sedan konditionsträning typ gammal hederlig löpning som komplement för att få ännu bättre flås och lite gymträning på det om det skulle behövas för att bygga muskler och styrka om behov finns.

Detta är väl ungefär den mängden träning som krävs om vi pratar amatörnivå i Sverige på ett ungefär men det kan variera.

Sedan ska du börja tävla och slå så mycket andra amatörer du kan och helst vinna SM.

Efter det bli proffs och om du vill satsa helhjärtat skita i jobb och studier och köra 12 pass i veckan när kroppen pallar det typ ett MMA pass om dagen samt ett fyspass (kondition eller styrka på det) 6 dagar i veckan med en vilodag och göra dej beredd på att leva på existensminimum, halvtidsjobb kan funka men sen måste du troligtvis ha sponsorer också för att överleva.

Sedan bli så bra så att du kan slå alla andra proffs i samma viktklass i Sverige och med lite tur hamna i typ Cage Warriors.

Nu måste du nita de bästa där och ta bältet i din viktklass och först då hör förmodligen UFC av sig.

Väl i UFC kommer du troligtvis att få tokstryk och åka ur snabbt med tanke på hur det har sett ut historiskt för svenskar eller svenska medborgare som har lyckats få UFC kontrakt.

Just det för att öht ha en chans att lyckas i UFC bör du dessutom helst flytta utomlands (helst till USA) för att få bästa tänkbara träning också.

Men du måste ställa dig frågan vad har du som inte Alexander Gustavsson hade ?
__________________
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-04-21 kl. 20:44.
Citera
2024-04-21, 20:42
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Jag vill bli en riktigt bra kämpe. Alltså riktigt bra. Nu kanske det är lite jävligt ambitiöst men jag skulle vilja kunna komma in i , väga vad jag vill (oavsett vikt), och typ slåss mot jon jones. Iallafall ge honom en jävla kamp. Jon Jones vägde mot Gane typ 112kg vägde han in på typ. Skulle väl kunna väga 120kg eller 130kg och vara ett jävla odjur och ge honom en fajt. Nu måste ni se det mellan raderna också. Det måste inte vara precis Jon Jones osv men typ den nivån. Jag är alltså en jävla bra kämpe. Och om det beror på överlägsen teknik eller styrka får vara men jag vill helst vara skitstark och skitteknisk. Det måste ju gå om man lägger i och kämpar hårt?

Ingen uthållningsträning alltså? Inget löp eller som?


Och nej jag tar faktiskt inte 40kg i bänk hahah. Vad tar du själv?

Först måste du lära dig de basala grunderna. Bland annat att det inte tar 1-1,5 år för dig.
Sedan spelar det ingen roll om du är en kämpe. Teknik är A och O. Och det lär du inte upp dig så fort.
Jag skulle gissa att du skulle kunna få din första match inom kampsport om fyra, fem år med hårt jobb.
Citera
2024-04-21, 20:53
  #9
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Och nej jag tar faktiskt inte 40kg i bänk hahah. Vad tar du själv?

Du borde klara runt 63 kg vilket motsvarar armhävningar för dig på 90 kg.
Om du gör dom på knäna så blir det åtminstone ca 48 till 55kg.

Låter som du har extremt låg viljestyrka.
Citera
2024-04-21, 20:59
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Aja lycka till.

Det finns väldigt många som tävlar i MMA idag i Sverige kontra förr och fler proffs än förr också (då vi har många amatörer också förutom proffsen nu) och hur många når ens UFC som är svenska medborgare och hur har det gått för dem om vi bortser ifrån typ Alex ? jo i de flesta fall inget vidare.

Om du nu är seriös och otränad så börja med två pass MMA i veckan men utöka till typ fyra så fort kondisen och kroppen tillåter det.

Sedan konditionsträning typ gammal hederlig löpning som komplement för att få ännu bättre flås och lite gymträning på det om det skulle behövas för att bygga muskler och styrka om behov finns.

Detta är väl ungefär den mängden träning som krävs om vi pratar amatörnivå i Sverige på ett ungefär men det kan variera.

Sedan ska du börja tävla och slå så mycket andra amatörer du kan och helst vinna SM.

Efter det bli proffs och om du vill satsa helhjärtat skita i jobb och studier och köra 12 pass i veckan när kroppen pallar det typ ett MMA pass om dagen samt ett fyspass (kondition eller styrka på det) 6 dagar i veckan med en vilodag och göra dej beredd på att leva på existensminimum, halvtidsjobb kan funka men sen måste du troligtvis ha sponsorer också för att överleva.

Sedan bli så bra så att du kan slå alla andra proffs i samma viktklass i Sverige och med lite tur hamna i typ Cage Warriors.

Nu måste du nita de bästa där och ta bältet i din viktklass och först då hör förmodligen UFC av sig.

Väl i UFC kommer du troligtvis att få tokstryk och åka ur snabbt med tanke på hur det har sett ut historiskt för svenskar eller svenska medborgare som har lyckats få UFC kontrakt.

Just det för att öht ha en chans att lyckas i UFC bör du dessutom helst flytta utomlands (helst till USA) för att få bästa tänkbara träning också.

Men du måste ställa dig frågan vad har du som inte Alexander Gustavsson hade ?


Du har helt rätt såklart. Det är väldigt orealistiskt och drömtänkande att tro att man kan klara av det här. Jag skulle nog kunna säga att typ en handfull i Sverige är kapabla till det här och då är nog de flesta in etniska svenskar. Men jag har alltid trott på mig själv. Och så har det varit även i typ skolan. När jag väl tar tag i saker och lyssnar och faktiskt pluggar så får jag alltid högsta möjliga betyg. När jag förskjutet på saker och är lat så går det sämre. Så jag hoppas ju att jag klarar av det med hård träning och att kämpa.

Jag vet inte vad Alexander Gustafsson har eller vad han inte har. Jag vet att han blev nedslagen av Jon jones på typ 2 min?

Tack för all hjälp. Jag syftar inte på att jag ska tävla dock. Utan jag ska vara kapabel att slåss mot dem men jag kommer inte tävla.
Citera
2024-04-21, 21:04
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Först måste du lära dig de basala grunderna. Bland annat att det inte tar 1-1,5 år för dig.
Sedan spelar det ingen roll om du är en kämpe. Teknik är A och O. Och det lär du inte upp dig så fort.
Jag skulle gissa att du skulle kunna få din första match inom kampsport om fyra, fem år med hårt jobb.
Jag ska inte tävla däremot så ska jag kunna sänka de som tävlar. Förstår du?

Fast tror du inte det kan finnas en kombination av styrka och teknik? Det tror jag och det har jag sett bevis på. Starkare och större personer behöver inte vara lika tekniskt duktiga som svagare.
Citera
2024-04-21, 21:04
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Du borde klara runt 63 kg vilket motsvarar armhävningar för dig på 90 kg.
Om du gör dom på knäna så blir det åtminstone ca 48 till 55kg.

Låter som du har extremt låg viljestyrka.
Nej det kan jag inte faktiskt.

Vad menar du med viljestyrka?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback