Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 23:57
  #1
Medlem
För ca ett år sedan vann jag en stor summa pengar som jag nu placerat och de genererar ca en svenssonlön varje månad. Jag har fru och två barn.

Jag går i tankarna att gå ner i tid eller säga upp mig helt från jobbet för att kunna erbjuda mina barn kortare dagar på förskolan och ha mer tid åt hushållet, fritid, träning och ideellt arbete. Frågan är hur jag kan göra för att inte tappa mina barns rätt till förskola. Någon som varit med om liknande och kommit på ett bra sätt att ha status som 80-100% arbetande men i sjävla verket jobba ca 25% och leva på avkastning? Funderar på om man kan starta eget företag på ett smart sätt.
Citera
2024-04-22, 00:16
  #2
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FREEHK
För ca ett år sedan vann jag en stor summa pengar som jag nu placerat och de genererar ca en svenssonlön varje månad. Jag har fru och två barn.

Jag går i tankarna att gå ner i tid eller säga upp mig helt från jobbet för att kunna erbjuda mina barn kortare dagar på förskolan och ha mer tid åt hushållet, fritid, träning och ideellt arbete. Frågan är hur jag kan göra för att inte tappa mina barns rätt till förskola. Någon som varit med om liknande och kommit på ett bra sätt att ha status som 80-100% arbetande men i sjävla verket jobba ca 25% och leva på avkastning? Funderar på om man kan starta eget företag på ett smart sätt.


Här är en bra tråd.

(FB) Leva på avkastning realistiskt?
Citera
2024-04-22, 00:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FREEHK
För ca ett år sedan vann jag en stor summa pengar som jag nu placerat och de genererar ca en svenssonlön varje månad. Jag har fru och två barn.

Jag går i tankarna att gå ner i tid eller säga upp mig helt från jobbet för att kunna erbjuda mina barn kortare dagar på förskolan och ha mer tid åt hushållet, fritid, träning och ideellt arbete. Frågan är hur jag kan göra för att inte tappa mina barns rätt till förskola. Någon som varit med om liknande och kommit på ett bra sätt att ha status som 80-100% arbetande men i sjävla verket jobba ca 25% och leva på avkastning? Funderar på om man kan starta eget företag på ett smart sätt.
Att starta företag är väl en bra ide. Det är ju omöjligt att kontrollera hur mycket du jobbar.
Ingen kan tvinga dig att ens ta ut lön.
Citera
2024-04-22, 00:38
  #4
Medlem
Men du ville ju att ungarna inte skulle behöva vara på förskolan så mycket. De har rätt till minst 3 timmar/dag även om föräldrarna inte jobbar.

https://www.skolverket.se/regler-och...-till-forskola
Citera
2024-04-22, 00:43
  #5
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Grattis till vinsten, jag har ofta funderat hur det funkar med avkastning för enorma belopp.


Vi säger att Jeff Bezos skyfflar in 500 miljarder kronor på ett bankkonto. Har banken ens råd att ge honom en procentuell avkastning utan att gå i konkurs? Hur fungerar det för de superrika? Kanske lite offtopic men har alltid undrat hur en bank kan ha muskler för att ge miljarder i avkastning åt en kund.

Bra att du funderar på att kliva av. Det var ett ungt par i Gislaved nyligen som vann hundratals miljoner eller liknande på Lotto och de bestämde sig för att fortsätta knega heltid, låter extremt deppigt...
__________________
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-04-22 kl. 00:47.
Citera
2024-04-22, 01:06
  #6
Medlem
De har ju det insatta kapitalet som de kan investera eller låna ut till högre ränta än inlåningsräntan, så det är nog inget problem.
Citera
2024-04-22, 01:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Att starta företag är väl en bra ide. Det är ju omöjligt att kontrollera hur mycket du jobbar.
Ingen kan tvinga dig att ens ta ut lön.

Läste att förskolor kan begära ut deklaration från sin firma för att bedöma om man är arbetande. Vad tror du det finns för risk? Har du någon idé på en egen firma som kan omsätta mycket kapital men inte kräva så mycket arbete? För att på så sätt skapa illusionen om fulltidsarbete.


Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Men du ville ju att ungarna inte skulle behöva vara på förskolan så mycket. De har rätt till minst 3 timmar/dag även om föräldrarna inte jobbar.

Mina går just nu från 7:30 till 16:30 och är helt körda på kvällarna. När jag var föräldraledig med nr2 gick nr1 09:00-15:00 och det känns mycket bättre i magen. Under den tiden hinner jag ta hand om det jag skrev i startinlägget


Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Grattis till vinsten, jag har ofta funderat hur det funkar med avkastning för enorma belopp.

Jag har skapat en egen portfölj på olika platformar som ger mig schysst avkastning till låg risk. Inga fasträntekonton.
Citera
2024-04-22, 01:32
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Att sluta jobba eller inte beror på vad jobbet betyder för dig socialt. Själv skulle jag sagt upp mig omedelbart (vilket jag gjorde när jag fick tillfälle att leva på mina pengar).

Jag har fullt upp i livet med att göra än det ena än det andra. Men många människor klarar ju inte av att hitta på saker av någon anledning.

Men du bör se till att ha någon slags regelbunden sysselsättning för att i längden må bra. Men det kan ju vara vad som helst eftersom du redan har pengarna. Du kan satsa på att bli musiker, bygga autonoma mini-fordon, engagera dig i en förening eller vad som passar dig. Skriva böcker kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Grattis till vinsten, jag har ofta funderat hur det funkar med avkastning för enorma belopp.


Vi säger att Jeff Bezos skyfflar in 500 miljarder kronor på ett bankkonto. Har banken ens råd att ge honom en procentuell avkastning utan att gå i konkurs? Hur fungerar det för de superrika? Kanske lite offtopic men har alltid undrat hur en bank kan ha muskler för att ge miljarder i avkastning åt en kund.

Bra att du funderar på att kliva av. Det var ett ungt par i Gislaved nyligen som vann hundratals miljoner eller liknande på Lotto och de bestämde sig för att fortsätta knega heltid, låter extremt deppigt...

Banken omsätter de 500 miljarderna och ger Bezos del av avkastningen som de 500 miljarderna genererar under omsättning för banken.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2024-04-22 kl. 01:38.
Citera
2024-04-22, 06:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Grattis till vinsten, jag har ofta funderat hur det funkar med avkastning för enorma belopp.


Vi säger att Jeff Bezos skyfflar in 500 miljarder kronor på ett bankkonto. Har banken ens råd att ge honom en procentuell avkastning utan att gå i konkurs? Hur fungerar det för de superrika? Kanske lite offtopic men har alltid undrat hur en bank kan ha muskler för att ge miljarder i avkastning åt en kund.

I dagens läge är det väl så att bankens inlåningsränta är lägre än riksbankens styrränta. Bankerna kan ju rent av bara sätta in pengarna på riksbanken.

Problemet med absurt stora summor är snarare rena logistikproblem. Han kan ju t.ex. inte bara sälja sina Amazon-aktier sådär och få ut 500mdr, för det är nog inte så att han har de där 500mdr på bankkontot. Han kan nog inte heller bara växla sina $50mdr till svenska kronor sådär bara heller (för det kräver ju att han hittar någon som vill ha $50mdr och som sitter på 500mdr SEK).
Citera
2024-04-22, 06:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FREEHK
För ca ett år sedan vann jag en stor summa pengar som jag nu placerat och de genererar ca en svenssonlön varje månad. Jag har fru och två barn.

Tänk på att du bör ta höjd för att börsen kan gå sämre under perioder. Att de just nu ger en sådan avkastning behöver inte betyda att kapitalet är tillräckligt för att leva på.

En annan sak att ha i åtanke är att det kanske inte är så hållbart om lyxen bara tillkommer den ena av er. Frun kanske inte tycker det är rättvist att hon skall jobba och slita 8-17 medan du "sitter hemma och pelar navelludd".

Jag går i tankarna att gå ner i tid eller säga upp mig helt från jobbet för att kunna erbjuda mina barn kortare dagar på förskolan och ha mer tid åt hushållet, fritid, träning och ideellt arbete. Frågan är hur jag kan göra för att inte tappa mina barns rätt till förskola. Någon som varit med om liknande och kommit på ett bra sätt att ha status som 80-100% arbetande men i sjävla verket jobba ca 25% och leva på avkastning? Funderar på om man kan starta eget företag på ett smart sätt.[/quote]

Som sagt du ville ju att barnen skulle gå ner i förskoletid vilket du ju har även utan arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av FREEHK
Läste att förskolor kan begära ut deklaration från sin firma för att bedöma om man är arbetande. Vad tror du det finns för risk? Har du någon idé på en egen firma som kan omsätta mycket kapital men inte kräva så mycket arbete? För att på så sätt skapa illusionen om fulltidsarbete.

Problemet är förstås att om de gör så så tittar de ju i första hand på att du tjänar pengar som du skattar för. Det blir svårt att skapa illussionen att du jobbar heltid och tjänar multum utan att behöva skatta som om du gjorde det.

Dock låter det ju orimligt om du har ett nystartat företag att du skulle tjäna massa pengar. Det kan ju ta lång tid mellan man startar ett företag och det blir lönsamt (och därmed medger att man tar ut lön), under tiden ser det ut i deklarationen som att du går arbetslös (det kan finnas små tecken i deklarationen, men det behöver inte ens framgå att du driver företag i din deklaration).

Hade pengarna varit upparbetat kapital i ett aktiebolag så hade man kunnat upprätthålla en sådan illussion utan att behöva skatta så mycket mer (eftersom man ändå hade behövt skatta när man tar ut vinsten).
Citera
2024-04-22, 07:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Banken har inte dina pengar. Om det står 25.000 på ditt konto innebär det inte att banken förvarar 25.000 åt dig. Dom har ca 2.500 kr och om du vill ta ut allt måste banken ta av andras pengar.

Meningslöst penningsystemshaveristsnack. Bortsett från att du har fel i sak så ändrar det inte det faktum att banken måste tjäna in din ränta för att inte gå back.
Citera
2024-04-22, 08:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Nu blir jag förvirrad. De plockar alltså ut de 500 miljarder kronorna från hans bankkonto? Om han refreshar sitt saldo står det fortfarande 500 miljarder trots att de då håller på och gör andra saker med pengarna? Är saldot "500 miljarder" bara påhitt då eftersom de tydligen håller på och investerar hans pengar? Dumma frågor kan tyckas men jag tycker fortfarande att det här är snurrigt.

Ja, det är så en bank funkar. De får mer i ränta på sina placeringar än räntan de betalar ut = vinsten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback