Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 15:44
  #1
Medlem
Adelaides avatar
Frågeställning: Vilken filmserie föredrar ni och varför?

Jag själv är ett givet Beck-fan sedan många år. Gillar främst den första säsongen med Haber / Persbrandt / Rautelin-teamet. Mycket oneliners, skön dekadent 90-tals miljö m.m. Även de gamla filmerna är bra, särskilt Mannen På Taket. Filmerna från 2010-talet och framåt är dock rena skräpet.

Har sett några Wallander-filmer med, både med Lassgård och Henriksson. Även om de är bra så känns de betydligt mer som dussindeckare för mig. Jag gillar filmerna med Lassgård snäppet mer. Det är de enda Wallander -filmerna jag sett mer än en gång.

Lite "kul" när man ser skådespelare i Wallander-filmerna som man känner igen från Beck.
Citera
2024-04-23, 15:46
  #2
Avstängd
Crabbofixs avatar
har nog bara sett nån enstaka wallander.

grejen med beck är ju att dom kan vara lite halvdåliga, vilke dom allt som oftast är, men det finns ändå några sköna karaktärer som gör det sevärt t ex persbrandt och grannen!
det blir som en tv-serie där man gillar vissa biroller som dyker upp, även om handlingen i sig inte är lysande.
Citera
2024-04-23, 15:50
  #3
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har bara sett någon enstaka Wallanderfilm, och då med Henriksson. Jag tycker de är okej, men inte mycket mer.
Beck är bättre med lite mer frägstarka karaktärer och intressantare filmer. Jag har dock bara sett omkring de 20 första Beck-filmerna med Haber, jag tyckte de blev skräp efter det.

De bästa är dock de med Gösta Ekman i mitt tycke, jag älskar både Ekman, Lassgård och Bergkvist. Och alla tre är med i de filmerna, underbart!

Mannen på taket tycker jag är överskattad, den tilltalade åtminstone inte mig. Roseanna från 1967 var dock ganska bra tycker jag.

Så frågan mellan Beck och Wallander så vinner Beck för min del.
Citera
2024-04-23, 15:53
  #4
Medlem
Får mest Söndagsångest av den typen av serier då Beck genom alla tider alltid visats på Söndagar. Wallander har jag sett enstaka gånger men är mer eller mindra samma skit.

Den enda jusglimten är gubben som så ofta bär nackskyck och ska erbjuda en stänkare. Den enda ljusglimten i en så annars grå och genomdyster aladdinask.

Så +1 till Beck antar jag.
Citera
2024-04-23, 15:55
  #5
Medlem
RobieBwois avatar
Beck fram t.o.m i Guds namn, resten suger stenhårt. Föredrar dock Ekmans filmer. Inget ont om Haber dock, jag gillar honom

Wallander är bäst första säsongen och OK andra. Tredje kunde man gett fan i att göra. Tyvärr tog ju Sällström livet av sig efter första säsongen.

Överlag föredrar jag då Beck.
Citera
2024-04-23, 17:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Frågeställning: Vilken filmserie föredrar ni och varför?

Jag själv är ett givet Beck-fan sedan många år. Gillar främst den första säsongen med Haber / Persbrandt / Rautelin-teamet. Mycket oneliners, skön dekadent 90-tals miljö m.m. Även de gamla filmerna är bra, särskilt Mannen På Taket. Filmerna från 2010-talet och framåt är dock rena skräpet.

Har sett några Wallander-filmer med, både med Lassgård och Henriksson. Även om de är bra så känns de betydligt mer som dussindeckare för mig. Jag gillar filmerna med Lassgård snäppet mer. Det är de enda Wallander -filmerna jag sett mer än en gång.

Lite "kul" när man ser skådespelare i Wallander-filmerna som man känner igen från Beck.

Någon anledning att du inte tog med Johan Falk filmerna i tråden?
Citera
2024-04-23, 17:48
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Föredrar Beck.
Förmodligen beror mycket på att jag svårt för Krister Henriksson som Wallander, han känns inte rätt.
Citera
2024-04-23, 22:12
  #8
Medlem
InnesIs avatar
Jag har sett alla Beckfilmer utom de allra senaste två. Tycker de håller en skön tv-serielunk. Det är inte som filmer man bör se dem i första hand anser jag utan som delar i en större helhet. Oftast är det mer intressant att följa karaktärerna under flera filmers gång än själva händelsen i separata filmer. Tycker faktiskt de överlag håller stabil kvalitet även om om det finns några som står ut (åt båda hållen).

Vad gäller Wallander gillar jag de mer lantliga miljöerna. Har sett de flesta filmer här (utom de sista i säsong 3 med Henriksson). Överlag engagerar filmerna mindre med sina historier. I början var de också klart under Becks budget. Man saknar också det persongaller som får Beck mer intressant.
Citera
2024-04-24, 16:54
  #9
Medlem
Vad gäller Habers respektive Henrikssons filmer, så föredrar jag de första 17 Beck över Wallander. Resten är sämre än Wallander.
Citera
2024-04-30, 14:46
  #10
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Vad gäller Habers respektive Henrikssons filmer, så föredrar jag de första 17 Beck över Wallander. Resten är sämre än Wallander.

Helt klart. Säsong 1, 3, ja till och med säsong 3 av Beck slår Wallander med hästlängder. Men allt efter säsong 4 är fullständig cancer för ögonen. Har överlevt tre "nya" Beckfilmer. Rum 302, Familjen, Gunvald och Vilhelm. Alla urusla.
Citera
2024-04-30, 15:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Helt klart. Säsong 1, 3, ja till och med säsong 3 av Beck slår Wallander med hästlängder. Men allt efter säsong 4 är fullständig cancer för ögonen. Har överlevt tre "nya" Beckfilmer. Rum 302, Familjen, Gunvald och Vilhelm. Alla urusla.
De senaste är lite bättre, Den gråtande polisen mm
Citera
2024-05-01, 12:10
  #12
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Beck ,gillar även de nyare där Norrsken är med. Men Wallander är också bra. skyten är en av de bättre med wallander tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback