Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 09:01
  #1
Medlem
Funderar på om det är möjligt att helt skippa att betala skatt månadsvis. Ta dessa pengar sätta in på konto med skaplig ränta. Sen betala en klumpsumma efter deklarationen.

Skatt på dessa pengar skulle väl inte börja räknas på förrän deklarationen är färdig.
Citera
2024-04-25, 09:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Funderar på om det är möjligt att helt skippa att betala skatt månadsvis. Ta dessa pengar sätta in på konto med skaplig ränta. Sen betala en klumpsumma efter deklarationen.

Skatt på dessa pengar skulle väl inte börja räknas på förrän deklarationen är färdig.


Civilisationens pris (skatt) dras vanligtvis vid källan som anställd.
Citera
2024-04-25, 09:12
  #3
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Funderar på om det är möjligt att helt skippa att betala skatt månadsvis. Ta dessa pengar sätta in på konto med skaplig ränta. Sen betala en klumpsumma efter deklarationen.

Skatt på dessa pengar skulle väl inte börja räknas på förrän deklarationen är färdig.

Är du anställd är din arbetsgivare skyldig enligt lag att betala in din preliminära skatt varje månad.
Citera
2024-04-25, 09:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Funderar på om det är möjligt att helt skippa att betala skatt månadsvis. Ta dessa pengar sätta in på konto med skaplig ränta. Sen betala en klumpsumma efter deklarationen.

Skatt på dessa pengar skulle väl inte börja räknas på förrän deklarationen är färdig.
Det beror på vad det handlar om för inkomster.

Får du vanlig lön drar arbetsgivaren skatt. Du kan få jämkning, men det beror i så fall på att du av någon anledning inte ska betala så mycket skatt som arbetsgivaren normalt är skyldig att dra. Exempelvis om du betalar mycket i ränta på lån.

Har du ett aktie- & fondkonto så sköter du skatten själv, så den kan du avvakta med tills du får ditt skattebesked.

Hur det fungerar om du är egenföretagare har jag låg kunskap om.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-25 kl. 09:21.
Citera
2024-04-25, 10:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Funderar på om det är möjligt att helt skippa att betala skatt månadsvis. Ta dessa pengar sätta in på konto med skaplig ränta. Sen betala en klumpsumma efter deklarationen.

Skatt på dessa pengar skulle väl inte börja räknas på förrän deklarationen är färdig.

Arbetsgivaren är ju skyldig att dra skatt enligt tabell (bortsett från engångsbelopp som dras 30% på har jag för mig), så ditt upplägg verkar bygga på att du övertalar din arbetsgivare att bryta mot lagen. Jag gissar att ett sånt tilltag skulle kunna tolkas som skattebrott om det blir en betydande ränta (om man räknar enligt SLR). Isf blir det ju till att betala in dessa räntor till SKV och straffavgift på det - skulle inte förvåna mig om det blir till att skatta på de räntor du inte får behålla som lök på laxen.
Citera
2024-04-25, 11:30
  #6
Medlem
Widtfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Funderar på om det är möjligt att helt skippa att betala skatt månadsvis.

Ja, det är möjligt när man har F-skatt, men man får en betalningsanmärkning varje gång + straffränta, straffavgift och inkassoavgift, och om man fortsätter att behålla sina inkomster själv så kommer de till slut att söka upp en och ta vad de vill ha. Det är mindre smärtsamt att bara sära på skinkorna direkt.
Citera
2024-04-25, 17:05
  #7
Medlem
Då jag är anställd verkar det inte vara lagligt att betala engångsskatt. Så frågan är besvarad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback