Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-22, 12:38
  #1
Medlem
Owlman59s avatar
Ska jag snacka med någon eller några är jag bara intresserad av att bolla information om fakta, få respons om mina teorier/hypoteser eller höra någon annans teori/hypotes. Tyvärr är jag väldigt ensam om det. Dom flesta som snackar med mig är intresserade av att skoja och skratta vilket jag absolut inte är intresserad av. Min livsstil går bara ut på att hämta information om något relevant i livet och att skoja och skratta är bara slöseri på dyrbar tid av sitt liv. Tyvärr har jag inte alltid varit sån utan har mer upptäckt det dom senaste 5 åren. Dom 5 åren jag slösat bort på fjanterier finns det tyvärr inget att göra åt men däremot skulle jag vilja ha något bevis på att jag tänker rätt och att dom som tramsar bort sina liv tänker fel. När jag försöker leta efter information om mitt tänkande hittar jag bara dom sidor som bevisar åt andra hållet dvs att ett gott skratt förlänger livet. Jag vill inte sprida dysterhet med mitt inlägg utan det är bara till för att hitta bevis åt att ta sitt liv på fullaste grav allvar är det bästa sättet och att ett gott skratt inte alltid förlänger livet.
Citera
2024-04-22, 12:58
  #2
Medlem
StudiumValors avatar
Nä det finns inga sådana bevis.
Var och en är sin egen lyckas smed.
med detta avses inte endast att man själv avgör hur bra smidesarbetet blir utan även vad lycka kan vara.
En del omvärderar det när de blir äldre och ångrar sitt liv så det kan väl vara viktigt att fundera på vad som är vitsen med sitt eget liv.
Skall du t ex ha barn och familj är ju roliga aktiviteter och skratt i vardagen viktigt för många.
För även om man skall ta grejerna på allvar som du menar kan man ju SAMTIDIGT skratta åt det som är roligt.
Får jag fråga: KAN du inte skratta eller bli upplivad av olika saker eller är det så att du KAN det men INTE VILL göra det för att det är fel?
Citera
2024-04-22, 13:13
  #3
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Får jag fråga: KAN du inte skratta eller bli upplivad av olika saker eller är det så att du KAN det men INTE VILL göra det för att det är fel?
Jag kan skratta åt någonting kul jag sett på TV, exempelvis Simpsons men försöker någon person vara rolig i vardags och drar nåt skämt som oftast inte går ihop eller är tråkigt skrattar jag aldrig.
Citera
2024-04-22, 13:20
  #4
Medlem
halaltarzans avatar
Lite nyfiken bara, när festade du till sist och när gökade du sist?

För på mig verkar det som om du skulle behöva göra båda.
Citera
2024-04-22, 13:26
  #5
Medlem
Blackrose23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Lite nyfiken bara, när festade du till sist och när gökade du sist?

För på mig verkar det som om du skulle behöva göra båda.

Vad har gökande med skratt att göra? Fest ? Är man 20 igen ?
Citera
2024-04-22, 13:26
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Tyvärr kan inte vetenskapen i någon objektiv mening ge dig stöd mer än kanske att ett gott skratt är "trevligt" men inte livsförlängande.

Kanske är det tydligaste exemplet på det arbetarklasshumor som mycket går ut på att slänga käft, skoja bort allvar, säga ordvitsar (Göteborgshumor) som man ska skratta och allmänt häckla varandra och säga men "jag skojade ju bara, tål du inte skämt?" när någon blir förbannad. Och arbetarklass har kortare medellivslängd än vad medel- och överklass har.

Så i det exemplet förlänger ett gott skratt inte livet. Tvärtom. Håller du på och skojar och ordvitsar hela dagarna är du arbetarklass och då kommer du enligt statistiken dö snabbare än om du inte sysslar med det.

Vetenskapen kan heller inte ge dig stöd för att man inte ska tramsa bort sitt liv. Däremot finns det förstås en filosofisk aspekt på livet; du har fått en unik livsgåva av din mor och far som du kan göra något bra av för dig själv. Om du kommer fram till att skratt är ett bra sätt att ta tillvara livet, så kanske man ska tänka en gång till.
Citera
2024-04-22, 13:32
  #7
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Jag kan skratta åt någonting kul jag sett på TV, exempelvis Simpsons men försöker någon person vara rolig i vardags och drar nåt skämt som oftast inte går ihop eller är tråkigt skrattar jag aldrig.
Ja som amatörläkare/psykiatriker så är du väl inte på väg mot en depp då.
Det finns ju verkligen personer som skämtar som inte är roliga, det håller jag med om. fåniga typer där det kanske mer är typen av skämt som inte passar mig.
att tramsa bort sitt liv....
Om man skojar så mycket att man inte gör det/vågar göra det som krävs för att man skall utnyttja sin livspotential eller att åtminstone komma någonstans i närheten av den då har man tramsat bort sitt liv.
Huruvuda det finns vetenskapliga artiklar på detta låter jag vara oskrivet men det förefaller lika självklart som att man - när man begrioper det - mår dåligt av insikten:
- varför gjorde jag inte...
- jag skulle ha tagit tag i...
- jag hade ju möjligheten, men...
----------
å andra sidan kanske man kan tänka
- varför tog jag inte chansen att träffa mer människor och göra lite mer roliga saker
- varför la jag så satans mycket tid på att renovera huset till perfekt skick och sköta jobbet perfekt när jag kunde ha varit lite mer ledig och umgåtts med....
---------
tack för din tråd som fick mig att tänka efter en smula och rannsaka mig själv.
Citera
2024-04-22, 13:41
  #8
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Vad har gökande med skratt att göra? Fest ? Är man 20 igen ?


Tja, jag skulle ju vilja säga att det de flesta bittra dysterkvistar behöver är några järn och lite göka. Det är liksom universalmedicinen för att må bra.
Citera
2024-04-22, 14:02
  #9
Medlem
vad är fjanterier? Undrar jag.
Citera
2024-04-22, 14:22
  #10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Om man ska prata om det "bästa sättet" att spendera sitt liv, så måste du ställa "bäst" i relation till något.

Är det liv som bringar mest lycka och tillfredsställelse för individen själv du menar, eller menar du det sätt att spendera livet som är bäst för samhället som helhet?
Eller menar du rent av det mest naturliga sättet att leva livet, utifrån någon uppfattning om hur du tror att människan är ämnad att leva?

Du måste ställa ganska många frågor till dig själv, innan du diskuterar saken med någon annan.
Till dessa frågor hör också huruvida du vill övertyga någon annan, eller bara gå ur diskussionen och framstå som en "vinnare".
Citera
2024-04-22, 15:12
  #11
Medlem
CC75s avatar
Min åsikt är nej för inget sådant "bevis" skulle tas emot som allmängiltigt då något sådant inte finns. Frågans svar kommer alltid att vara kopplat till vilket perspektiv man har. T ex ett filosofiskt perspektiv eller ett biologiskt perspektiv. Vilken kultur och / eller religion man har, för att nämna några saker som påverkar svaret.

Lev det liv som du själv vill. Varför behöver du något vetenskapligt bevis och stöd för det? Är det för att övertyga dig själv och andra om att du har rätt och andra har fel?

// CC
Citera
2024-04-22, 15:45
  #12
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Lite nyfiken bara, när festade du till sist och när gökade du sist?

För på mig verkar det som om du skulle behöva göra båda.

Jag slutade gå på fest för 10 år sen och jag kommer aldrig heller gå på nån fest heller. Jag har inga vänner så där lär det ju inte finnas nån risk att det blir nåt festande och när det kommer till jobbet har jag lovat att jag aldrig mer ska delta i en personalfest eller ens träffa arbetskamrater på fritiden. Jag har sambo så jag gökar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ja som amatörläkare/psykiatriker så är du väl inte på väg mot en depp då.
Det finns ju verkligen personer som skämtar som inte är roliga, det håller jag med om. fåniga typer där det kanske mer är typen av skämt som inte passar mig.
att tramsa bort sitt liv....
Om man skojar så mycket att man inte gör det/vågar göra det som krävs för att man skall utnyttja sin livspotential eller att åtminstone komma någonstans i närheten av den då har man tramsat bort sitt liv.
Huruvuda det finns vetenskapliga artiklar på detta låter jag vara oskrivet men det förefaller lika självklart som att man - när man begrioper det - mår dåligt av insikten:
- varför gjorde jag inte...
- jag skulle ha tagit tag i...
- jag hade ju möjligheten, men...
----------
å andra sidan kanske man kan tänka
- varför tog jag inte chansen att träffa mer människor och göra lite mer roliga saker
- varför la jag så satans mycket tid på att renovera huset till perfekt skick och sköta jobbet perfekt när jag kunde ha varit lite mer ledig och umgåtts med....
---------
tack för din tråd som fick mig att tänka efter en smula och rannsaka mig själv.

Det som du borde ta med från denna tråden för ditt eget bästa lär ju vara att tänka tvärtom mot vad du har gjort typ som
- Varför slösa jag bort min tid med onödigt folk och gjorde så många onödiga saker?
- Varför la jag så mycket tid på att skratta bort mitt liv när jag kunde renoverat huset till perfekt skick.

Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
vad är fjanterier? Undrar jag.

Dricka öl med kamrater och dra dåliga skämt som vitsar och sånt tråkigt. Allt som inte unnar ens liv med vad man behöver och då menar jag livets primära behov och inte sekundära

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om man ska prata om det "bästa sättet" att spendera sitt liv, så måste du ställa "bäst" i relation till något.

Är det liv som bringar mest lycka och tillfredsställelse för individen själv du menar, eller menar du det sätt att spendera livet som är bäst för samhället som helhet?
Eller menar du rent av det mest naturliga sättet att leva livet, utifrån någon uppfattning om hur du tror att människan är ämnad att leva?

Du måste ställa ganska många frågor till dig själv, innan du diskuterar saken med någon annan.
Till dessa frågor hör också huruvida du vill övertyga någon annan, eller bara gå ur diskussionen och framstå som en "vinnare".

Menar i båda delarna, både för sig själv men framför allt för samhället. För övriga folket som tillhör den faktiska människan lever dom bara ut sitt liv där man fyller med skoj och skratt vilket inte bidrar nånting till utvecklingen. Jag som tillhör den moderna människan ifrågasätter allting och kan därmed komma på nåt smart i många sammanhang. Jag tänker härmed att om alla tillhörde den moderna människan som jag och alla bara ägnade sig åt viktig information och smarta uträkningar, tänk vilken utveckling vi hade varit på då. Kanske man skulle kunna lösa världens energiproblem då, vem vet?

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Min åsikt är nej för inget sådant "bevis" skulle tas emot som allmängiltigt då något sådant inte finns. Frågans svar kommer alltid att vara kopplat till vilket perspektiv man har. T ex ett filosofiskt perspektiv eller ett biologiskt perspektiv. Vilken kultur och / eller religion man har, för att nämna några saker som påverkar svaret.

Lev det liv som du själv vill. Varför behöver du något vetenskapligt bevis och stöd för det? Är det för att övertyga dig själv och andra om att du har rätt och andra har fel?

// CC

Såklart jag vill bevisa att jag har rätt och dom andra har fel. När jag väl kommit på nåt smart vill man ju såklart ha underlag för det.
__________________
Senast redigerad av Owlman59 2024-04-22 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback