Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 14:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Det kan gå så långt att deras barn tvingas ha släktens mål broderat på studentmössan! Detta observerade min väninna på en stydentavslutning. En av invandrartjejerna hade broderat på mössan ” dottern ska bli läkare”-tala om socialt tryck…. ( dessutom vulgärt att ha detta på en studentmössa, men det är en annan diskussion.).

Något många säkert har noterat är att apoteken numera är rejält ” mena”-infesterade. Något som retar mig är att man ibland får vänta extra länge för de ska stå o babbla ( gasta, för Mena kan uppenbarligen aldrig tala i normal samtalston) med landsmän på sitt hemspråk, troligen ska väl hela släkten gås igenom…svennar kan gott vänta på att få hjälp. Därför söker jag mig numera till det enda apoteket i stan med ( än så länge) majoritet av svenska receptarier.

Jag är något kluven, visst det är utmärkt att de kommer i jobb o bidrar istället för att vara parasiter ( vilket jag anser alla Mena som har bidrag är, eftersom varken de eller deras förfäder med en enda krona bidragit till samhället). Men samtidigt är de med sitt klantänk, sin misogyni, sina slöjor och sin hederskultur fast i sin bedrövliga Menakultur och genom att ha ” riktiga” jobb, ibland tom statusjobb, befäster de allt mer att det är normalt att ha o befästa denna förtryckande kultursyn och samtidigt vara en accepterad medborgare.

Jag mår illa varje gång jag tvingas ha att göra med en kvinna som bär slöja eftersom jag vet hur hon ser på mig (” svennehora” med utsläppt hår) och skäms över att det i Sverige är tillåtet att bära denna kvinnoföraktande o kvinnoförnedrande symbol.

Sakta men säkert blir de inte assimilerade in i svensk kultur utan snarare blir Sverige alltmer ”Menaiserat”, det är VI svenskar som i vår mesighet sakta vänjer oss, inte Mena, även om de arbetar inom statusyrken, som anammar vår västerländska syn på individuell frihet, jämställdhet o likhet inför lagen. De kommer att hålla på sin förtyckande klankultur till dödagar!

Jag är rätt övertygad om att den enda i den interaktionen mellan dig och den beslöjade kvinna som tänker något nedsättande är du själv...om dig själv.

Såvida du nu inte kan läsa tankar dvs. Det finns inga som helst belägg att en beslöjade kvinna skulle se ner på en kvinna som inte är beslöjad och som inte ens är en muslim.

Skulle samma beslöjade muslim se ner på min fru som inte bär slöja och som är muslim då också?
Citera
2024-04-23, 16:00
  #14
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Snarare tvärtom. Mer ett bevis på att nysvenskar bara bryr sig om status och prestige, samt att just medicin har löjligt hög status i deras länder. Tjejerna har liksom inte ens ett eget val. Totalt fjärrstyrda av sin guldglittrande status att de aldrig ens försökt tänka själva. Det enda som betyder något är glitter, glamour, guld, marmor och Mercedez Benz. Och det är tur att inte fler lyckas bli läkare för allt detta bottnar på ett sätt i en total avsaknad av empati.

Japp, stereotypen stämmer allt för ofta. Det är sällan man träffar t ex en arab som inte är ett statusdrivet litet äckel. De har inte förmågan att tänka på något annat sätt, eller se på interaktioner med andra människor från något annat perspektiv än att försöka sätta sig överst. Det är väldigt sorgligt och patetiskt.

Det lustiga med araber är också att påfallande många av dem väldigt ofta har mer ambition än förmåga, vilket skapar många lustiga situationer. Ett skrytigt, barnsligt och osäkert beteendemönster. Somliga dryper av det.
Citera
2024-04-23, 17:15
  #15
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
I MENA är status, heder, rykte, prestige etc extremt viktigt. [...] Men inte alla kommer in, eller vet med sig att de klarar utbildningen, varför de istället söker något de anser påminner om det t.ex. tandläkare, farmaceut, biomedicin osv.
Men det här med status. BMA är ju knappast ett statusyrke. Klarar man inte av att bli läkare så väljer man väl för sjutton inte att bli Biomedicinsk Analytiker. Då har ju för fan en geograf högre status, eller en elektriker. Jag minns från gymnasietiden och den korta period som följde att de absolut mest obegåvade babbarna var de som sökte BMA-utbildningen. Och i princip alla blev antagna då det krävdes typ 0.1 på högskoleprovet. Men det förstås, de är inte enbart obegåvade och oförmögna att tänka själva, utan också förbaskat lata. En högskoleutbildning är bra om den kräver så lite läsning och egen reflektion som möjligt, vilket gör BMA till ett perfekt chill-spår som ändå leder till en labbdräkt.
Citera
2024-04-23, 18:21
  #16
Medlem
Det är välbetalda arbeten vilket är bra mycket smartare att satsa på än "det man tycker är roligt".
Citera
2024-04-23, 18:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crawz
Nja det handlar nog mer om att de vill visa att de är smartare än vad du är.

Dessutom får man som invandrare jobb i Sverige om man är läkare. Samma kan inte sägas om något annat yrke.

Busschaufför?
Citera
2024-04-23, 19:35
  #18
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trajanus87
Jag är rätt övertygad om att den enda i den interaktionen mellan dig och den beslöjade kvinna som tänker något nedsättande är du själv...om dig själv.

Såvida du nu inte kan läsa tankar dvs. Det finns inga som helst belägg att en beslöjade kvinna skulle se ner på en kvinna som inte är beslöjad och som inte ens är en muslim.

Skulle samma beslöjade muslim se ner på min fru som inte bär slöja och som är muslim då också?

I många antika civilisationer var slöjan en statussymbol som man förbjöd kvinnliga slavar och prostituerade från att bära. De antika assyrierna skar av örat på den kvinnliga slaven som ertappades med att bära en slöja, och en prostituerad som ertappades för samma sak fick sig 50 piskrapp och kokhet vätska hällt över huvudet. Likaså var det straffbart att inte bära slöja och det kunde vara männen som åkte på straffen, då de hölls ansvariga. Allt detta innebär att jo, man såg ner på kvinnor som visade håret utsläppt.

https://www.ancient-origins.net/hist...dition-0017535

Även i antikens Grekland, Romarriket och den tidiga kristendomen var kvinnorna beslöjade av liknande skäl, dock inte med de hårda straffen, och islam anses bara ha kopierat det därifrån (främst från den tidiga kristendomen).

Ibn Kathir, en av islams mest respekterade auktoriteter på Koranen, förtydligar i tafseer att kvinnor ska täcka sig för att inte vara horor:
Al-Hassan al-Basri (died in 110 Hijri) said: The slave women of Medina used to be told certain things when they went out. (One night) stupid people accosted a group of women and bothered (hurt) them because they thought they were slaves, when in reality they were free women. For this reason, the Prophet ordered believing women to throw their jilbabs (cloaks/outerwear) over themselves, so that they would be recognized as free women, distinguished from slave women, and undisturbed.--Tafsir Abd al-Razzaq al-Sanani


(to draw their Jalabib over their bodies.) He covered his face and head, with just his left eye showing.'' (That will be better that they should be known so as not to be annoyed. ) means, if they do that, it will be known that they are free, and that they are not servants or whores.--Tafsir Ibn Kathir
Citera
2024-04-23, 21:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
I många antika civilisationer var slöjan en statussymbol som man förbjöd kvinnliga slavar och prostituerade från att bära. De antika assyrierna skar av örat på den kvinnliga slaven som ertappades med att bära en slöja, och en prostituerad som ertappades för samma sak fick sig 50 piskrapp och kokhet vätska hällt över huvudet. Likaså var det straffbart att inte bära slöja och det kunde vara männen som åkte på straffen, då de hölls ansvariga. Allt detta innebär att jo, man såg ner på kvinnor som visade håret utsläppt.

https://www.ancient-origins.net/hist...dition-0017535

Även i antikens Grekland, Romarriket och den tidiga kristendomen var kvinnorna beslöjade av liknande skäl, dock inte med de hårda straffen, och islam anses bara ha kopierat det därifrån (främst från den tidiga kristendomen).

Ibn Kathir, en av islams mest respekterade auktoriteter på Koranen, förtydligar i tafseer att kvinnor ska täcka sig för att inte vara horor:
Al-Hassan al-Basri (died in 110 Hijri) said: The slave women of Medina used to be told certain things when they went out. (One night) stupid people accosted a group of women and bothered (hurt) them because they thought they were slaves, when in reality they were free women. For this reason, the Prophet ordered believing women to throw their jilbabs (cloaks/outerwear) over themselves, so that they would be recognized as free women, distinguished from slave women, and undisturbed.--Tafsir Abd al-Razzaq al-Sanani


(to draw their Jalabib over their bodies.) He covered his face and head, with just his left eye showing.'' (That will be better that they should be known so as not to be annoyed. ) means, if they do that, it will be known that they are free, and that they are not servants or whores.--Tafsir Ibn Kathir

Jaha...se där ja. Vad skönt att vi lever i ett land som inte påtvingat kvinnor slöja eller förbjuder den. Man lämnar det upp till kvinnan i fråga.
Citera
2024-04-24, 00:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trajanus87
Jag är rätt övertygad om att den enda i den interaktionen mellan dig och den beslöjade kvinna som tänker något nedsättande är du själv...om dig själv.

Såvida du nu inte kan läsa tankar dvs. Det finns inga som helst belägg att en beslöjade kvinna skulle se ner på en kvinna som inte är beslöjad och som inte ens är en muslim.

Skulle samma beslöjade muslim se ner på min fru som inte bär slöja och som är muslim då också?

Förmodligen skulle hon det. Att sätta på sig en slöja i ett så sekulariserat land som Sverige betyder bara en enda sak: jag visar den rätta tron, ni andra är enbart otrogna slynor ( vare sig ni säger er vara muslimer eller är svenskor). Detta fick jag i klara ordalag förklarat för mig av en av mina barns klasskamrater, vilken själv bar slöja ( påtvingad) och var , vid elva års ålder, redan bortlovad åt sin kusin. (Så nog är många muslimers förakt för svenskar djup och grundmurad och självklart ett uttryck för förbannad otacksamhet.)

När jag konfronterade skolans rektor om detta synsätt verkligen kunde sägas överensstämma med den svenska läroplanens värdegrund samt med barnkonventionen ( planerat äktenskap/ hederskultur) duckade den fega människan o bara mumlade att ” det var ett känsligt ämne”. Ingen åtgärd.

Jag själv visade väl föresten samma feghet eftersom jag inte gjorde en orosanmälan till socialen rörande att ungen redan bortlovats till tvångsäktenskap med sin kusin. Orsaken till detta var att mitt barn var oroligt att det skulle komma till klasskamratens släkts kännedom om vem som anmält o då skulle det ta hus i helvete i skolan eftersom några av släktens ungar gick i årskurserna över.

Men jag kan ärligt säga att jag lät bli att anmäla är en av de saker i livet jag ångrar mest. Flickstackarn är nu troligen för länge sedan bortgift mot sin vilja o sitter fast,med en radda ungar. Hade jag bara anmält till socialen kanske kanske hennes framtid gått att rädda, eller hon hade i alla fall fått hjälp att välja sin egen framtid.

Att slöjbärande är starkt förknippat med hederkultur och kvinnans sexualitet och ” renhet” visas av de studier som gjorts rörande hederskultur o slöjtvång i förskolor i Malmö o Göteborg. Personal tvingas, eller är frivilliga ( ingår själv i hederskultur), att följa föräldrarnas krav att små flickor som knappt lärt sig gå inte ska ta av sig slöjan. Det är inget annat än vedervärdigt. Slöja bör förbjudas inom all offentligt finansierad verksamhet eftersom den tydligt är en symbol för kvinnans underkastelse. Helst skulle jag vilja se ett generellt förbud för slöjan men det lär aldrig inträffa i våra identitetspolitiska o kulturrelativistiska tider.
Citera
2024-04-24, 09:28
  #21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Men det här med status. BMA är ju knappast ett statusyrke. Klarar man inte av att bli läkare så väljer man väl för sjutton inte att bli Biomedicinsk Analytiker. Då har ju för fan en geograf högre status, eller en elektriker. Jag minns från gymnasietiden och den korta period som följde att de absolut mest obegåvade babbarna var de som sökte BMA-utbildningen. Och i princip alla blev antagna då det krävdes typ 0.1 på högskoleprovet. Men det förstås, de är inte enbart obegåvade och oförmögna att tänka själva, utan också förbaskat lata. En högskoleutbildning är bra om den kräver så lite läsning och egen reflektion som möjligt, vilket gör BMA till ett perfekt chill-spår som ändå leder till en labbdräkt.

Jag jobbar inte i den branschen så jag vet öht inte ens vad yrket går ut på. Men det intressanta är inte vad du eller jag tycker om det. Det enda intressanta är vad de (alltså deras släkt och klan) tycker och tänker om det. Och uppenbarligen tycker de det har åtminstone en viss status, eller är åtminstone det mest statusfyllda de kan klara. Det är f.ö. inte ens säkert att de riktigt vet vad yrket går ut på när de söker utbildningen. Eller så vet de att andra inte gör det och därför kanske känner att de kan överdriva lite/mycket när de beskriver det för sina släktingar som i sin tur kan överdriva det ytterligare när de vidareberättar det för andra.

Dessutom ska man ta i beaktande att i deras hemländer, med de ofta bristfälliga utbildningar de har och jobb som finns där, kan det mycket väl faktiskt betraktas som ett ganska/mycket statusfyllt yrke bland många. Och det är för dessa, eller personer som kommer därifrån, de kommer beskriva yrket och förvänta sig beundrande blickar. Vad du eller jag tycker om det är av sekundär betydelse för dem, om ens det.

Vad som har hög status i en grupp behöver f.ö. inte vara det i en annan grupp, t.ex. kan en stor familj med många barn vara statusfyllt för dem, men för västerlänningar tvärtom ett tecken på "white-trash". Att för en kvinna täcka håret (och ev. även ansiktet) ett tecken på fromhet och heder, medan det ses som en lågutbildad ointegrerbar socialbidragstagare bland västerlänningar.

Och därtill kan vad som betraktas som status även skilja sig åt bland människor inom samma etnicitet. T.ex.att gå på en rockkonsert med en t-shirt från tiden innan bandet slog igenom för 30 år sedan kan vara status bland andra där, men inte bland utomstående. Här på Flashback finner en del status i att ha postat många inlägg eller startat många och populära trådar etc, medan ingen utanför Flashback bryr sig ett smack om det. Osv osv.

D.v.s. många söker status i sin ingrupp, vilken ofta kan vara helt annorlunda för utomstående och ibland t.o.m rent obegriplig. Och deras ingrupp är deras släkt och klan, vilken inte du eller jag ingår i.
Citera
2024-04-24, 11:11
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Förmodligen skulle hon det. Att sätta på sig en slöja i ett så sekulariserat land som Sverige betyder bara en enda sak: jag visar den rätta tron, ni andra är enbart otrogna slynor ( vare sig ni säger er vara muslimer eller är svenskor). Detta fick jag i klara ordalag förklarat för mig av en av mina barns klasskamrater, vilken själv bar slöja ( påtvingad) och var , vid elva års ålder, redan bortlovad åt sin kusin. (Så nog är många muslimers förakt för svenskar djup och grundmurad och självklart ett uttryck för förbannad otacksamhet.)

När jag konfronterade skolans rektor om detta synsätt verkligen kunde sägas överensstämma med den svenska läroplanens värdegrund samt med barnkonventionen ( planerat äktenskap/ hederskultur) duckade den fega människan o bara mumlade att ” det var ett känsligt ämne”. Ingen åtgärd.

Jag själv visade väl föresten samma feghet eftersom jag inte gjorde en orosanmälan till socialen rörande att ungen redan bortlovats till tvångsäktenskap med sin kusin. Orsaken till detta var att mitt barn var oroligt att det skulle komma till klasskamratens släkts kännedom om vem som anmält o då skulle det ta hus i helvete i skolan eftersom några av släktens ungar gick i årskurserna över.

Men jag kan ärligt säga att jag lät bli att anmäla är en av de saker i livet jag ångrar mest. Flickstackarn är nu troligen för länge sedan bortgift mot sin vilja o sitter fast,med en radda ungar. Hade jag bara anmält till socialen kanske kanske hennes framtid gått att rädda, eller hon hade i alla fall fått hjälp att välja sin egen framtid.

Att slöjbärande är starkt förknippat med hederkultur och kvinnans sexualitet och ” renhet” visas av de studier som gjorts rörande hederskultur o slöjtvång i förskolor i Malmö o Göteborg. Personal tvingas, eller är frivilliga ( ingår själv i hederskultur), att följa föräldrarnas krav att små flickor som knappt lärt sig gå inte ska ta av sig slöjan. Det är inget annat än vedervärdigt. Slöja bör förbjudas inom all offentligt finansierad verksamhet eftersom den tydligt är en symbol för kvinnans underkastelse. Helst skulle jag vilja se ett generellt förbud för slöjan men det lär aldrig inträffa i våra identitetspolitiska o kulturrelativistiska tider.

Jag håller med dig helt angående tvingandet av det samt hela grejen med att gifta bort sig ung. Det är mer kulturella uttryck som sträcker sig över religionsgränser. Tänk Pakistan/Indien
Citera
2024-04-24, 17:01
  #23
Medlem
Ha ha, så barnsligt. Först gnäller man om att inga invandrare jobbar. När invandrare väl utbildar sig och jobbar blir man sur över att dom är bättre än man själv. SD småstads incel män är aldrig nöjda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback