Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-22, 13:02
  #1
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!
Som det ser ut nu så slopas alla ränteavdrag 2025 för lån och krediter utan säkerhet inklusive aktiebelåning. Första året halveras eventuellt avdragsrätten för att sedan försvinna helt.

Ränteavdrag beviljas sedan i princip bara för bolän, billån och båtlån.

Kommer detta ändra ditt utnyttjande av möjligheten att belåna din aktieportfölj?

Att låna en miljon om året med aktiekrediten kommer med nuvarande ränteläge kosta 20k netto om året istället för 14k netto som idag.

Å andra sidan lär räntan för aktiekrediten sjunka när räntorna sänks.

Era tankar kring detta?
Citera
2024-04-22, 13:09
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Som det ser ut nu så slopas alla ränteavdrag 2025 för lån och krediter utan säkerhet inklusive aktiebelåning. Första året halveras eventuellt avdragsrätten för att sedan försvinna helt.

Ränteavdrag beviljas sedan i princip bara för bolän, billån och båtlån.

Kommer detta ändra ditt utnyttjande av möjligheten att belåna din aktieportfölj?

Att låna en miljon om året med aktiekrediten kommer med nuvarande ränteläge kosta 20k netto om året istället för 14k netto som idag.

Å andra sidan lär räntan för aktiekrediten sjunka när räntorna sänks.

Era tankar kring detta?

Tycker det låter bra men man borde även ta bort bil och båtlån från detta då det fortfarande handlar om saker som ofta har en rätt stor värdeminskning och räknas som lyxkonsumtion. Kan givetvis ske på bostäder också men inte lika generellt som på båtar och bilar.
Bolån borde även de börja tas bort från räntebidragen men här får man nog göra det i lugnare takt, några procent per fem år eller liknande. Borde ha gjorts redan under lågränteperioden kan man tycka som då också gjort att vi inte haft samma enorma prisstegring på bostäder. .
Citera
2024-04-22, 13:10
  #3
Medlem
Min tanke är att skatten på ränteinkomster borde slopas också. Vidare anser jag att ett lån är ett lån är ett lån oavsett om det finns en säkerhet eller ej.
Citera
2024-04-22, 13:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Era tankar kring detta?
Om man lånar på aktier så har man väl en säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Min tanke är att skatten på ränteinkomster borde slopas också. Vidare anser jag att ett lån är ett lån är ett lån oavsett om det finns en säkerhet eller ej.
Det handlar om att man vill få bort rena konsumtionslån, för att färre ska hamna hos fogden.

Sedan skiter nog de som tar kredit hos exempelvis Klarna om de får dra av för räntan eller inte.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-22 kl. 13:14.
Citera
2024-04-22, 13:13
  #5
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tycker det låter bra men man borde även ta bort bil och båtlån från detta då det fortfarande handlar om saker som ofta har en rätt stor värdeminskning och räknas som lyxkonsumtion. Kan givetvis ske på bostäder också men inte lika generellt som på båtar och bilar.
Bolån borde även de börja tas bort från räntebidragen men här får man nog göra det i lugnare takt, några procent per fem år eller liknande. Borde ha gjorts redan under lågränteperioden kan man tycka som då också gjort att vi inte haft samma enorma prisstegring på bostäder. .

Man borde slopat ränteavdraget helt när det var minusränta, de hade bromsat prisutvecklingen på bostäder så boendekostnaderna hade inte blivit högre i de allra flesta fallen utom för folk som bygger nytt på landet för mer per kvadratmeter än vad det kostar att köpa beg i området.
Citera
2024-04-22, 13:15
  #6
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om man lånar på aktier så har man väl en säkerhet.
Det handlar om att man vill få bort rena konsumtionslån, för att färre ska hamna hos fogden.

Sedan skiter nog de som tar kredit hos exempelvis Klarna om de får dra av för räntan eller inte.

Jäpp, men frågan är om folk slutar med idiotktediter för det.
Citera
2024-04-22, 13:15
  #7
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man borde slopat ränteavdraget helt när det var minusränta, de hade bromsat prisutvecklingen på bostäder så boendekostnaderna hade inte blivit högre i de allra flesta fallen utom för folk som bygger nytt på landet för mer per kvadratmeter än vad det kostar att köpa beg i området.

Det var ju det jag skrev så håller med dig till 100%.
Citera
2024-04-22, 13:18
  #8
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om man lånar på aktier så har man väl en säkerhet.

Sedan skiter nog de som tar kredit hos exempelvis Klarna om de får dra av för räntan eller inte.

Aktier kan faktiskt bli noll värda och det är sällan varken bostäder blir. Även stora starka bolag kan gå i KK efter felaktiga affärer eller liknande.
Krediter hos Klarna är ett jävelstyg för många då det är väldigt enkelt att dela upp sina köp via avbetalning istället för att först spara och sen köpa.
Citera
2024-04-22, 13:31
  #9
Medlem
Nej, jag har alltid positiva kapitalinkomster så kan ändå inte utnyttja ränteavdraget tyvärr. Annars hade jag bara slopat portföljkrediten och belånat boendet för samma summa istället antar jag
Citera
2024-04-22, 13:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Aktier kan faktiskt bli noll värda och det är sällan varken bostäder blir. Även stora starka bolag kan gå i KK efter felaktiga affärer eller liknande.
Dels kan bolaget man belånat aktierna hos väldigt snabbt sälja om det verkar braka åt skogen, dels får man inte belåna precis vilket bolag som helst.

De kan snabbare säkra pengarna eller delar av dem med lån på värdepapper än vid lån på exempelvis fastigheter.

Så jag antar att risken för att hela säkerheten försvinner är ganska liten. Men visst finns den.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Krediter hos Klarna är ett jävelstyg för många då det är väldigt enkelt att dela upp sina köp via avbetalning istället för att först spara och sen köpa.
Visst är det så. Har precis plöjt igenom "Den stora kreditfesten : historien om Klarna", och allt är inte precis vackert, i alla fall inte om man är kreditkund.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-22 kl. 13:38.
Citera
2024-04-22, 13:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Som det ser ut nu så slopas alla ränteavdrag 2025 för lån och krediter utan säkerhet inklusive aktiebelåning. Första året halveras eventuellt avdragsrätten för att sedan försvinna helt.

Ränteavdrag beviljas sedan i princip bara för bolän, billån och båtlån.

Kommer detta ändra ditt utnyttjande av möjligheten att belåna din aktieportfölj?

Nu talar vi väl ändå om avdrag av underskott av kapital mot inkomst av tjänst. Att inte kunna kvitta kapitalförluster mot kapitalvinster skulle ju leda till ohållbar huvudvärk för både skatteverket och skattebetalarna.

Tanken med att belåna aktier borde ju vara att man skall gå med vinst överlag och då har man ju en kapitalinkomst att kvitta mot.

Och vad gäller avdrag mot inkomst av tjänst borde det systemet reformeras i grunden. Det finns ju ungefär noll samband mellan kapitalförlust och inkomst av tjänst och således rätt dåligt motiv till att tillåta ett sånt avdrag. Ersätt t.ex. med väl tilltaget grundavdrag, möjlighet till att spara underskottet till kapitalvinsten, eller en kombination av dessa.
Citera
2024-04-22, 13:46
  #12
Medlem
Jag tycker att man skulle kunna sänka avdragsrätten på alla räntor i en mycket långsam takt.

tex. Du har 2024 100.000 kr i räntekostnader,
men bara 99.000 är avdragsgilla i år
2025 98.000 avdragsgillt
2026 97.000
2027 96.000
2028 95.000

osv

för individen så blir det ingen större skillnad men alla är medvetna om vart vi är på väg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback