Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 16:10
  #1
Medlem
Hallå Flashback, hoppas ni har det bra där hemma.

Tänkte fråga en sak jag länge gått och tänkt på: Hur har man en hälsosam stabil relation utan avundsjuka och osäkerhet?

Jag har inte riktigt varit i ett riktig förhållande förutom någon månad i gymnasiet (räknas knappt). Däremot har jag haft några nära tjejvänner och märker att det är svårt även där. I gymnasieåldern kom jag oerhört nära en tjej, som var kär och höll på med en annan, och jag blev "friendzonad" och en "orbiter". Hade 0 självrespekt och var i princip hennes hund då jag inte trodde att jag var värd något mer. Vi var för nära, kunde tex ligga och kramas och titta på film efter att hon varit och legat med den där andra killen. Tänkte att jag inte är värd att en snygg tjej ens kollar åt mitt håll, att få krama henne borde jag ju vara tacksam för.

Som tur är insåg jag hur bisarrt detta var efter gymnasiet, och nu har jag självrespekt och skulle aldrig hamna i en sådan sits igen. Visst jag kommer bli "friendzonad" igen då alla inte kan vilja ha en sexuellt/romantiskt och det är ok, men kommer ALDRIG gå över gränser och bli ett jävla husdjur igen. Jag har svårt att förlåta mig själv för denna patetiska period i mitt liv.

Lite info om mig själv, vet ej om detta är relevant men men. Är i mitten av 20 års åldern, under svensk medellängd. Är halv svensk och halv MENA, har ADHD. Studerar femte och sista året på universitet. Ser hel och ren ut, tar hand om mitt utseende, gymmar. Har många nära vänner, folk tycker jag är rolig. Har även bra jobb vid sidan om. På papper ser ju allt bra ut. Tjejer är även intresserade av mig, det händer, med det registreras inte i mitt huvud.

Har sedan en tid tillbaka träffat en tjej som har kille, vi är goda vänner men har verkligen gränser och är ingen "orbiter". Jag söker inte något förhållande med henne, men blir orolig för hur hon får mig att känna. Tyvärr känner jag instinktivt hur jag blir otroligt avundsjuk/arg när hon ger mer uppmärksamhet till någon annan än mig. Eller om hon säger något positivt om en annan kille. Jag tror inte jag är kär utan mer "besatt" av hennes uppmärksamhet?

Jag har aldrig låtit detta visas, men inombords går jag sönder.

Hur ska det gå i framtiden när jag går in i ett förhållande och konstant är osäker och orolig för att hon kommer lämna mig mm? Det känns ju som jag bara kan vara tillsammans med någon som inte tillåts gå ut ur huset och det är INTE vad jag vill utsätta min flickvän för.

Jag vill göra ALLT för att behandla min framtida flickvän bra och inte vara kontrollerande/psykiskt misshandlande. Jag vet att jag är otroligt osäker osv och vill verkligen jobba på det nu så att jag kan gå in i ett bra förhållande i framtiden.

Har ett bra förhållande med mina föräldrar, men minns när ja var liten att jag kunde bli otroligt avundsjuk och arg om min mamma och/eller pappa ens gav lite uppmärksamhet till min kusin (inte syster dock). Jag ville ju att hela deras liv skulle kretsa kring mig och ingen annan. Kunde gå till skolan och ställa till med skit som att kasta stenar mot rutor för att "straffa" mina föräldrar för att dom gav någon annan uppmärksamhet, det hela blev en negativ spiral.

Har aldrig känt mig som en man utan mer som en pojke. Även i gymnasiet förstod jag inte riktig varför alla andra hade så bråttom med att växa upp. Jag var ett barn men de villa vara vuxna.

Det verkar som att bilden andra har av mig och bilden jag har av mig är helt olika. Andra har en bra bild av mig medan min bild av mig är katastrofal (dock har den blivit mycket bättre). Är livrädd för att folk ska tappa deras bild av mig och se hur jag ser mig själv.

Hur bearbetar jag dessa osäkerheter för att i framtiden kunna ha ett bra förhållande?
Har ni gått igenom något liknande?
Citera
2024-04-25, 16:39
  #2
Medlem
Blackrose23s avatar
1. Bry dig INTE vad andra tycker och tänker om dig.

2. Lär känner dig själv.

3. Lita på dig själv. Att du är avundsjuk och har kontrollbehov är tecken på att du inte känner dig själv eller litar på dig själv.

*** Börja studera Carl Jung.
__________________
Senast redigerad av Blackrose23 2024-04-25 kl. 16:44.
Citera
2024-04-25, 18:35
  #3
Medlem
TS, du verkar ha dålig självkänsla... Finns några övningar, att göra:

- Dagbok över prestationer och prestationer.
- Positiva affirmationer.
- Självreflektion och självacceptans.
- Utmana negativa tankemönster.
- Självvård.

Jag brukar oftast göra självreflektion, utmanar mina negativa tankemönster samt självvård. Jag skulle inte vilja påstå att jag har en dålig självkänsla då jag vill bara bli bättre i mig själv... Jag läser regelbundet heliga skrifter såsom Bibeln, Qur'anen... Finns många liknelser på diverse händelser/påståenden som får dig att reflektera ytterligare.

I varje människa kan du se en bit av dig själv såsom andra ser en bit av sig själv i dig.
Citera
2024-04-25, 19:42
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MojJeTata
Hur bearbetar jag dessa osäkerheter för att i framtiden kunna ha ett bra förhållande?
Har ni gått igenom något liknande?
Du får skaffa dig ett enkelt träningsprogram för din hjärna.
Hur mycket tid kan du lägga på att träna din hjärna varje dag?
Och under hur lång tid?
Citera
2024-04-25, 19:59
  #5
Medlem
Dishys avatar
Finns en given enkel lösning här. Sluta omge dig med upptagna tjejer som du ändå verkar intresserad/besatt av. Ska du ha tjejvänner så är de så klart 100% off the market för dig. Gå på dejter med singeltjejer så ska du se att det löser sig.
Citera
2024-04-25, 20:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
TS, du verkar ha dålig självkänsla... Finns några övningar, att göra:

- Dagbok över prestationer och prestationer.
- Positiva affirmationer.
- Självreflektion och självacceptans.
- Utmana negativa tankemönster.
- Självvård.

Jag brukar oftast göra självreflektion, utmanar mina negativa tankemönster samt självvård. Jag skulle inte vilja påstå att jag har en dålig självkänsla då jag vill bara bli bättre i mig själv... Jag läser regelbundet heliga skrifter såsom Bibeln, Qur'anen... Finns många liknelser på diverse händelser/påståenden som får dig att reflektera ytterligare.

I varje människa kan du se en bit av dig själv såsom andra ser en bit av sig själv i dig.


Hur går din resa?
Citera
2024-04-25, 20:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
1. Bry dig INTE vad andra tycker och tänker om dig.

2. Lär känner dig själv.

3. Lita på dig själv. Att du är avundsjuk och har kontrollbehov är tecken på att du inte känner dig själv eller litar på dig själv.

*** Börja studera Carl Jung.

Har du någon rekommendation på bra första Jung bok?
Citera
2024-04-25, 20:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du får skaffa dig ett enkelt träningsprogram för din hjärna.
Hur mycket tid kan du lägga på att träna din hjärna varje dag?
Och under hur lång tid?

Kan nog lägga en timme varje dag så länge det behövs, men hur ”tränar” man ens hjärnan och för vad?
Citera
2024-04-25, 20:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Finns en given enkel lösning här. Sluta omge dig med upptagna tjejer som du ändå verkar intresserad/besatt av. Ska du ha tjejvänner så är de så klart 100% off the market för dig. Gå på dejter med singeltjejer så ska du se att det löser sig.

Du har nog helt rätt. Fattar inte varför jag ”faller” för vissa, det är nog den uppmärksamhet/bekräftelse de ger mig jag blir beroende av då jag inte får mycket annan uppmärksamhet.

Men ja, singeltjejer är nog bättre…
Citera
2024-04-25, 21:15
  #10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MojJeTata
Kan nog lägga en timme varje dag så länge det behövs, men hur ”tränar” man ens hjärnan och för vad?
Tio minuter eller sextio per dag...går inte att svara på. Man kan väl börja med 2x2 minuter?
En gång på morgonen och en gång på kvällen PLUS 10 sekunder några gånger under dagen vid behov?
-----
Mental träning.
De "fel" vi tycker oss ha i hjärnan kan bero på genetik och/eller erfarenhet/upplevelser. Vi kan "bota" detta
- dels genom att ta reda på orsaken för att därefter avlägsna den. Att ta reda på den är inte enkelt och för det kan det behövas assistans/guidning.
- dels genom att "köra över" våra gamla tankar med nya. Detta bygger på insikten att man bestämmer sina egna tankar och att vi tränar nervbanorna så att de dåliga tynar bort och de nya får näring.
Ibland fixar man inte det utan medicinering och under tiden man tar denna medicin börjar man tänka friskt igen automatiskt. Fast denna typ av medicinering skall kombineras med terapi - tanketräning - helst.
---------
För vad? frågar du?
i ditt fall tränar du för att bli av med avundsjuka och osäkerhet vad jag förstår?
Citera
2024-04-25, 22:38
  #11
Medlem
Blackrose23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MojJeTata
Har du någon rekommendation på bra första Jung bok?

Jaget och det omedvetna.
Citera
2024-04-26, 06:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MojJeTata
Hur går din resa?

Det blir bara bättre Men jag jobbar ju fortfarande med mig själv, men inte på samma sätt.
Jag var väldigt bitter och hatisk runt tonåren till senare 20 års åldern. Jag är inne i 30 års spannet i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback