Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 02:39
  #1
Medlem
Bor i ett 1 1/2-plans radhus som jag måste, mer eller mindre varje år, måla plåtar på.
Detta är galvade plåtar som sitter över takkupor och vindskenor.
Det spelar ingen roll hur noga jag målar del för året efter är det så gott som alltid dags att måla om dom igen.
Har tidigare gånger gjort rent plåten med målartvätt, ”ruggat”’plåten med stålborste och därefter målat med grundfärg och sist den vita färgen.

Finns det någon dunderfärg man kan använda för att slippa tvätta, ”rugga” och grunda innan?

Jag tänker next level rymd- eller båtfärg som sitter till tidens ände.
Citera
2024-04-24, 03:27
  #2
Medlem
NyGammmmals avatar
Du behöver inte ”rugga” ytan, hjälper inte ett dugg.
Du ska ta bort all gammal färg, behandla den råa galvade ytan med bet vätska, sen grunda och stryka flera lager.
Bet vätska är stark skit som du köper hos valfri plåtgrossist. Frätande och starkt som fan, kan få galvfeber av skiten om du inte är försiktig, men ett måste om du ska måla galvad plåt.
Gör du som ovan borde färgen sitta i 15-20 år iaf.
__________________
Senast redigerad av NyGammmmal 2024-04-24 kl. 03:29. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-24, 05:44
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveStaunton
Bor i ett 1 1/2-plans radhus som jag måste, mer eller mindre varje år, måla plåtar på.
Detta är galvade plåtar som sitter över takkupor och vindskenor.
Det spelar ingen roll hur noga jag målar del för året efter är det så gott som alltid dags att måla om dom igen.
Har tidigare gånger gjort rent plåten med målartvätt, ”ruggat”’plåten med stålborste och därefter målat med grundfärg och sist den vita färgen.

Finns det någon dunderfärg man kan använda för att slippa tvätta, ”rugga” och grunda innan?

Jag tänker next level rymd- eller båtfärg som sitter till tidens ände.

Det är inte vanlig vinskiveplåt som är målad du har?
Är de sånt så skulle jag bytt plåten.
Citera
2024-04-24, 07:04
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Båtfärg tror jag inte på. Prova billack. Köp billack på burk hus en billack firma.
Citera
2024-04-24, 10:26
  #5
Medlem
Du använder plåtfärg ?

Har sett detta problem förut ( jobbar med bygg ) och då hade kunden använt träfärg och målat plåten .
Citera
2024-04-24, 13:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-sacken
Du använder plåtfärg ?

Har sett detta problem förut ( jobbar med bygg ) och då hade kunden använt träfärg och målat plåten .

Yes, både grundfärg och täckfärg har varit avsedda för plåtmålning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback