Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 18:35
  #1
Medlem
Obolenskys avatar
Om jag lite skämtsamt skulle referera till en person som en n-ordet-människa, visst har jag passerat gränsen för det offentligt rumsrena då (alldeles oavsett om personen i fråga är mörkhyad eller om hen av ngn anledning ofta använder termen), men är det rasistiskt?
Citera
2024-04-23, 18:38
  #2
Medlem
Hamleyss avatar
Om du kallar någon för Neger och den inneboende betydelsen är att negrer är mindre värda, är en mindre kompetent och duglig ras så är det rasistiskt.
Det hindrar inte att det kan vara kul ändå
Citera
2024-04-23, 18:42
  #3
Medlem
Cletus638s avatar
hade den diskussionen med ett 10-tal somalier för ett tag sedan på krogen innan jag vart utslängd. 9/10 bryr sig inte om du inte använder det i ett ner värderande sammanhang den andra fick mig utslängd.
Citera
2024-04-23, 18:43
  #4
Medlem
Eponumoss avatar
Eftersom det verkar som om hela det offentliga Sverige anser att ordet Neger är rasistiskt så blir det nog också rasistiskt.

Ord får det värde vi som befolkning ger det.

Vanligen brukar också den som ”är utsatt” för eller är de som utpekas av ordet också ges tolkningsföreträde.

Det är därför en städare kan kalla sig själv städare utan problem, men om vi andra för det när det ”nya normala” är lokalvårdare eller hygientekniker eller vad som anses rimligt är okej och varför en neger kan kalla sig själv för just neger, men inte andra.

Så, ja, det är nog generellt rasistiskt att säga neger till en neger, även om avsikten ligger på att exempelvis tydliggöra vem man menar på samma vis som man kan säga ”norrmannen” eller ”blekingebon”.

Så tolkar jag det i alla fall.
Citera
2024-04-23, 18:59
  #5
Avstängd
Crabbofixs avatar
bara n-ord kan använda n-ordet, om andra än n-ord använder n-ordet så är dom rasister.
Citera
2024-04-23, 19:01
  #6
Avstängd
Rebiselles avatar
Dom brukar ju själva kalla varandra för det ordet. Å dom som blir kränkta av det ordet (antar att majoriteten är dom lättkränkta antirasistfacist vänstern, aka dom sanna rasisterna) men blir dom lika kränka på salongen eller om dom går förbi dom hyllorna på affären å ser Schwarzkopf 🤔

Lite offtop.. Schwarzkopf får nog ta å byta namn då det betyder svarthuvud. Ack så rasistiska.....
Citera
2024-04-23, 19:03
  #7
Medlem
Hade du pratat om en "n-ordet-människa" med mig hade jag trott att du menade en person som aldrig skulle säga neger.
Citera
2024-04-23, 19:10
  #8
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Eftersom det verkar som om hela det offentliga Sverige anser att ordet Neger är rasistiskt så blir det nog också rasistiskt.

Ord får det värde vi som befolkning ger det.

Vanligen brukar också den som ”är utsatt” för eller är de som utpekas av ordet också ges tolkningsföreträde.

Det är därför en städare kan kalla sig själv städare utan problem, men om vi andra för det när det ”nya normala” är lokalvårdare eller hygientekniker eller vad som anses rimligt är okej och varför en neger kan kalla sig själv för just neger, men inte andra.

Så, ja, det är nog generellt rasistiskt att säga neger till en neger, även om avsikten ligger på att exempelvis tydliggöra vem man menar på samma vis som man kan säga ”norrmannen” eller ”blekingebon”.

Så tolkar jag det i alla fall.
Jag kan förstås kalla en städare, för städare. Att jag skulle använda lokalvårdare är helt befängt.

Orden betyder vad man associerar den med. Om man säger lokalvårdare och associerar det med en städare, är det samma ord och betyder samma sak. I dagens värld av i huvudsak dumskallar finns det de som menar att orden bestämmer verkligheten. Men det är helt fel och inte sant. Ett påhitt, en lögn.

Om du säger lokalvårdare, betyder det samma sak och du associerar det med samma sak. Så inget förändras. Det kan under en viss tid, uppstå en viss förvirring innan man fått associeringen rätt. Men sen är lokalvårdare samma skitjobb som städare.

Associerar man neger med rasism, är man nog själv rasist, för det är vad man associerar orden med som bestämmer dess betydelse. Hur man ser på negern. Orden i sig har ingen egen betydelse. Så jag menar att de flesta som anser att neger är rasistiskt, är de som själva har en nedsättande syn på dem.

Problemet om man menar att säga neger, är nedsättande om negrer, betyder att det är nedsättande att vara neger. Det är något fult. Bara genom att stigmatisera ordet, har man sagt att det är fel att vara neger helt enkelt. Det betyder att en neger har inte rätt att vara stolt över att vara neger, d.v.s. att vara sig själv.

Vad man associerar människor med, är hur man ser på dem. Så att säga rom istället för zigenare, gör ingen skillnad.
Ett zigenarläger är inte värre än ett romskt läger.
Citera
2024-04-23, 19:14
  #9
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag kan förstås kalla en städare, för städare. Att jag skulle använda lokalvårdare är helt befängt.

Orden betyder vad man associerar den med. Om man säger lokalvårdare och associerar det med en städare, är det samma ord och betyder samma sak. I dagens värld av i huvudsak dumskallar finns det de som menar att orden bestämmer verkligheten. Men det är helt fel och inte sant. Ett påhitt, en lögn.

Om du säger lokalvårdare, betyder det samma sak och du associerar det med samma sak. Så inget förändras. Det kan under en viss tid, uppstå en viss förvirring innan man fått associeringen rätt. Men sen är lokalvårdare samma skitjobb som städare.

Associerar man neger med rasism, är man nog själv rasist, för det är vad man associerar orden med som bestämmer dess betydelse. Hur man ser på negern. Orden i sig har ingen egen betydelse. Så jag menar att de flesta som anser att neger är rasistiskt, är de som själva har en nedsättande syn på dem.

Problemet om man menar att säga neger, är nedsättande om negrer, betyder att det är nedsättande att vara neger. Det är något fult. Bara genom att stigmatisera ordet, har man sagt att det är fel att vara neger helt enkelt. Det betyder att en neger har inte rätt att vara stolt över att vara neger, d.v.s. att vara sig själv.

Vad man associerar människor med, är hur man ser på dem. Så att säga rom istället för zigenare, gör ingen skillnad.
Ett zigenarläger är inte värre än ett romskt läger.
Vi, du och jag, är helt överens, jag försökte tolka och beskriva det ”offentliga samtalet” och om ”neger” anses rasistiskt eller inte i detsamma.
Citera
2024-04-23, 19:17
  #10
Avstängd
Crabbofixs avatar
Well kom inte hit och snacka n-ordet med mig, ungjävlar
Kom inte hit och snacka n-ordet med mig, ungjävlar
Welllll då åker ni på stryck varenda en
Welllll smaka högerkroken det är krut i den!

Well kom inte hit och snacka n-ordet med mig, era svin
Nej nej nej kom inte hit å snacka n-ordet med mig, era svin
Citera
2024-04-23, 19:20
  #11
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cletus638
hade den diskussionen med ett 10-tal somalier för ett tag sedan på krogen innan jag vart utslängd. 9/10 bryr sig inte om du inte använder det i ett ner värderande sammanhang den andra fick mig utslängd.
Om det var 10+ somalier så kan du inte prata om "den andra". Förstår du inte det själv?
Citera
2024-04-23, 19:30
  #12
Medlem
BrorVargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Om jag lite skämtsamt skulle referera till en person som en n-ordet-människa, visst har jag passerat gränsen för det offentligt rumsrena då (alldeles oavsett om personen i fråga är mörkhyad eller om hen av ngn anledning ofta använder termen), men är det rasistiskt?

Nej det finns ingen rasism i ordet neger.
Den ursprungliga definitionen av ordet neger är:
Citat:
NEGER (fr Négre, af lat. Niger, svart) Menniska, man af den svarta eller Etiopiska menniskorasen.

Vilket inte skiljer sig från t ex definitionen av svensk från samma år:
Citat:
SVENSK Svensk man; innebyggare i Sverige eller en som der är född.

Det är självklart ingen slump att skambeläggningen och förbudet av det neutrala ordet neger skett samtidigt som antalet negrer i landet ökat exponentiellt. Det var en av busmaffians metoder för att tysta kritiker av den massinvandring från Afrika som syftade till att öka våldet och laglösheten i Sverige.
(FB) Förvanskandet av ordet "neger" - busmaffians verk? Bevis och diskussion
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback