Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 09:01
  #1
Medlem
Det är bra att det finns många åsikter. Här försöker jag inte argumentera för eller emot, utan ber om mer insikter.

En majoritet av republikanerna i Representanthuset, 112 av av 218, röstade nej till stödpaketet till Ukraina. (3 demokratiska sändebud avstod från att rösta). Förslaget gick dock igenom med 311 röster för och 112 mot.

Jag förstår att 61 miljarder dollar är mycket pengar och att man kan göra annat för dem.
Samtidigt är det ju bara pengar.
Om rysslands agression skall stoppas över huvud taget så är det väl bättre för amerikanerna att betala Ukraina för att göra jobbet. Annars är man så småningom tvungen att skicka egna söner till slagfältet.

Eller är republikanernas inställning något annat: Till exempel
- att ryssland inte utgör ett hot?
- eller att USA är med i NATO men behöver inte ställa upp då ryssland utgör ett hot mot de NATO-medlemmar som redan ser ryska missiler flyga över deras territorium?
- att man är helt okunnig om vad som sker i Europa och väljer att stoppa huvudet i sanden?
- att man stöjder ett ryskt återställnade av gränserna som rådde under kalla kriget?

För mig är det svårt att förstå hur man har resonerat. Har någon följt den amerikanska debatten och kan fylla i med lite kunskap?
PS! Snälla: Inga diskussioner om kriget i Ukraina som sådant. Det finns andra trådar om det! DS!
Citera
2024-04-23, 09:09
  #2
Medlem
Lhitlers avatar
Egen vinning att få sitta kvar som politiker i Kongressen och inför valet snarare än nån slags världs altruistisk demokratisk lösning. Bara för det senaste stödet hade man kunnat ge varje amerikan, alla, 2000 kr skattefritt i handen. Om jag räknade rätt, vilket jag gjorde.
Citera
2024-04-23, 09:14
  #3
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Eller är republikanernas inställning något annat: Till exempel
- att ryssland inte utgör ett hot?
- eller att USA är med i NATO men behöver inte ställa upp då ryssland utgör ett hot mot de NATO-medlemmar som redan ser ryska missiler flyga över deras territorium?
- att man är helt okunnig om vad som sker i Europa och väljer att stoppa huvudet i sanden?
- att man stöjder ett ryskt återställnade av gränserna som rådde under kalla kriget?

För mig är det svårt att förstå hur man har resonerat. Har någon följt den amerikanska debatten och kan fylla i med lite kunskap?
PS! Snälla: Inga diskussioner om kriget i Ukraina som sådant. Det finns andra trådar om det! DS!

Allt du räknar upp ingår.
Fast jag skulle vilja slå ett slag för (r) ökande protektionism, och att många är lojala mot Trump (förstås) . Trump har öppet hyllat Putin, är tveksam till kriget (Putin är en "smart" kille) (r) Det har tagit flera år för (r) att anta ett stöttande linje till Ryssland
Citera
2024-04-23, 09:18
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Alla som röstade för kommer att erhålla kampanjbidrag från vapenndustrin och säkerligen direkta mutor.

"Det är bara pengar"???? Det är andras pengar - idiot!
Citera
2024-04-23, 09:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Alla som röstade för kommer att erhålla kampanjbidrag från vapenndustrin och säkerligen direkta mutor.

"Det är bara pengar"???? Det är andras pengar - idiot!

1) Invektiv är inte argument. Hyfsa din stil eller kommentera i någon annan tråd, tack.
2) Jag förstår att det är pengar. Men det är ändå bara pengar. Alternativet kan ju vara att man måste skicka trupp för att uppfylla sina NATO-löften. Det brukar vara svårare att avstå sina söner än att avstå sina pengar. Så i rådande situation tycks alternativet "att göra ingenting" vara kortsiktigt.
Citera
2024-04-23, 09:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lhitler
Egen vinning att få sitta kvar som politiker i Kongressen och inför valet snarare än nån slags världs altruistisk demokratisk lösning. Bara för det senaste stödet hade man kunnat ge varje amerikan, alla, 2000 kr skattefritt i handen. Om jag räknade rätt, vilket jag gjorde.

Du menar alltså att republikanernas argument är att pengarna skall delas ut till folket istället?
Nej, det tror jag inte. Men du kanske har källa på det?

(Jag försöker förstå hur argumentationen gick, inte hur man teoretiskt skulle kunna använda pengarna. Det senare finns det många bud på).
Citera
2024-04-23, 09:31
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
1) Invektiv är inte argument. Hyfsa din stil eller kommentera i någon annan tråd, tack.
2) Jag förstår att det är pengar. Men det är ändå bara pengar. Alternativet kan ju vara att man måste skicka trupp för att uppfylla sina NATO-löften. Det brukar vara svårare att avstå sina söner än att avstå sina pengar. Så i rådande situation tycks alternativet "att göra ingenting" vara kortsiktigt.

Det är en väldig skillnad på "bara pengar" som är dina egna, och "bara andras pengar". Förstår man inte den skillnaden så är man idiot.

Dessutom är det så vi män med normala testosteron-nivåer pratar. När man gör ett så grovt fel som du just gjorde nu förtjänar man ordet idiot.
Jag skulle säga av dina tidigare inlägg att vuxna mogna människor runt om dig som kallar dig för idiot är precis vad du behöver. Du är dock inte ensam om att sakna sådana idag.

Du vet uppenbarligen inte vad pengar är. Pengar är "skuldsättning". Så det är bara att sätta andra människor i slaveri du svamlar om utan att veta om det.
Citera
2024-04-23, 09:32
  #8
Avstängd
Talman Johnson lyckades med sitt agerande i förra veckan slå två flugor i en smäll. Dels fick han de tre stora stödpaketen antagna per express i RH, genom tung hjälp av Demokraterna (åtminstone Ukraina-paketet hade inte gått igenom utan stöd från Dems, det var i själva verket fler demokrater än republikaner som röstade för det)

- och dels lyckades han få till en omröstning på det "fjärde paketet" som g´ällde bl a förstärkt sjydd vid sydgränsen mot Mexiko - ett lagförslag som har backats upp av hans egna i RH; men som inte haft stöd från demokraterna (inte heller i Senaten). Även detta lagförslag samlade en majoritet i omröstningen, en nästan enbart reoublikansk majoritet plus några överlöpare från demokraterna. MEN eftersom denna bill hade knuffats fram till omröstning genom något som kallas "suspension of the rules" från utskottet, så krävdes det 2/3 majoritet och det fick man inte. Alltså kan Johnson säga "tittta, jag fick i alla fall till en omröstning på det!" - men en omröstning som repubikanerna i praktikten var dömda att förlora, trots att de fick in en enkel majoritet (i media har det i stort sett varit tyst om genomförandet av denna fjärde omröstning)

Därmed kan Trump (som Johnson också behöver hålla sig väl med) fortsätta att exploatera frågan om skydd vid den södra gränsen, hela vägen fram till valet. Även i Kongressen.

Det var väl fiffigt uttänkt?
Citera
2024-04-23, 09:33
  #9
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
1) Invektiv är inte argument. Hyfsa din stil eller kommentera i någon annan tråd, tack.
2) Jag förstår att det är pengar. Men det är ändå bara pengar. Alternativet kan ju vara att man måste skicka trupp för att uppfylla sina NATO-löften. Det brukar vara svårare att avstå sina söner än att avstå sina pengar. Så i rådande situation tycks alternativet "att göra ingenting" vara kortsiktigt.

Pga pengar så lever många i USA i fattigdom, många lever så det knappt täcker hyran, maten och vissa hamnar på gatan. Det är ju dock pengar bara.
Citera
2024-04-23, 09:34
  #10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Allt du räknar upp ingår.
Fast jag skulle vilja slå ett slag för (r) ökande protektionism, och att många är lojala mot Trump (förstås) . Trump har öppet hyllat Putin, är tveksam till kriget (Putin är en "smart" kille) (r) Det har tagit flera år för (r) att anta ett stöttande linje till Ryssland
Ja det handlar nog i grund och botten om pissfilmerna med hororna som Putin utpressat Trump med.
Med tanke på all annan skit som kommit fram om DT borde inte dessa filmer idag göra hans popularitet bland de trognaste supportrarna sämre...
Citera
2024-04-23, 09:36
  #11
Medlem
Lhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du menar alltså att republikanernas argument är att pengarna skall delas ut till folket istället?
Nej, det tror jag inte. Men du kanske har källa på det?

(Jag försöker förstå hur argumentationen gick, inte hur man teoretiskt skulle kunna använda pengarna. Det senare finns det många bud på).
Jag kan såklart inte bestämma hur Kongressen röstar men visst skulle man kunna ge alla pengar som USA har spenderat på alla krig i händerna på varje amerikan istället för att ställa till med nya jävelskap i en aldrig sinande ström som aldrig verkar vilja ta slut.

USA liksom Sverige kan resonera som så att det är FNs uppgift att leka världspolis och frälsningsarmé.
"Argumentationen" i Representanthuset var säkert väldigt enkel; inte mina pengar men vår godhet och prestige och hyllning. Fegt av talmannen.
Citera
2024-04-23, 10:02
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lhitler
Jag kan såklart inte bestämma hur Kongressen röstar men visst skulle man kunna ge alla pengar som USA har spenderat på alla krig i händerna på varje amerikan istället för att ställa till med nya jävelskap i en aldrig sinande ström som aldrig verkar vilja ta slut.

USA liksom Sverige kan resonera som så att det är FNs uppgift att leka världspolis och frälsningsarmé.
"Argumentationen" i Representanthuset var säkert väldigt enkel; inte mina pengar men vår godhet och prestige och hyllning. Fegt av talmannen.
Många amerikaner anser dessutom att USA som land har ett gudomliigt uppdrag, och att amerikanerna är ett utvalt folk. USA som vaktposten för frihet, kristen tro, den "fria världen" och allt möjligt annat - detta garneras med tydliga religiösa övertoner. Inte många svenskar skulle idag säga att Sveriges stormaktsställning på 1600-talet var en gåva från Herren Gud, men för många amerikaner är motsvarande tanke helt naturlig ifråga om det egna landet.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-04-23 kl. 10:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback