Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-22, 15:08
  #13
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är inte hans pengar, det är borgenärens.
Men när pengarna landar i TS plånbok kan det alrig vara gäldenärens pengar.
Det kan fösrvinna massa på vägen för man har rättigheter att betala sina allvardagliga ssker som hyra el vatten mat etc. Då får gäldenären ackert vänta.
Citera
2024-04-22, 15:19
  #14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Fast poängen med löneutmätning är inte att du ska kunna spara utan att du ska betala av och de 30000 skulle kunna användas för att betala av skulderna snabbare. Jag har själv haft utmätning och vet hur tufft det är men det är inte mer än rätt ändå.
Kronis har i TS fall kommit fram till att man ska dra ex antal kronor var månad. Det innebär i regel existensminimun. Om TS hyr ut sin halva lya äter nudlar var dag så får man pengar över eller hur.
Man ska såklart betala sina skulder. TS vill köpa en cykel tex för den gamla trillade ihop.
Då kanske han vill snåla och spara ihop till detta. Ska man då ringa till KF och berätta hey guys jag har 30,000 papp över för att jag har snålat? Ingen gör nog detta men kanske någon.
Citera
2024-04-22, 15:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Kronis har i TS fall kommit fram till att man ska dra ex antal kronor var månad. Det innebär i regel existensminimun. Om TS hyr ut sin halva lya äter nudlar var dag så får man pengar över eller hur.
Man ska såklart betala sina skulder. TS vill köpa en cykel tex för den gamla trillade ihop.
Då kanske han vill snåla och spara ihop till detta. Ska man då ringa till KF och berätta hey guys jag har 30,000 papp över för att jag har snålat? Ingen gör nog detta men kanske någon.

Jag är fullt medveten om det. Jag har haft utmätning själv.
Fast om han lever så får han skylla sig själv, man får pengar så man klarar vardagen och att ta sig till jobb. Är jobbet så nära att man kan cykla kan man gå istället.
Ja alla tillgångar man har ska inrapporteras. Det finns ändå i slutändan en skuld.
Citera
2024-04-22, 17:26
  #16
Medlem
Revolut kommer dom väl inte åt, Lunar ingen aning.

Får du inledande upprättas en preliminär betalplan som ska hållas fram till att det slutliga beslutet tas, efter det uppdateras betalplanen till det som ska fortgå 5 år.

Ändras din inkomst mer än +5k/mån netto så bör man skicka in en ändring, men då ska man ha i åtanke att även räkna av hyreshöjningar, inflation och ökning av övriga kostnader.

Finns väldigt mycket information nedan

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2024-04-22, 21:38
  #17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Men när pengarna landar i TS plånbok kan det alrig vara gäldenärens pengar.
Det kan fösrvinna massa på vägen för man har rättigheter att betala sina allvardagliga ssker som hyra el vatten mat etc. Då får gäldenären ackert vänta.
Eh va? Gäldenären är TS.
Citera
2024-04-23, 22:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982
Hej har ansökt om skuldsanering och väntar på svar nu då jag fick svara på några komplettering frågor förra veckan. Har haft löneutmätning mer än 2 år där det dragits ganska stora belopp. Har lyckats spara ihop en liten buffert som jag har på Lunar och Revolut bank 15k+15k. Hur stor är chansen att dom försvinner nu när dom gör en koll i samband med min sanering

Nu vet ju ingen om du har rätt till skuldsanering, beror ju vad du har för inkomst och vad din skuld ligger på. Men varken Lunar eller Revolut kommer kronis att göra något åt, du kan sitta lugn i båten.
Om du skulle vara osäker så plockar du ut allt i kontanter helt enkelt.

Du vet att handlingstiden för skuldsanering är typ 8 månader?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback