Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 13:37
  #1
Medlem
Rengör tandläkaren fyllningsområdet innan fyllningen sätts i?

Jag var hos tandläkaren idag för att fylla i ett större område då gamla fyllningen åkt av...

Jag borstade tänderna innan tandläkarbesöket och kollade i spegeln lite snabbt för att se om det fanns något i området och det verkade inte finnas (jag kollade snabbt).

Nu till saken...

Efter att fyllningen har satts i har jag börjat grubbla mycket över om det fanns något i fyllningsområdet och fyllningen liksom har satts på skiten...

Jätteflummigt, jag vet men vafan... jag finner ingen ro! jag borde kolla nogrannare i spegeln!

Även om han rengör innan... kanske han missat nått?

Nå?
__________________
Senast redigerad av winterbunny 2024-04-24 kl. 13:40.
Citera
2024-04-24, 13:41
  #2
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterbunny
Rengör tandläkaren fyllningsområdet innan fyllningen sätts i?

Jag var hos tandläkaren idag för att fylla i ett större område då gamla fyllningen åkt av...

Jag borstade tänderna innan tandläkarbesöket och kollade i spegeln lite snabbt för att se om det fanns något i området och det verkade inte finnas (jag kollade snabbt).

Nu till saken...

Efter att fyllningen har satts i har jag börjat grubbla mycket över om det fanns något i fyllningsområdet och fyllningen liksom har satts på skiten...

Jätteflummigt, jag vet men vafan... jag finner ingen ro! jag borde kolla nogrannare i spegeln!

Även om han rengör innan... kanske han missat nått?

Nå?

Sluta noja, det märks om en vecka.
Citera
2024-04-24, 13:42
  #3
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterbunny
Rengör tandläkaren fyllningsområdet innan fyllningen sätts i?

Jag var hos tandläkaren idag för att fylla i ett större område då gamla fyllningen åkt av...

Jag borstade tänderna innan tandläkarbesöket och kollade i spegeln lite snabbt för att se om det fanns något i området och det verkade inte finnas (jag kollade snabbt).

Nu till saken...

Efter att fyllningen har satts i har jag börjat grubbla mycket över om det fanns något i fyllningsområdet och fyllningen liksom har satts på skiten...

Jätteflummigt, jag vet men vafan... jag finner ingen ro! jag borde kolla nogrannare i spegeln!

Även om han rengör innan... kanske han missat nått?

Nå?

Ja det skall dom göra .. Såg inte allt för länge sedan nån video där en tandläkare lagade ett hål och han rengjorde / slipade bort en hel del på tanden bara för att minimera riskerna med att bakterier kan följa med.

Så enligt regelboken skall området göras rent
Citera
2024-04-24, 13:57
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Sannolikt så har tandläkaren gjort sitt jobb. Det finns dock tillfällen då alla misslyckas och det gäller allt. En bilmekaniker, en hjärnkirurg samt även tandläkare.

Däremot så är din möjlighet att kontrollera din tandläkares behandling näst intill omöjlig utan att du måste gå tillbaka och be han riva upp det och göra det igen. Men då kan han ju återigen eller som första gång göra fel och misslyckas. Du får du sitta hemma och noja igen.

Det enda jag skulle säga att du med vettigt beslut ska göra är att släppa det. Sannolikt gick det bra, men om det inte gick bra så kommer det visa sig med tiden. Om det inte gick bra så tar du tag i det då när det visar sig.

Släpp det!
Citera
2024-04-24, 14:01
  #5
Medlem
Bazze1s avatar
Beror nog på vilket land tandläkaren härstammar ifrån och om han/hon är auktoriserad i ett civiliserat västland eller har köpt sitt behörighetsbevis på ett torg i Bagdad Teheran Damaskus Kabul eller i Mogadishu.

Men i regel ska fyllningshål vara slipade rengjorda och torrlagda så att fyllningen ska fästa på bästa sätt.
Citera
2024-04-24, 20:48
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterbunny
Efter att fyllningen har satts i har jag börjat grubbla mycket över om det fanns något i fyllningsområdet och fyllningen liksom har satts på skiten...
Genom borrningen tar hen bort allt som kan vara skadligt.
Därefter blåser han ut allt med vattentyck.
Dessutom kan han ta bort tandsten på denna tand om det finns runt hålet.
Och använda bakteridödande medel/lack om det finns exempel på infektion/tandköttsinflammation.
------------
- ja men en enda pytteliten bakterie som är kvar kan ju bli miljoner efter några dagar?
- nä. En enda bakterie kommer dö pga att det inte finns förutsättningar - mat, luft, mikroorganismer - att överleva när fyllningsmassan pressats på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback