Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 21:26
  #1
Avstängd
Fabianzzos avatar
Varför denna hype kring klockor? Känns som många på sistone har börjat intressera sig för klockor och dyra sådana. Enligt mig är Rolex och alla andra märken bara skärp. Hade jag fått en helt ny Rolex nu hade jag tackat nej/slängt den i soptunnan, jag är betydligt större än så. Varför ska man ens ha en sådan dyr klocka? Inte ens snygga. Om man gillar designen finns billigare alternativ för några hundra. Själv kör jag på en träklocka från Televerket, inte dyr alls, inte flashig alls, men bra med en rik historia, haft den sen Vasaloppet 89. Kan det röra sig om mindervärdeskomplex, materialism och dålig självkänsla?
__________________
Senast redigerad av Fabianzzo 2024-04-21 kl. 21:35.
Citera
2024-04-21, 21:32
  #2
Medlem
Bolanetorsks avatar
Fattar inte heller. Folk är så jukt materialistiska och fåniga...

Man har ju luren nuförtiden. Har man klocka ska det ju vara en smart så man får lite funktionalitet.
Citera
2024-04-21, 21:33
  #3
Medlem
Crabbofixs avatar
en del har ett genuint intresse för mekaniken bakom klocka, dess historia osv.
för andra är det en status symbol
för vissa ett slags smycke då män inte har så stora möjligheter att smycka ut sig jämfört med kvinnor.
några ser det som en investering.
vissa har det som en accessoar, kanske som ett slags pricken över i som går med deras klädstil i övrigt, eller ett sätt att uttrycka sig.
Citera
2024-04-21, 21:37
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Får många har blivit nyrika kanske. Se på en sådan som Jan Emanuel bara. Han måste ju skryta med hur rik han är och det med hur dyr klocka han bär.

Personligen skulle man ju inte vara helt bekväm även om man skulle varit rik som troll att bära en klocka värd över 10K. Jag menar allt över den prisklassen och det är ju inte längre en bara fucking klocka utan just något att skryta med bara.
Citera
2024-04-21, 21:39
  #5
Avstängd
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Får många har blivit nyrika kanske. Se på en sådan som Jan Emanuel bara. Han måste ju skryta med hur rik han är och det med hur dyr klocka han bär.

Personligen skulle man ju inte vara helt bekväm även om man skulle varit rik som troll att bära en klocka värd över 10K. Jag menar allt över den prisklassen och det är ju inte längre en bara fucking klocka utan just något att skryta med bara.
Exakt. Alla som är rika på riktigt bär inte Rolex, de bär typ Casio, Invicta eller kanske bulovaklockor på sin höjd. Hade konstant varit rädd för att bli rånad om jag gick runt med en dyrbit kring handleden. Samma sak, om jag hade fått en Ferrari hade jag tackat nej, eller tagit den till tippen. Jag är större än så.
__________________
Senast redigerad av Fabianzzo 2024-04-21 kl. 21:41.
Citera
2024-04-21, 21:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Varför denna hype kring klockor? Känns som många på sistone har börjat intressera sig för klockor och dyra sådana. Enligt mig är Rolex och alla andra märken bara skärp. Hade jag fått en helt ny Rolex nu hade jag tackat nej/slängt den i soptunnan, jag är betydligt större än så. Varför ska man ens ha en sådan dyr klocka? Inte ens snygga. Om man gillar designen finns billigare alternativ för några hundra. Själv kör jag på en träklocka från Televerket, inte dyr alls, inte flashig alls, men bra med en rik historia, haft den sen Vasaloppet 89. Kan det röra sig om mindervärdeskomplex, materialism och dålig självkänsla?
För mig är en del klockor skräp. Andra klockor däremot är i mina ögon konstverk. Med det sagt så finns det inget som säger att en klocka är "cool" på grund av att den är dyr. Hublot och Tag Heuer är skräp medans många Rolex klockor som du nämner är konstverk
Citera
2024-04-21, 21:47
  #7
Avstängd
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
För mig är en del klockor skräp. Andra klockor däremot är i mina ögon konstverk. Med det sagt så finns det inget som säger att en klocka är "cool" på grund av att den är dyr. Hublot och Tag Heuer är skräp medans många Rolex klockor som du nämner är konstverk
Fattar typ vad du menar, men på vilket sätt är Rolex ett konstverk?
Citera
2024-04-21, 21:48
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Får många har blivit nyrika kanske. Se på en sådan som Jan Emanuel bara. Han måste ju skryta med hur rik han är och det med hur dyr klocka han bär.

Personligen skulle man ju inte vara helt bekväm även om man skulle varit rik som troll att bära en klocka värd över 10K. Jag menar allt över den prisklassen och det är ju inte längre en bara fucking klocka utan just något att skryta med bara.
Det finns undantag men de allra flesta som bär sådana klockor är sådana riktiga jävla pajasar. Vad tycker du?
Citera
2024-04-21, 21:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Fattar typ vad du menar, men på vilket sätt är Rolex ett konstverk?
Orkar inte ge ett långt utdraget svar, det finns det kunnigare personer som kan göra bättre än mig. Men kort och gott är det så att anledningen till att det finns en "hype" kring klockor som du säger är på grund av Rolex. Anledningen till att folk pratar om klockor på det sättet som folk gör idag är pga Rolex. Efterfrågan på Rolex klockor idag är att efterlikna med konstverk, långa köer och väntetider. Själva tillverkningen och mekaniken i klockorna är ett konstverk i liten förpackning.

Men som sagt så verkar kidsen och nyrika människor idag tro att en klocka är cool för att den är dyr. Ett konkret exempel på detta är Hublot klockor som kostar 100-200 tusen kronor utan att göra någonting bättre än en Hamilton klocka för 10 tusen.

Varför är de konstverk? Se det som att mekaniken i sig ofta är värd mycket och att märket representerar konstnären. Rolex är klockans Picasso kan man säga
Citera
2024-04-21, 21:57
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Det finns undantag men de allra flesta som bär sådana klockor är sådana riktiga jävla pajasar. Vad tycker du?

Klart det finns. Själv om man vill vara extra fin för ett tillfälle bär man ju en guldklocka man ärvt. Inget extra sett till märke osv. Men det är en antikvitet från 60-talet. Högst troligen värd en bit över 10K.

Annars är det ju intressant vilket intresse det finns för just klockor. Personer kommer alltså bedöma dig utifrån vilken klocka du bär. Sedan som sagts så riktigt jävla rika kan ju bära en bra Casio.
Citera
2024-04-21, 21:58
  #11
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Senaste tiden? Det är väl snarare en gammal trend som håller på att blekna.
Citera
2024-04-22, 01:52
  #12
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Senaste tiden? Det är väl snarare en gammal trend som håller på att blekna.

Men det är inte mycket som slår ett mekaniskt urverk från Schweiz. Eller det är det väl - men det ÄR King Kong

Har två. En spelade jag hem i en pokerturnering när pokern peakade i början av 10-talet och den andra kommer ifrån min fader.

Affektionsvärde. Ska det vara så svårt att begripa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback