Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 22:57
  #1
Avstängd
Jag tänkte börja träna till veckan/nästa vecka/i maj och jag tänkte hur jag ska kombinera käk och träning? Jag kommer börja träna gym och löpa ibland endast för att bygga en grund vad gäller styrka och kondition. Sedan kommer jag om någon månad/två månader börja mma.

Jag undrar hur jag ska börja sätta ihop käket och träningen tillsammans? När ska jag äta, hur mycket, vad ska jag äta osv.

Mitt mål är att gå upp i vikt och lyfta mer (stronglift 5x5).


Jag är 21 år och 1.92m lång. 90kg. Skinny fat. Väldigt svag just nu och kan inte bänka 40kg. Ja, jag vet att det är skitlite men jag kommer träna skithårt och vet att det finns i mig.

Vill ni ha mer information så är det bara att fråga. Fråga vad ni vill. Tack så mycket för info!
Citera
2024-04-23, 22:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Jag tänkte börja träna till veckan/nästa vecka/i maj och jag tänkte hur jag ska kombinera käk och träning? Jag kommer börja träna gym och löpa ibland endast för att bygga en grund vad gäller styrka och kondition. Sedan kommer jag om någon månad/två månader börja mma.

Jag undrar hur jag ska börja sätta ihop käket och träningen tillsammans? När ska jag äta, hur mycket, vad ska jag äta osv.

Mitt mål är att gå upp i vikt och lyfta mer (stronglift 5x5).


Jag är 21 år och 1.92m lång. 90kg. Skinny fat. Väldigt svag just nu och kan inte bänka 40kg. Ja, jag vet att det är skitlite men jag kommer träna skithårt och vet att det finns i mig.

Vill ni ha mer information så är det bara att fråga. Fråga vad ni vill. Tack så mycket för info!
Har du testat att googla? Vet du något om kost? Vad tror du själv är bra mat?
Citera
2024-04-23, 23:03
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har du testat att googla? Vet du något om kost? Vad tror du själv är bra mat?
Man kan inte få lika bra/relevant eller pålitlig information av google sökningar som här såklart.

Kan inte så mycket om kost på de små nivåerna men jag vet att opastöriserad, oprocessad mat och mjölk är det bästa däremot så har jag inte råd med det.

Vad jag tror är bra mat är som sagt opastöriserad, oprocessad mat som är direkt från naturen däremot så har jag inte råd. Annan bra mat skulle jag gissa på är ägg, köttfärs, mjölk, pasta, kyckling. Men har ingen koll på hur, var, när osv. Hur det ska kombineras. Vet inte heller vad faktiskt.

Skulle väl gissa på hög protein och medel fett och medel kolhydrat?
Citera
2024-04-23, 23:12
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Sök information och utvecklas, du kommer inte komma någon vart om du ber om hjälp om allt och förväntar sig att någon manual ska dimpa ner i knät.
Du är okunnig. Finns inte någon bättre eller mer relevant information från andra landsmän som har varit i samma sits.

Jag har sökt men det är inte samma sak.
Citera
2024-04-23, 23:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Du är okunnig. Finns inte någon bättre eller mer relevant information från andra landsmän som har varit i samma sits.

Jag har sökt men det är inte samma sak.
Tvärtom, men jag ställde frågor till mig själv och sökte kunskap och inspiration.

Finns massor i äldre trådar om kost, träning mm.

Det görs trådar som du gör nu varje dag i princip av folk som tror att allt de behöver ska dimpa ner i knät.
Citera
2024-04-24, 00:18
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mellan tummen och pekfingret ska du nog få i dig runt 3000 kcal per dag för att bygga massa, kanske lite mer.

Du skulle kunna fördela det så du får i dig runt
200 g protein
475 g kolhydrater
75 g fett

Du får äta en hel del köttfärs, kyckling och tonfisk för att nå 200 g protein och förmodligen komplettera med proteinshakes/gainer. Drick gärna minimjölk. En liter ger dig 35 g protein.

När du äter spelar mindre roll.
Citera
2024-04-24, 00:19
  #7
Medlem
Mycket kött för ett bra proteinintag. Inte för mycket kolhydrater.

Samtidigt behövs en del antioxidanter som kan finnas i färgrika grönsaker och frukt i alla sorter.

Även om kolhydrater behövs så tror jag en mindre del av kosten bör vara bröd och pasta.

Blir kötträtterna ensidiga kan man variera med fisk, gärna fet fisk.

Du kan behöva ta kosttillskott om du tränar mycket hårt.

Bra sömn är nödvändigt vilket också kan höja eller upprätthålla testosteron-nivåerna.
Citera
2024-04-24, 08:26
  #8
Medlem
Börja med att fokusera på träningen. Alltså visst kost är väl hyfsat viktigt men är man på nivån att man bänkar 40 kg kan man äta vad som helst och bli bättre. Det viktiga är att börja träna.
Citera
2024-04-24, 09:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistamannen
Varför är du så negativt inställd till ts? Alltså du har grova problem om du på fullaste allvar reagerar på en person som söker kunskap och råd inför träning på det sättet som du gör.


Vad är det för fel på dig?
För att det redan finns 100 tals trådar som i princip är identiska med den här.

Det är alltid någon som ska ska ha någon personlig service kring en bred fråga som man endast kan läsa sig till på egen hand.


Betydligt mer givande för ts och för andra människor på forumet om det det ställs mer konkreta frågor där personen faktiskt försökt sätta sig in och behöver hjälp med att reda ut saker.
Citera
2024-04-24, 09:50
  #10
Medlem
Flabbars avatar
11 inlägg men inte ett enda skriver att vila är viktigt för återhämtning.
Citera
2024-04-24, 11:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Börja med att fokusera på träningen. Alltså visst kost är väl hyfsat viktigt men är man på nivån att man bänkar 40 kg kan man äta vad som helst och bli bättre. Det viktiga är att börja träna.
+1 på den, iofs är folk generellt rätt kassa på att träna när det kommer till utförande, men är man 21 är och helt otränad så kan man äta vad fan som helst och växa, givetvis inte McDonalds varje dag bara men det viktiga är att komma igång med träningen, kost och sömn är minst lika viktigt om inte viktigare men det kan börja fokusera mer på när träningen börjar rulla på.
Citera
2024-04-24, 16:22
  #12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Jag tänkte börja träna till veckan/nästa vecka/i maj och jag tänkte hur jag ska kombinera käk och träning? Jag kommer börja träna gym och löpa ibland endast för att bygga en grund vad gäller styrka och kondition. Sedan kommer jag om någon månad/två månader börja mma.

Jag undrar hur jag ska börja sätta ihop käket och träningen tillsammans? När ska jag äta, hur mycket, vad ska jag äta osv.

Mitt mål är att gå upp i vikt och lyfta mer (stronglift 5x5).


Jag är 21 år och 1.92m lång. 90kg. Skinny fat. Väldigt svag just nu och kan inte bänka 40kg. Ja, jag vet att det är skitlite men jag kommer träna skithårt och vet att det finns i mig.

Vill ni ha mer information så är det bara att fråga. Fråga vad ni vill. Tack så mycket för info!

Jag tror trådens "irritation" beror på att din fråga är makabert bred

Men för att besvara din fråga så kortfattat som möjligt.

1. Vill du gå upp i vikt. Ät mer kalorier än vad du förbrukar. Googla efter kaloriräknare. Skaffa en app som hjälper dig att räkna kalorier. Efter ett tag lär du dig hur mycket "värde" olika livsmedel har. Det är bara första veckorna det är rekommenderat att väga och räkna.

2. Styrketräna med ett progressivt program (tex Stronglift som du själv nämner) vilket betyder att du över tid blir bättre (kan göra fler reps, sets eller ökat motstånd) på övning X.

3. När du äter spelar enligt senaste studier ingen roll alls. Ät när du är hungrig. Justera efter behov. Behöver du extra energi inför gymmet? Käka lite mer innan då. Behöver du extra mat för att somna? Eller extra frukost? Ät mer då. Så länge du ligger på kaloriplus kommer du att över tid gå upp i vikt.

4. Satsa på "vanlig mat". Kött, fisk, grönsaker, potatis, ris, pasta, bröd. Addera extra protein vid behov. Tex shakes.

5. Fixa din sömn. Sov 7-8 timmar kvalitativ sömn. Var inte uppe på nätterna och tramsa. Sov när andra människor sover.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback