Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 02:46
  #13
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Exakt. Alla som är rika på riktigt bär inte Rolex, de bär typ Casio, Invicta eller kanske bulovaklockor på sin höjd. Hade konstant varit rädd för att bli rånad om jag gick runt med en dyrbit kring handleden. Samma sak, om jag hade fått en Ferrari hade jag tackat nej, eller tagit den till tippen. Jag är större än så.

Nja de som är snuskigt rika bär en unik IWC och Patek osv. Av en mer diskret och klassisk variant.

De ser oftast ut som vanliga gubbur med läder rem
Citera
2024-04-22, 13:34
  #14
Medlem
KuReLuBs avatar
Är väl ingen ny företeelse att klockor är en statusmarkör för allt från rika på riktigt till radhuskonsulter och babbgängen.
Citera
2024-04-22, 15:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoDenGalne
Nja de som är snuskigt rika bär en unik IWC och Patek osv. Av en mer diskret och klassisk variant.

De ser oftast ut som vanliga gubbur med läder rem


Iwc!😂

Nej vi bär Rolex, Patek, RM, AP eller Vacheron Constantine, och ibland g-Shock.
Citera
2024-04-22, 16:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Exakt. Alla som är rika på riktigt bär inte Rolex, de bär typ Casio, Invicta eller kanske bulovaklockor på sin höjd. Hade konstant varit rädd för att bli rånad om jag gick runt med en dyrbit kring handleden. Samma sak, om jag hade fått en Ferrari hade jag tackat nej, eller tagit den till tippen. Jag är större än så.

Märks att du inte vistas i miljöer där riktigt framgångsrika människor rör sig. I så fall skulle du veta att rika människor definitivt ofta har kvalitetsur. De gillar kvalitet. Det ska iofs erkännas att många bytt till smartklockor men många bär fortfarande mekaniska ur.

Vet inte hur många Pateks och PM Rolexar jag såg på Bora Bora till exempel. Minns fortfarande en silverräv med fotomodellsnygg tjej i 33-årsåldern som bar en Yachtmaster II i helguld och en snygg asiatisk kvinna i på ett femstjärnigt hotells barnavdelning som nonchalant bar på en oysteflex yachtmaster i roseguld. Ren och skär klass! Särskilt silverräven. Han hade kunnat bära något diskret, men vid en viss nivå bestämde han sig nog att han inte gives a fuck så att säga.
Citera
2024-04-22, 17:33
  #17
Medlem
Personligen tycker jag inte Rolex och andra dyrur är kvalitetsur, dom felar ju flera sekunder per dygn, så att ha dom för att visa korrekt tid, nää
Citera
2024-04-22, 19:03
  #18
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Men det är inte mycket som slår ett mekaniskt urverk från Schweiz. Eller det är det väl - men det ÄR King Kong

Har två. En spelade jag hem i en pokerturnering när pokern peakade i början av 10-talet och den andra kommer ifrån min fader.

Affektionsvärde. Ska det vara så svårt att begripa.

Haha.. Ett genuint intresse är väl inte samma sak som en trend, eller 😉
Citera
2024-04-22, 19:36
  #19
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Haha.. Ett genuint intresse är väl inte samma sak som en trend, eller 😉

"Varför denna hype kring klockor?"
Citera
2024-04-22, 19:40
  #20
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
"Varför denna hype kring klockor?"

Ja en viss sorts klockor har hypats senaste åren.
Citera
2024-04-22, 20:05
  #21
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Ja en viss sorts klockor har hypats senaste åren.

Jag gav bara min syn på saken, eller hur då?

Att det handlar om affektionsvärdet och inte något mindervärdeskomplex, materialism eller någon dålig jävla självkänsla.

Men visst, det har varit extra hype-hype med vräkiga klockor, guld och bling bling ett tag nu.

Undra vad det kan bero på då.
Citera
2024-04-22, 21:13
  #22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Jag gav bara min syn på saken, eller hur då?

Att det handlar om affektionsvärdet och inte något mindervärdeskomplex, materialism eller någon dålig jävla självkänsla.

Men visst, det har varit extra hype-hype med vräkiga klockor, guld och bling bling ett tag nu.

Undra vad det kan bero på då.

Alltså jag gnällde inte på dig. Tvärt om. Jag menade att om man har ett genuint intresse (som du har eller?) så är det nånting helt annat (bättre) än att kliva på en hype.
Citera
2024-04-22, 21:14
  #23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Varför denna hype kring klockor? Känns som många på sistone har börjat intressera sig för klockor och dyra sådana. Enligt mig är Rolex och alla andra märken bara skärp. Hade jag fått en helt ny Rolex nu hade jag tackat nej/slängt den i soptunnan, jag är betydligt större än så. Varför ska man ens ha en sådan dyr klocka? Inte ens snygga. Om man gillar designen finns billigare alternativ för några hundra. Själv kör jag på en träklocka från Televerket, inte dyr alls, inte flashig alls, men bra med en rik historia, haft den sen Vasaloppet 89. Kan det röra sig om mindervärdeskomplex, materialism och dålig självkänsla?
Skulle du kastat en Rolex i soptunnan, haha det tror jag inte ett dugg på...
Citera
2024-04-22, 21:32
  #24
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Alltså jag gnällde inte på dig. Tvärt om. Jag menade att om man har ett genuint intresse (som du har eller?) så är det nånting helt annat (bättre) än att kliva på en hype.

Det är lugnt gubben, jag bara förklarade.

Nej, inget speciellt intresse för klockor. Är bara så otroligt medveten, det är nästan kusligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback