Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 23:50
  #1
Medlem
Letat febrilt över internet och söker mig nu istället till fb. Jag tränar regelbundet och har så gjort en längre tid. Jag har av och till problem med min ena axel i form av smärta, där jag har kunnat lokalisera till pressövningar som den utlösande faktorn. Jag har letat runt men inte hittat bra ersättningsövningar för bröst som inte stressar min axel så som pressövningar (hantelpress/bänkpress) gör. Har fb några tips på övningar för bröst som är lindrigare? Jag kör helkroppspass med vila mellan dagarna med mycket basövningar där jag träffar mer än en muskelgrupp i taget i övningarna, men kan avgå den principen tillfälligt när det kommer till bröst.

Min axel har jag försökt stretcha med olika övningar, men skall släpa mig till en fysioterapeut för att komma till roten med besvären då de är återkommande och stör mig i min vardag och i min träning.
Citera
2024-04-26, 00:00
  #2
Medlem
triptykens avatar
Gudarna ska veta att du med enorm sannolikhet vet mer än mig (och jag måste börja träna igen btw) MEN jag hade för ett herrans tag problem med en axel som fuckade med just bänkpress och tipset jag fick var att göra dom från golvet istället för bänk. Att hålla stången eller vikterna med armbågarna i golvet och vinklade rakt upp så vikten balanserar i ditt grepp. Sen göra pressen som vanligt.

Du får inte samma utsträckning på muskeln vilket kommer kännas asdumt i början men vinsten är att dina axlar inte tar så brutalt mycket stryk och avlastas eftersom dina armbågar går i golvet innan axlarn ens får en chans att vara med i leken.

Det funkade svinbra för mig, även om det kändes dumt
Citera
2024-04-26, 07:18
  #3
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Vila och gå till sjukgymnasten.
Sjukt svårt att säga, då det handlar så mycket om vinklar, grepp och position.

Hur funkar vanliga flies?
Tränar du rotator cuffen?
__________________
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-04-26 kl. 07:21.
Citera
2024-04-26, 09:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Att hålla stången eller vikterna med armbågarna i golvet och vinklade rakt upp så vikten balanserar i ditt grepp. Sen göra pressen som vanligt.

Du får inte samma utsträckning på muskeln vilket kommer kännas asdumt i början men vinsten är att dina axlar inte tar så brutalt mycket stryk och avlastas eftersom dina armbågar går i golvet innan axlarn ens får en chans att vara med i leken.

Det funkade svinbra för mig, även om det kändes dumt

Har provat denna men tycker att det gör ont ändå. Iofs kan det ju var för att jag sedan tidigar hade ont i axeln när jag provat köra press på marken.
Citera
2024-04-26, 09:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Vila och gå till sjukgymnasten.
Sjukt svårt att säga, då det handlar så mycket om vinklar, grepp och position.

Hur funkar vanliga flies?
Tränar du rotator cuffen?

Tränar cuffen en del men tycker även här att det gör ont. Axeln är ju rätt komplex så har försökt med div stretchövningar och att minska tyngden på belastning. Sjukgymnast är nog den enda lösningen, svårt att få ett korrekt svar på internet. tack för ditt svar och försökt till hjälp!
Citera
2024-04-26, 09:51
  #6
Medlem
Kabelmaskin? Kan ju funka att träna bröst i om du inte får ont av det också?
Citera
2024-04-26, 10:07
  #7
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabaeret
Har provat denna men tycker att det gör ont ändå. Iofs kan det ju var för att jag sedan tidigar hade ont i axeln när jag provat köra press på marken.

Uy... sjukgymnasten först är väl smartast ändå? Igen är ingen expert här (så nypa salt krävs) men som gammal skraltig jävel så vet jag hur illa det kan bli om man ignorerar smärtan i lederna för länge.
Citera
2024-04-26, 11:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabaeret
Letat febrilt över internet och söker mig nu istället till fb. Jag tränar regelbundet och har så gjort en längre tid. Jag har av och till problem med min ena axel i form av smärta, där jag har kunnat lokalisera till pressövningar som den utlösande faktorn. Jag har letat runt men inte hittat bra ersättningsövningar för bröst som inte stressar min axel så som pressövningar (hantelpress/bänkpress) gör. Har fb några tips på övningar för bröst som är lindrigare? Jag kör helkroppspass med vila mellan dagarna med mycket basövningar där jag träffar mer än en muskelgrupp i taget i övningarna, men kan avgå den principen tillfälligt när det kommer till bröst.

Min axel har jag försökt stretcha med olika övningar, men skall släpa mig till en fysioterapeut för att komma till roten med besvären då de är återkommande och stör mig i min vardag och i min träning.
Axel problem beror i princip uteslutande pga. Fel i funktionen i axeln.
Dvs den jobbar inte som den ska för att musklerna inte stabiliseras under rörelsen.
Detta kan bero på svaga muskler men också dålig koordination som i sin tur innebär dålig stabilitet.

https://youtu.be/QU-_Du-Zk3I?si=NMXgaPTNfk7K6ehr

Här är en video med ett par övningar som man kan göra, varav några som jag själv gör som uppvärmning innan ett pass.
Vilket innebär att jag kanske bara gör 1-2 set och att jag inte går till fail utan kör tills att det känns jobbigt sen slutar jag.
Poängen med övningarna är ju inte tillväxt utan att lära musklerna att aktiveras mer optimalt, detta i sin tur gör att man också blir starkare.

Sedan gäller det ju förstås att stretcha bröstet, här tycker jag ett gummiband fungerar mycket bättre än en träpinne som man för bakom kroppen och sedan över huvudet till framför kroppen.
Här kan man successivt hålla tajtare för att få bättre rörlighet i bröstryggen.
Detta är något man kan göra i någon minut som uppvärmning oavsett vad man ska träna för något.

Sist men inte minst träning för övre ryggmusklerna/baksida axlar, inte latsen som faktiskt kan göra det tajtare då de fäster på framsidan av överarmen.
Nu säger jag inte att du ska träna lata, utan att du ska köra övningar där latsen inte är huvudmuskeln utan kanske mellersta trapz och baksida axlar som exempel.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2024-04-26 kl. 11:25.
Citera
2024-04-26, 12:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Axel problem beror i princip uteslutande pga. Fel i funktionen i axeln.
Dvs den jobbar inte som den ska för att musklerna inte stabiliseras under rörelsen.
Detta kan bero på svaga muskler men också dålig koordination som i sin tur innebär dålig stabilitet.

https://youtu.be/QU-_Du-Zk3I?si=NMXgaPTNfk7K6ehr

Här är en video med ett par övningar som man kan göra, varav några som jag själv gör som uppvärmning innan ett pass.
Vilket innebär att jag kanske bara gör 1-2 set och att jag inte går till fail utan kör tills att det känns jobbigt sen slutar jag.
Poängen med övningarna är ju inte tillväxt utan att lära musklerna att aktiveras mer optimalt, detta i sin tur gör att man också blir starkare.

Sedan gäller det ju förstås att stretcha bröstet, här tycker jag ett gummiband fungerar mycket bättre än en träpinne som man för bakom kroppen och sedan över huvudet till framför kroppen.
Här kan man successivt hålla tajtare för att få bättre rörlighet i bröstryggen.
Detta är något man kan göra i någon minut som uppvärmning oavsett vad man ska träna för något.

Sist men inte minst träning för övre ryggmusklerna/baksida axlar, inte latsen som faktiskt kan göra det tajtare då de fäster på framsidan av överarmen.
Nu säger jag inte att du ska träna lata, utan att du ska köra övningar där latsen inte är huvudmuskeln utan kanske mellersta trapz och baksida axlar som exempel.

Grymt svar och tack för videon! Stretching av bröstmuskulaturen har jag med i min uppvärmning och sker även en del hemma. Kommer ta med mig övningar från videon du skickade och prova mig fram. Är ju ruskigt frustrerande att man känner att man kan trycka i på bänkpressen med övriga kroppen, men axeln inte vill medverka.
Citera
2024-04-26, 12:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabaeret
Grymt svar och tack för videon! Stretching av bröstmuskulaturen har jag med i min uppvärmning och sker även en del hemma. Kommer ta med mig övningar från videon du skickade och prova mig fram. Är ju ruskigt frustrerande att man känner att man kan trycka i på bänkpressen med övriga kroppen, men axeln inte vill medverka.
Undvik att stretcha en muskel statiskt om du ska styrketräna den, det går bra att köra något lätt dynamiskt för rörligheten.
Statisk stretching gör man med fördel i slutet.
Generellt förespråkar jag dock dynamiska rörlighetsövningar framför statisk

Hade kört pressar med en excentrisk fast och 1-2 sec paus stop i botten för just stabilitet och teknik.
Du kommer orka mindre i vikt men du kommer garanterat bli starkare samtidigt som du anpassar träningen efter rådande förhållanden.
Citera
2024-04-26, 14:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Undvik att stretcha en muskel statiskt om du ska styrketräna den, det går bra att köra något lätt dynamiskt för rörligheten.
Statisk stretching gör man med fördel i slutet.
Generellt förespråkar jag dock dynamiska rörlighetsövningar framför statisk

Hade kört pressar med en excentrisk fast och 1-2 sec paus stop i botten för just stabilitet och teknik.
Du kommer orka mindre i vikt men du kommer garanterat bli starkare samtidigt som du anpassar träningen efter rådande förhållanden.

Det jag menar med stretching är snarare rörlighetsträning, ber om ursäkt för luddigt uttryck.
Citera
2024-04-26, 19:19
  #12
Medlem
Leta upp en SJG som jobbat med hockey. Vassast på axlar. Vänta med bänk och annat tills det är utrett (som så många andra redan skrivit)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback