Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-29, 09:39
  #37
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Varför lära sig saker man inte har något intresse av? Som man TROR att det kan gynna en i framtiden.
Det framstår som ytligt och helt utan passion.

Du verkar väldigt egocentrisk som person då bara för att DU tycker frågor är irrelevanta så kanske personen som frågar inte tycker det? Jag hoppas du inte är eller tänker bli lärare då du skulle skrämma folk till att inte fråga saker bara för att du tycker det är korkade frågor.

Tror du måste fokusera på hur du framför saker och inte försöka imponera med dina "häftiga inlägg på flaschback". Tror inte du kommer så långt med det även om DU tycker dom är helt radikala och nytänkande så kanske många andra tycker det är för dumt eller ointressant att ens ta upp...

Jätte bra att lära sig saker men att använda det till att trycka ned andra och mindre vetande brukar man sällan komma långt med.
Vet inte om det är din plan men tyvärr verkar det så.

Jag försöker bara säga att ju mer man skojar i livet desto mer självklarheter faller bort från ens hjärna. Det är ju ändå trots allt självklarheter att Sverige har runt 10 miljoner invånare och inte 9 och att alla fästingarter har 8 ben (förutom i larvstadiet). I dessa exempel har ju den självklarheten försvunnit från dessa personer och jag vill inte det ska hända mig. Därför bestämde jag mig för att sluta skämta då jag tycker det är viktigt att veta om självklarheter.

Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
att skämta i diskussioner klarar inte klenbegåvade då man måste hålla flera tankar i huvudet samtidigt, och att se det komiska i livet kommer bli nödvändigt om du är kunskapstörstande, för en dag kommer du komma till insikt i hur och vad som driver världen, och då kommer du behöva kunna se det hela ur en dåres perspektiv.

Att skämta i diskussioner visar bara tecken på att man inte tar det seriöst. Skoj och skratt ser man på en TV skärm. Verkligheten är mörk och dyster. Håller man inte med om det betyder det att man inte kan skilja mellan fantasi och verklighet.
Citera
2024-04-29, 17:03
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Jag försöker bara säga att ju mer man skojar i livet desto mer självklarheter faller bort från ens hjärna. Det är ju ändå trots allt självklarheter att Sverige har runt 10 miljoner invånare och inte 9 och att alla fästingarter har 8 ben (förutom i larvstadiet). I dessa exempel har ju den självklarheten försvunnit från dessa personer och jag vill inte det ska hända mig. Därför bestämde jag mig för att sluta skämta då jag tycker det är viktigt att veta om självklarheter.

Att skämta i diskussioner visar bara tecken på att man inte tar det seriöst. Skoj och skratt ser man på en TV skärm. Verkligheten är mörk och dyster. Håller man inte med om det betyder det att man inte kan skilja mellan fantasi och verklighet.

Du verkar vara en bitter person som borde lära dig att kunna göra 2 saker samtidigt, skämta till fakta så det blir roligt och lärorikt för alla.
Hoppas jag inte blir lika bitter som dig, skulle nog bli väldigt ensamt.
Citera
2024-04-29, 17:16
  #39
Medlem
Det enda som människan någonsin vill och kan sträva efter är att uppnå så stor personlig tillfredsställelse som möjligt. Det är syftet med 100% av våra handlingar.

Människor är dock olika. Eftersom vi har olika personligheter så finner vi tillfredsställelse i olika saker. Vissa mår bäst av en lättsam och obrydd tillvaro, och bör därför sträva efter en sådan. Vissa mår bäst av en seriös och ambitiös tillvaro, och bör därför sträva efter en sådan.
Citera
2024-04-29, 19:13
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Jag försöker bara säga att ju mer man skojar i livet desto mer självklarheter faller bort från ens hjärna. Det är ju ändå trots allt självklarheter att Sverige har runt 10 miljoner invånare och inte 9 och att alla fästingarter har 8 ben (förutom i larvstadiet). I dessa exempel har ju den självklarheten försvunnit från dessa personer och jag vill inte det ska hända mig. Därför bestämde jag mig för att sluta skämta då jag tycker det är viktigt att veta om självklarheter.



Att skämta i diskussioner visar bara tecken på att man inte tar det seriöst. Skoj och skratt ser man på en TV skärm. Verkligheten är mörk och dyster. Håller man inte med om det betyder det att man inte kan skilja mellan fantasi och verklighet.

livet blir det du fyller det med, ser du ner på att skämta bort tråkiga saker kan du lika gärna köpa dig ett rep
Citera
2024-04-29, 20:03
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det enda som människan någonsin vill och kan sträva efter är att uppnå så stor personlig tillfredsställelse som möjligt. Det är syftet med 100% av våra handlingar.

Människor är dock olika. Eftersom vi har olika personligheter så finner vi tillfredsställelse i olika saker. Vissa mår bäst av en lättsam och obrydd tillvaro, och bör därför sträva efter en sådan. Vissa mår bäst av en seriös och ambitiös tillvaro, och bör därför sträva efter en sådan.

Låter som en mycket bra analys. Enligt vetenskapen så kan man väl nästan säga att vi alla tramsar här i livet. Det som är dödligt allvar för en grupp människor är trams för andra osv.
Citera
2024-04-30, 12:11
  #42
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Du verkar vara en bitter person som borde lära dig att kunna göra 2 saker samtidigt, skämta till fakta så det blir roligt och lärorikt för alla.
Hoppas jag inte blir lika bitter som dig, skulle nog bli väldigt ensamt.

Varför måste ensamhet vara negativt? Jag ser massor med fördelar med det. En av dom är att man aldrig blir störd.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det enda som människan någonsin vill och kan sträva efter är att uppnå så stor personlig tillfredsställelse som möjligt. Det är syftet med 100% av våra handlingar.

Människor är dock olika. Eftersom vi har olika personligheter så finner vi tillfredsställelse i olika saker. Vissa mår bäst av en lättsam och obrydd tillvaro, och bör därför sträva efter en sådan. Vissa mår bäst av en seriös och ambitiös tillvaro, och bör därför sträva efter en sådan.

Jag vill ha det lugnt och skönt. Tyst som i en grav helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
livet blir det du fyller det med, ser du ner på att skämta bort tråkiga saker kan du lika gärna köpa dig ett rep

Det här är visst första gången på FB någon föreslagit att jag ska ta mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Låter som en mycket bra analys. Enligt vetenskapen så kan man väl nästan säga att vi alla tramsar här i livet. Det som är dödligt allvar för en grupp människor är trams för andra osv.

Jag är ledsen att behöva säga det här men vi lever inte i en film där det är underhållande. Vi lever i den mörka och dystra verkligheten.
Citera
2024-04-30, 15:18
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Varför måste ensamhet vara negativt? Jag ser massor med fördelar med det. En av dom är att man aldrig blir störd.
Vi människor är sociala djur. vad ska du bli störd ifrån? dina djupa gogglingar
Citera
2024-04-30, 17:17
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Varför måste ensamhet vara negativt? Jag ser massor med fördelar med det. En av dom är att man aldrig blir störd.



Jag vill ha det lugnt och skönt. Tyst som i en grav helt enkelt.



Det här är visst första gången på FB någon föreslagit att jag ska ta mitt liv.



Jag är ledsen att behöva säga det här men vi lever inte i en film där det är underhållande. Vi lever i den mörka och dystra verkligheten.

Precis. Oavsett om vi tramsar eller är allvarliga i livet så slutar vi ändå som ett skelett 🙂
Citera
2024-04-30, 17:56
  #45
Medlem
Det här är visst första gången på FB någon föreslagit att jag ska ta mitt liv.



Jag är ledsen att behöva säga det här men vi lever inte i en film där det är underhållande. Vi lever i den mörka och dystra verkligheten.[/quote]

Nej nej, herregud inte det jag säger, däremot kommer du riskera att komma in i sådana tankar om du inte ser och strävar efter det vackra och söka dt som ger dig lyckliga känslor. om du bara ser det negativa är du inte så smart om du tror, skärp dig för fan.
lär dig segla då är hela världen din trädgård.
Citera
2024-04-30, 18:03
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Låter som en mycket bra analys. Enligt vetenskapen så kan man väl nästan säga att vi alla tramsar här i livet. Det som är dödligt allvar för en grupp människor är trams för andra osv.
Ja, det existerar ingen specifik livsstil som är objektivt mer meningsfull än någon annan. Allt handlar i slutändan om personliga preferenser.
Citera
2024-04-30, 19:10
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, det existerar ingen specifik livsstil som är objektivt mer meningsfull än någon annan. Allt handlar i slutändan om personliga preferenser.

Japp så måste det vara. All mening är subjektiv och det är våra positiva känslor som visar vägen.
Citera
2024-05-01, 12:04
  #48
Medlem
LM-Bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nä det finns inga sådana bevis.
Var och en är sin egen lyckas smed.
med detta avses inte endast att man själv avgör hur bra smidesarbetet blir utan även vad lycka kan vara.
En del omvärderar det när de blir äldre och ångrar sitt liv så det kan väl vara viktigt att fundera på vad som är vitsen med sitt eget liv.
Skall du t ex ha barn och familj är ju roliga aktiviteter och skratt i vardagen viktigt för många.
För även om man skall ta grejerna på allvar som du menar kan man ju SAMTIDIGT skratta åt det som är roligt.
Får jag fråga: KAN du inte skratta eller bli upplivad av olika saker eller är det så att du KAN det men INTE VILL göra det för att det är fel?
Jag tyckte detta var väldigt intressant. Finns det äldre 60+ härinne som kan berätta om hur de skapat lycka för sig själva genom åren? Deras knackiga dagar och toppar med, vad var avgörande för att göra er äldre lyckliga genom era liv? Kan ni vägleda oss som ännu har hela livet att lära?

Edit: Kanske vad som gjort er olyckliga med? Vad ska man undvika?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback