Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-04-25, 13:20
  #85
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Vad är det för konstig ritual? Du är klar med gymnasiet och ska springa ut och sedan hoppa upp och ner i en ring med klassen och sen ska ni springa bort? Vad i helvete?

Jag gjorde det här för 3 år sen och för fortfarande av cringe. Bokstavligt talat dör.

Vad är det här?

Det är en kvarleva från den tid det faktiskt betydde någonting att ta studentexamen, när svåra prov genomfördes och den som klarade proven fick mössan, medan den som misslyckades fick gå ut bakvägen utan mössa.

Idag är det bara en meningslös rest från den tiden, då alla och envar, oavsett hur värdelösa betyg och underkänt slutbetyg man har, får mössa och ska "fira sin studentexamen".
Citera
2024-04-25, 14:11
  #86
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ja du nöjer dig.

Andra har större ambitioner, och tur är väl det. Jag vill gärna leva i ett samhälle där folk faktiskt utbildar sig till något.

Skulle inte låta någon som endast gått ut gymnasiet laga mina tänder, för att ta ett exempel.

Mina ambitioner var att tjäna pengar och det kan ingen trött professor på KTH lära mig. Många stora företagsledare och dylikt har inte utbildat sig mer än grunden, vad säger du till dom?
Citera
2024-04-25, 14:16
  #87
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Mina ambitioner var att tjäna pengar och det kan ingen trött professor på KTH lära mig. Många stora företagsledare och dylikt har inte utbildat sig mer än grunden, vad säger du till dom?

Jag säger att dom hade varit än mer framgångsrika om dom hade utbildat sig, har svårt att tro att särskilt många företagsledare tycker det är en bra idé att inte utbilda sig, dom skulle sannerligen inte vilja se sina egna anställda med endast gymnasieutbildning.
Citera
2024-04-25, 14:36
  #88
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag säger att dom hade varit än mer framgångsrika om dom hade utbildat sig, har svårt att tro att särskilt många företagsledare tycker det är en bra idé att inte utbilda sig, dom skulle sannerligen inte vilja se sina egna anställda med endast gymnasieutbildning.

Ja, om Mark Zuckerburg inte hoppade av efter ett år på Harvad hade han säkert tjänat mer än sina 100Billion dollars Eller Bill gates som också hoppade av Harvard. Så dom hade väll inga ambitioner eftersom dom inte gick klart sina utbildningar va? Du är bättre än dom för du pluggade längre
Citera
2024-04-25, 14:37
  #89
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag säger att dom hade varit än mer framgångsrika om dom hade utbildat sig, har svårt att tro att särskilt många företagsledare tycker det är en bra idé att inte utbilda sig, dom skulle sannerligen inte vilja se sina egna anställda med endast gymnasieutbildning.

jag jobbar på ett stort globalt bolag med enbart gymnasieutbildning och har jobbat mig upp och krigat.
Citera
2024-04-25, 14:47
  #90
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Ja, om Mark Zuckerburg inte hoppade av efter ett år på Harvad hade han säkert tjänat mer än sina 100Billion dollars Eller Bill gates som också hoppade av Harvard. Så dom hade väll inga ambitioner eftersom dom inte gick klart sina utbildningar va? Du är bättre än dom för du pluggade längre

Ingen som har påstått att man inte KAN lyckas ändå, men det är ju knappast ett vettigt generellt råd att man bara ska gå gymnasiet och det är ju ingenting särskilt att fira.

Bill Gates äldsta dotter har gått på båda Stanford och Columbia. Hans yngsta dotter går på Stanford och hans son har gått på University of Chicago.

Zuckerbergs fru, fullföljde sina studier på Harvard tillskillnad från honom och tog dessutom ytterligare en examen på University of California.
Citera
2024-04-25, 14:59
  #91
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ingen som har påstått att man inte KAN lyckas ändå, men det är ju knappast ett vettigt generellt råd att man bara ska gå gymnasiet och det är ju ingenting särskilt att fira.

Bill Gates äldsta dotter har gått på båda Stanford och Columbia. Hans yngsta dotter går på Stanford och hans son har gått på University of Chicago.

Zuckerbergs fru, fullföljde sina studier på Harvard tillskillnad från honom och tog dessutom ytterligare en examen på University of California.

Och ingen av varken deras fruar eller barn kommer bli ens 1% av så framgångsrika som dessa andra två avhoppare så vad menar du?
Citera
2024-04-25, 15:09
  #92
Medlem
MMXXIIIs avatar
Och du jobbar på samhall nu.. eller hur? Har en teori om att alla som tycker utspringet är "cringe" är riktiga mongon. Så var det i alla fall i min klass. Typ 3st som tyckte att det var cringe och sket i studentmössa, alla dessa var speciella typer..

Det är en fin och rolig liten tradition som alltid funnits, det är inte cringe.
Citera
2024-04-25, 16:22
  #93
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Poängen är ju att du inte har åstadkommit något.

Det här visar att du inte har någon aning om vad du pratar om. Man har gått ett antal år och genomfört en gymnasieutbildning. Har man bra betyg så har man (enligt vad tänkt) skaffat sig en gedigen allmänbildning, samt viss fördjupning mot en vald riktning.

Det man firar är väl att man genomfört denna utbildning tillsammans med en grupp människor under flera års tid. Till och med i arbetslivet när ett företag skickar dig på 1 månads utbildning så brukar man avsluta med fest och firande.

Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Du måste ju i alla fall plugga vidare.

Det är inte alltid man "måste" det. Dock så rekommenderar jag det. Själv har jag två examina varav en är civilingenjör. Det jag rekommenderar alla är att efter gymnasiet så ska man fira med sina vänner och klasskamrater med fest plus annat tingel och tangel.

Sen jobbar man med olika tramsjobb (arbetarjobb) i 1-2 år för att sen studera. Man bör ta en teknisk civilingejörsexamen plus en till. Exempelvis skulle 'Kandidatprogram i affärssystem och tjänstedesign' på SU passa utmärkt till din tekniska examen.


Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Är man utbildad tandläkare så är det klart som fan det finns skäl att fira, man har just genomfört 5 års heltidstudier, man har ett yrke och man kan börja jobba omgående.

Men att gå ut gymnasiet?

Du låter än mer avundsjuk. Jag blir mer och mer säker på att du själv inte klarade av att få fullständiga gymnasiebetyg?
Citera
2024-04-25, 16:29
  #94
Medlem
BestCoast.s avatar
Ja det är cringe, man skäms när man kollar på skiten. Var lika illa när man själv var där för 20 år sedan.
Citera
2024-04-25, 17:43
  #95
Medlem
ImTheMans avatar
det här är ju en av de mest speciella dagarna under skoltidden med champgnefrukost och utspring etc, så det är väl bara ett minnesvärt inslag.

Men ok, det har funnits perioder i livet då jag inte mått bra och jag också tyckt att det är cringe när andra människor har roligt, problemet är nog inte de andra människorna.
Citera
2024-04-25, 18:17
  #96
Medlem
idiamindadas avatar
Cringe eller ej. Jag skulle också vilja vara nitton. Låt dem glädjas.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback